Geplaatst op: 30-03-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Meer jongeren en jong volwassenen naar musea

Meer jongeren en jong volwassenen naar musea
Photo by Jean Carlo Emer on Unsplash

Nederlandse musea weten in toenemende mate nieuwe en vooral jonge doelgroepen aan zich te binden. Dat is de voorzichtige conclusie die we mogen trekken uit gegevens van de Museumvereniging die het bezoek met de Museumkaart analyseerde. 

In Nederland zijn 1,4 miljoen museumkaarten in omloop, 2,7% meer dan in 2019. Het bezoek groeide nog harder. De eerste maanden van 2023 lag het bezoek van kaarthouders bijna 7% hoger dan in dezelfde periode van 2019. 

Gebruik Museumkaart

Jongeren tot 13 jaar met een Museumkaart hebben de eerste maanden van 2023 drie keer meer een museum bezocht dan in dezelfde periode van 2019. Deze trend zie je ook -in lichtere mate- terug in de leeftijd 26-45 jaar, waarschijnlijk deels de ouders van deze kinderen. Ook in de groep 19-25 jaar ziet de Museumvereniging een ruime verdubbeling van het aantal bezoeken met de Museumkaart. 

Bezit Museumkaart

Het aantal kaarthouders groeide tussen 1 maart 2019 en 1 maar 2023 heel sterk (+37%) in de groep van 26 tot 35 jaar. In de leeftijdscategorie tot 13 jaar is er een toename van 27%, op de voet gevolgd door de leeftijdscategorie 19-25 jaar met een groei van 25%. 

Nieuwe generatie in musea

"Dit is echt fantastisch nieuws. We hadden al de indruk dat deze trend zichtbaar was en kregen daarvan ook berichten uit de musea, maar dat het zo spectaculair zou zijn, dat gaat onze verwachtingen te boven. Musea doen er alles aan om juist nieuwe generaties enthousiast te krijgen voor hun collecties en programma’s en wij ondersteunen dat met de Museumkaart, het platform Museum.nl en natuurlijk tijdens de jaarlijkse Museumweek,” aldus Vera Carasso, directeur Museumvereniging.

Museumweek

Aanstaande zaterdag start de 9e Museumweek. Van 1 april tot en met 7 april mogen Museumkaarthouders hun Museumkaart uitlenen aan een ander. Aan de kassa is dan geen identiteitscontrole. Met deze activatie maken wil de Museumvereniging ambassadeurs maken van Museumkaarthouders. Door hun kaart te delen geven ze anderen een voorproefje van de voordelen van de Museumkaart en bereiken we een groep die anders weinig of niet naar het museum gaat. Tijdens de Museumweek organiseren de aangesloten musea bijna 500 extra activiteiten.

Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, musea, bezoek, abonnementen, doelgroepen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

05/12/24
Routebureau Fryslân ondergebracht bij recreatieschap Marrekrite
Recreatieschap Marrekrite krijgt er een extra taak bij met het Routebureau Fryslân. Daarvoor was de regie op en ontwikkeling van thematische routes wat versnipperd. Het was echter van belang om dit werk structureel te borgen, waarbij Recreatieschap Marrekrite als meest geschikte partij werd gezien.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.
05/12/24
Exclusief voor leden
Oktoberboekingen in de plus
Het aantal boekingen in de maand oktober steeg flink met 8%, vooral binnen Europa, zo blijkt uit de nieuwste cijfers van GFK ANVR. Oktober doet het daarbij beter dan gemiddeld aangezien in de eerste tien maanden van 2024.
04/12/24
Nieuwe natuur bij Schokeiland
Er komt nieuwe natuur in Flevoland bij Schokeiland. Dat is relevant voor de toeristische sector. Schokeiland is één van de dertien Nederlandse Unesco Werelderfgoederen.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
04/12/24
Exclusief voor leden
Goed jaar voor PiNCAMP
Het gaat goed met PiNCAMP, het campingbedrijf van ADAC, ANWB en TCS. Het aantal boekingen groeide in 2024 met 28% in vergelijking met 2023. De website PiNCAMP en anwbcamping.nl trok 14 miljoen bezoekers.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achert
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
04/12/24
Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme zoekt voorzitter
De nieuwe Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT) zoekt een onafhankelijk voorzitter. Deze mag het stokje overnemen van kwartiermaker Rob van Gijzel. De Raad is op zoek naar een voorzitter met publiek-privaat bestuurlijke statuur die tegelijkertijd overtuigend en verbindend is.

||| Agenda |||

08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...