Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-03-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Meer jongeren en jong volwassenen naar musea

Meer jongeren en jong volwassenen naar musea
Photo by Jean Carlo Emer on Unsplash

Nederlandse musea weten in toenemende mate nieuwe en vooral jonge doelgroepen aan zich te binden. Dat is de voorzichtige conclusie die we mogen trekken uit gegevens van de Museumvereniging die het bezoek met de Museumkaart analyseerde. 

In Nederland zijn 1,4 miljoen museumkaarten in omloop, 2,7% meer dan in 2019. Het bezoek groeide nog harder. De eerste maanden van 2023 lag het bezoek van kaarthouders bijna 7% hoger dan in dezelfde periode van 2019. 

Gebruik Museumkaart

Jongeren tot 13 jaar met een Museumkaart hebben de eerste maanden van 2023 drie keer meer een museum bezocht dan in dezelfde periode van 2019. Deze trend zie je ook -in lichtere mate- terug in de leeftijd 26-45 jaar, waarschijnlijk deels de ouders van deze kinderen. Ook in de groep 19-25 jaar ziet de Museumvereniging een ruime verdubbeling van het aantal bezoeken met de Museumkaart. 

Bezit Museumkaart

Het aantal kaarthouders groeide tussen 1 maart 2019 en 1 maar 2023 heel sterk (+37%) in de groep van 26 tot 35 jaar. In de leeftijdscategorie tot 13 jaar is er een toename van 27%, op de voet gevolgd door de leeftijdscategorie 19-25 jaar met een groei van 25%. 

Nieuwe generatie in musea

"Dit is echt fantastisch nieuws. We hadden al de indruk dat deze trend zichtbaar was en kregen daarvan ook berichten uit de musea, maar dat het zo spectaculair zou zijn, dat gaat onze verwachtingen te boven. Musea doen er alles aan om juist nieuwe generaties enthousiast te krijgen voor hun collecties en programma’s en wij ondersteunen dat met de Museumkaart, het platform Museum.nl en natuurlijk tijdens de jaarlijkse Museumweek,” aldus Vera Carasso, directeur Museumvereniging.

Museumweek

Aanstaande zaterdag start de 9e Museumweek. Van 1 april tot en met 7 april mogen Museumkaarthouders hun Museumkaart uitlenen aan een ander. Aan de kassa is dan geen identiteitscontrole. Met deze activatie maken wil de Museumvereniging ambassadeurs maken van Museumkaarthouders. Door hun kaart te delen geven ze anderen een voorproefje van de voordelen van de Museumkaart en bereiken we een groep die anders weinig of niet naar het museum gaat. Tijdens de Museumweek organiseren de aangesloten musea bijna 500 extra activiteiten.

Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, musea, bezoek, abonnementen, doelgroepen

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...