Geplaatst op: 23-03-2023
Auteur: Marc Gerlings

Hanzejaar opent met koggejagen

Samenwerking dmo's negen steden

Hanzejaar opent met koggejagen
Kampen opent Hanzejaar met koggejagen. Foto: Hanzesteden Marketing / Tennekes

Zaterdag 1 april is de aftrap van het Hanzejaar in Kampen en een van de grootste attracties is het koggejagen. De aftrap is in het hele land zichtbaar via een live tv-show.

 

Het Hanzejaar wordt georganiseerd door de negen samenwerkende Nederlandse Hanzesteden in Oost-Nederland. Deventer, Doesburg, Elburg, Harderwijk, Hasselt, Hattem, Kampen, Zutphen en Zwolle zijn een belangrijk referentiepunt voor de Europese geschiedenis en de ontwikkeling van de stedelijke samenleving. Reden om extra betekenis te geven aan ruim 800 jaar Hanze gedachtengoed. Het feestjaar wordt groots gevierd met een omvangrijk programma van evenementen en activiteiten. Een voorproefje daarvan wordt tijdens de openingsdag getoond tijdens een TV show met optredens en podiumactiviteiten. De programmering bestaat onder meer uit het koggejagen en vlootschouw tot ‘Tech Feast’ en openluchttheater.

 

Wat is koggejagen? De mythe van zeilende koggen wordt ontkracht 

Op 1 april wordt het Hanzejaar 2023 geopend met koggejagen: met een touw een schip langs de kade trekken. De koggen – middeleeuwse zeilschepen en boegbeelden van het succesvolle Hanzeverbond – brachten destijds alle rijkdom naar de Hanzesteden. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, was het onmogelijk om met kogges over rivieren langs de Hanzesteden te zeilen. De theorie is nu, dat deze schepen werden ‘gejaagd’. De ‘Sterkste Man van Kampen’ en diverse teams, gaan dit serieuze experiment uitvoeren. De wethouders van alle negen samenwerkende Hanzesteden doen om 15.00 uur een laatste poging, waarna het publiek zelf kan oordelen of het om een misverstand gaat vanuit de Hanzetijd.

 

Naast dit ludieke koggejagen presenteren alle Hanzesteden een voorproefje van hun Hanzejaar programma’s. De activiteiten tijdens de openingsdag variëren van eigentijdse presentaties tot historisch Hanze vermaak. Op het programma staan onder meer lichtshows en een Tech Feast met robothond en drones. Maar ook aansprekend openluchttheater zoals de ‘Act met de Engel’, de interactieve Hanzepiano en foodtrucks. Zelf de Hanze ervaren kan tijdens vaartochten over de IJssel of door te Hanzeborden. Bezoekers kunnen ook klompbootjes maken en een workshop knopen leggen. Een vrolijke vlootschouw met shantykoren en muzikaal entertainment maken de openingsshow extra feestelijk. 


Hoogtepunten Hanzejaar

Na de opening op 1 april volgen honderden activiteiten, van kleine lokale initiatieven tot grote eenmalige events die plaatsvinden in het historische decor van de negen steden. 



Hoogtepunten uit het programma zijn 3 evenementen die in alle 9 steden tegelijk plaatsvinden, te beginnen op 13 en 14 mei met het Hanze Escape Event.

Vervolgens vindt op 14 oktober '24 uur Hanze' plaats, waarbij de Hanzesteden 24 uur lang bol staan van bijzondere (culturele) activiteiten.

Ten slotte wordt het jaar afgesloten met een sensationeel projectiefestival: ‘Kleur de Hanze’. De laatste negen dagen van 2023 kan iedereen, bezoekers en inwoners, jong en oud, een creatie uploaden om een Hanzestad naar keuze kleur te geven. De creativiteit en dynamiek van de Hanzesteden en haar inwoners wordt op een spectaculaire manier gedeeld. Alle informatie over het Hanzejaar in alle negen Hanzesteden staat verzameld op: www.hanzejaar2023.nl

Trefwoorden: hanze, hanzejaar, Kampen, toerisme, evenement, dmo

CELTH



||| Nieuws |||

03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
28/11/25
Nieuwe Video Apeldoorn congresstad
Apeldoorn Partners bouwt aan een sterker congresklimaat. Daarom is een nieuwe video opgenomen die 15 congreslocaties in beeld brengt.
27/11/25
Digitale winterspecial Veluwe gelanceerd
Van kerstmarkten tot culinaire tips, Veluwe lanceert een gloednieuwe digitale winterspecial: ‘Ontdek, proef, beleef – winter op de Veluwe’. Een online magazine boordevol tips voor een sfeervolle en smaakvolle winter op de Veluwe. De dmo meldt aan NRIT dat het in de toekomst méér digitale magazines wil uitgeven.
24/11/25
Breda voegt curlingbanen toe aan winterprogrammering
Nederlandse steden bieden steeds meer winterprogrammering aan. Breda gaat verder dan een ijsbaan. De silent disco staat weer op het programma en nieuw zijn de curlingbanen.
18/11/25
Aanlichting Domtoren mogelijk door cheque van 1,2 miljoen euro
Tijdens een bijeenkomst op 17 november in de Michaëlskapel van de Domtoren heeft wethouder Dennis de Vries een cheque ter waarde van 1,2 miljoen euro in ontvangst genomen. Het bedrag is de opbrengst van diverse acties en initiatieven die Stichting Utrechts eigenDom en Utrecht Marketing de afgelopen zeven jaar organiseerden om de nieuwe aanlichting van de Domtoren mogelijk te maken.
14/11/25
Noordwijk presenteert magazine over herbronnen
Op 13 november presenteerde Noordwijk Marketing het nieuwe magazine MOMENT – Herbronnen in Noordwijk: een inspirerend tijdschrift voor mensen die hier wonen en komen over gezond genieten, rust, natuur, cultuur en actief buiten zijn aan de kust. Het is meteen ook de start van de campagne van deze destinatie.
28/10/25
Maarten meet-up in Utrecht
Op zaterdag 8 november viert de Domtoren het feest van Sint Maarten met een bijzondere bijeenkomst voor alle Utrechters die Maarten heten – of een naam dragen die daarvan is afgeleid, meldt Utrecht Marketing. Tijdens de zogeheten Grote Maarten Meet-up opent de toren zijn deuren voor een feestelijke viering in het teken van de Utrechtse beschermheilige.
08/10/25
Najaarscampagne Friesland 'Opfriesen'
We gaan weer Opfriesen! Opladen zoals dat alleen in Friesland kan. Merk Fryslân zet de provincie neer als bestemming om actief op uit te gaan en daarmee je batterij op te laden. Ook al is het najaar en kouder, je wordt er warm van.