Geplaatst op: 21-03-2023
Auteur: Marc Gerlings

Ian Yeoman laat het perspectief in toerisme kantelen

Trendcongres 2023 – Tourism Futures donderdag 20 april 2023

Ian Yeoman laat het perspectief in toerisme kantelen
Ian Yeoman: "So, if curiosity is your thing. Listen, think and action the future of tourism.”

Ian Yeoman, de professor en futuroloog die al over de hele wereld actief was, is weer terug in Nederland. Op 20 april is Yeoman de keynote spreker tijdens het Trendcongres 2023. Hij zet je wereldbeeld en jouw visie op toerisme op zijn kop.

In de voorbereiding op het congres namen we met hem contact op in Nieuw-Zeeland. Yeoman komt weer terug naar NHL Stenden. Velen keken er al lang naar uit. Yeoman is een uitstekend spreker en weet je aan het denken te zetten.

Ja, daar wil ik bij zijn

Na Covid is er veel veranderd. Ian wil je nieuwsgierigheid losmaken. Of je nu ondernemer, docent of beleidsmaker bent, op zijn eigen grappige wijze brengt hij de grote ‘game changers’ voor toerisme in beeld.

Yeoman over zijn keynote:

"What will global tourism look like in 2053? Curious.
How will technological singularity change tourism in 2053? Curious.
"Who will be the tourist in 2053?  Curious.”

"Is regenerative tourism, fad, fiction or reality?
Curious

"So, you think Russia's invasion of Ukraine is disruptive, then think of what would happen if China invaded Taiwan? Curious
"Should zoo's breed animals for consumption. What is unethical today maybe ethical tomorrow. Curious

"So, if curiosity is your thing. Listen, think and action the future of tourism.


Ian krijgt bij NHL Stenden deze positie en missie: Professor of Innovation - New Phenomena & Disruption.

Doe mij zo’n ticket (met korting Early Bird!)

De opzet van het Trendcongres is vooral een scherp middagprogramma. Met de missie bij het ontrafelen van ‘Tourism Futures’ is ook dat jij de ander ontmoet. Netwerken is een power instrument in het post covid tijdperk. Maak er gebruik van. Ontdek die kennis, kunde en creativiteit in Leeuwarden op donderdag 20 april. Maar, we hebben slechts 220 stoelen. Tip: tot 31 maart kun je inschrijven met korting, het Early Bird tarief. Wacht niet langer en schrijf je in.

Je maakt het met partners

De twee online uitzendingen en Het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd op 20 april worden mogelijk gemaakt door Breda University of Applied Sciences, Hogeschool Inholland, LOI Hogeschool, Hogeschool Saxion, NHL Stenden, HZ University of Applied Sciences, TIO en mediapartner NRIT. Ondersteunend partner is Destinatie Nederland.

Workshops 9x:

Kom naar het Trendcongres 2023 en bepaal interactief de toerisme scenario’s Tourism Futures samen onder leiding van Albert Postma (ETFI).

Crash course design thinking en toerisme als onderdeel van de workshop over ENSUT (Expertise Netwerk Sustainable Urban Tourism) onder leiding van Iris Kerst (ENSUT / Inholland).

Erik van Gerwen (Eindhoven 365) en de aanlokkelijke positionering New Dutch voor destinaties.

Peter Steenhuis (Saxion) en Shelly van Winden (MarketingOost) over datadriven toerisme en de bijdrage aan Waardevol Toerisme. Met paneldiscussie.

Envisioning Tourism met Professor Paul Peeters (BUas) model en interactie over wat er onder de motorkap gebeurt. Doel: on target to net zero in 2030.

Agenda Bewuste Bestemmingen, bouw mee aan de bestemming van de toekomst. Met onder andere Jeroen Klijs (BUas / CELTH) en Jasper Heslinga (NHL Stenden / ETFI).

Martin Cnossen (Merk Fryslân) hoe van marketingorganisatie naar destinatieorganisatie met sterke mandatering en veranderd politiek landschap.

Jorinda Ballering (NHL Stenden) en Toerisme Collectief Friesland (TCF) over de succesvolle ervaringen met het koppelen van mbo, hbo en het bedrijfsleven.

Tessa van Stiphout (Booking.com) internationale onderzoeksdata accommodaties en visie op toerisme.

Trefwoorden: Trends, evenement, congres, onderzoek, ondernemer, dmo, beleid, toerisme

CELTH



     
Trendrapport

||| Nieuws |||

04/10/23
Exclusief voor leden
Toeslag voor werknemers Schiphol blijft
Vakbonden FNV en CNV hebben afspraken gemaakt over behoud van de medewerkerstoeslag op Schiphol. Die geldt onder meer voor beveiligers, schoonmakers en begeleiders van mensen met beperkte mobiliteit. En er is een doorbraak op ‘leefbaar loon’.
03/10/23
Exclusief voor leden
Rebranding Saudia in teken digitale transformatie
Saudia, de nationale luchtvaartmaatschappij van Saudi-Arabië, onthulde haar nieuwe merkidentiteit. Deze nieuwe identiteit is in lijn met een breder strategisch digitaal transformatieplan gericht op het versterken van de ondersteuning van de luchtvaartmaatschappij voor de nationale ambitie Vision 2030.
02/10/23
Fietsvakantie in eigen land steeds populairder
Fietsvakanties zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden. De voornaamste reden is dat veel mensen inzien dat ons eigen land tal van mooie plekken heeft, die je op de fiets natuurlijk goed kunt verkennen. Daarbij komt ook dat sinds de opkomst van de e-bike, het fietsen nog meer in trek is dan dat dit daarvoor het geval was.
02/10/23
40% minder ruimte voor prive jets op Schiphol
Er is minder ruimte voor privévliegtuigen op Schiphol vanaf 31 maart 2024. Dat staat in Schiphols capaciteitsdeclaratie, het officiële document met daarin de beschikbare capaciteit voor het zomerseizoen 2024.
29/09/23
Hurtigruten meert voor het eerst aan in Scheveningen
De Noorderlichtexpedities van rederij Hurtigruten gaan dit weekend van start. De MS Maud vertrekt binnenkort vanuit Londen om koers te zetten naar het noorden van Scandinavië en zal onderweg voor het eerst op 1 oktober ook aanmeren in de haven van Seaport The Hague-Scheveningen.
28/09/23
Exclusief voor leden
Sterke groei van intercontinentale reizen
Consumenten boeken weer volop intercontinentale reizen. Dat blijkt uit de ANVR-GfK boekingsstatistiek van augustus waarvoor ruim 40.000 Nederlanders zijn ondervraagd. Overall is er ten opzichte van augustus 2022 een groei van 13% in aantallen boekingen.
28/09/23
Travel Challenge levert banen op
Reiswerk, het arbeidsmarktfonds van de reisbranche, organiseerde in juni de Travel Challenge - een 5-daagse event van de reisbranche. Op het prachtige Fuerteventura kwamen 64 studenten, samen met experts van vooraanstaande reisbedrijven en het onderwijs, bijeen om innovatieve duurzame concepten te ontwikkelen voor bestaande kavels.
27/09/23
Better Places: Gezonde bedrijfsvoering en duurzaam opereren gaan hand in hand
Duurzame reisorganisatie Better Places lukt het om haar impact op het klimaat te verkleinen en tegelijkertijd een gezond bedrijf te zijn. Dat is veruit de belangrijkste conclusie uit haar eerste impact rapport Better Places bewijst daarmee dat je succesvol kunt zijn door anders te gaan reizen en minder (ver) te vliegen.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.