Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 21-03-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

VisitDenmark lanceert campagne die gemaakt is door ChatGPT en Deepfake

VisitDenmark lanceert campagne die gemaakt is door ChatGPT en Deepfake
Foto: VisitDenmark

VisitDenmark heeft een campagne gelanceerd waarvoor Chat GPT de teksten heeft geschreven en met deepfake/AI diverse video’s zijn gemaakt met iconische schilderijen in de hoofdrol. Kern van de marketingboodschap is kom niet naar de Mona Lisa, het Meisje met de Parel of Vincent van Gogh maar bezoek in plaats daarvan Denemarken. De pay-off van de campagne is 'Don’t be a tourist, be an Explorist'. In twee weken tijd heeft de video al 2 miljoen kijkers gehad. 

Volgens VisitDenmark is een bezoek aan Denemarken de remedie tenen bucketlist-toerisme. In de nieuwe activatiecampagne zijn wereldberoemde schilderijen en sculpturen, waaronder de Mona Lisa, het Vrijheidsbeeld, het Meisje met de parel en Hans Christian Andersen ingezet als woordvoerders. In een reeks humoristische video’s bieden zij kijkers de kans zichzelf de vraag te stellen of ook zij niet ten prooi zijn gevallen aan zogenaamde 'toeristenvallen'. De campagne speelt in op de groeiende behoefte van reizigers om authentieke ervaringen op te doen, in plaats van alleen de beroemdste bezienswaardigheden af te vinken.


Absurditeit van bucketlisttoerisme

Louis Pilmark, Creative Director van het Deense reclamebureau Brandhouse/Subsero, de uitvoerder van de activatiecampagne: "Het inzetten van objecten die een bezoek aan zichzelf afraden is een speelse manier om de absurditeit van de hedendaagse trend te belichten, de trend van het zien en doen van dezelfde dingen. En wie kun je hiervoor beter inzetten dan de iconische trekpleisters die jaarlijks zelf miljoenen toeristen aan zich voorbij zien komen."

Campagne gemaakt met ChatGPT en Deepfake/AI

De pr-activatie is uniek omdat zowel de scripts als de visuals volledig door kunstmatige intelligentie zijn gemaakt. Nieuwe technieken zoals deepfake worden al veelvuldig ingezet om beelden tot leven te brengen, echter is het met ChatGPT pas recentelijk mogelijk geworden om hier een nieuwe dimensie aan toe te voegen, waarmee het een van de eerste toeristische pr-activaties is die de twee technologieën combineert.

ette Rodenhuis-Carlsen, marktdirecteur van VisitDenmark Nederland legt uit: "Stel je eens voor dat je de Mona Lisa bent. Schrijf een betoog over waarom iemand Denemarken moet bezoeken in plaats van in de rij te staan om jou te bewonderen?" Dit was de vraag die wij aan ChatGPT hebben gesteld. Het antwoord was luchtig en geestig en wij hebben dan ook geen enkel woord zelf geschreven. We hebben alleen delen verwijderd die te lang waren of gewoonweg niet waar waren. Hoewel het enigszins riskant aanvoelde om onze hele berichtgeving in handen te geven van kunstmatige intelligentie, zijn we verheugd om voorop te lopen in de toeristenindustrie en geavanceerde technologie te gebruiken om onze boodschap tot leven te brengen."

De anti-toerist aantrekken

De activatiecampagne, ontwikkeld door het in Londen gevestigde creatieve bureau Fold7, bouwt voort op het inzicht dat bucketlist-toerisme haar glans heeft verloren. Voor veel toeristen zijn overvolle toeristische trekpleisters een van de belangrijkste redenen voor een vakantieteleurstelling. De reiziger van vandaag is op zoek naar verborgen pareltjes en wil ervaringen buiten de gebaande paden in plaats van het puur afvinken van beroemde bezienswaardigheden. "Denemarken is misschien geen bucketlist-bestemming en de wonderen zijn niet altijd groots en meeslepend. Ze zijn daarentegen wel klein en talrijk. We zagen dit als een enorme kans om een ander soort reiziger aan te trekken, de anti-toerist, de Explorist", zegt Yelena Gaufman, Strategy Partner bij Fold7.

Trefwoorden: dmo, cmo, marketing, campagnes, Denemarken

CELTH



||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
16/05/25
Landal neemt tien parken van Alp Resorts op in aanbod
Landal breidt haar aanbod fors uit met tien nieuwe luxe resorts in Oostenrijk, dankzij een strategisch partnerschap met Alps Resorts. Hiermee komt het totaal aantal Oostenrijkse Landal-bestemmingen op 25. De nieuwe accommodaties zijn direct boekbaar via de Landal-platforms.
16/05/25
Pontjesdagen 2025 populairder dan ooit
De Pontjesdagen, het jaarlijkse fietsevenement langs en over de Maas, beleven dit jaar een ware groeispurt. Waar in 2024 nog 252 fietspakketten werden verspreid, zijn dat er dit jaar al 3.000. De pakketten, met routes, voordeelbonnen en tips, zijn populair bij recreatieve fietsers.
15/05/25
Exclusief voor leden
Fenix, de nieuwe blikvanger van Rotterdam
Op donderdag 15 mei opent Koningin Máxima Fenix: het nieuwe kunstmuseum over migratie in Rotterdam. Blikvanger is de dubbel gedraaide trap van blinkend roestvrijstaal in het hart van het gebouw en boven het dak uitmondt in een panoramadak.
15/05/25
Exclusief voor leden
30% van de Nederlanders kan niet met vakantie zonder vakantiegeld
Komende week wordt het vakantiegeld weer overgemaakt naar miljoenen Nederlanders. Waar de één al koffers aan het pakken is, kijkt de ander of er nog geld overblijft voor een uitje ná het betalen van de vaste lasten.
15/05/25
Kun je voorspellen of het druk wordt in de natuur?
Welke factoren beïnvloeden het bezoek aan natuurgebieden? Is het de dag van de week, periode van het jaar, vakanties of feestdagen, zon, regen of wind of vrije dagen? Market Intelligence Analist van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Pim Nouwens, dook in de data van de Visitor Data Monitor en kwam met interessante conclusies.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
14/05/25
Exclusief voor leden
Tweede XL klompenpad gaat open
Zaterdag 24 mei 2025 is in Neder-Betuwe de feestelijke opening van Klompenpad XL: het Spanjaardspad. Wethouder Herma van Dijkhuizen van gemeente Neder-Betuwe en projectleider Martijn Grievink van Stichting Landschapsbeheer Gelderland onthullen het startpaneel in Opheusden.

||| Agenda |||

20/05/25 t/m 22-05-25
20/05/25 t/m 22-05-25: Week van de Self Service
Vanaf 25 juni 2025 verandert de wetgeving rond selfservice-oplossingen ingrijpend door de inwerkingt...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...