Geplaatst op: 20-03-2023
Auteur: Marc Gerlings

#haalhetnietinjebol

#haalhetnietinjebol
#haalhetnietinjebol campagne is gestart.

20 maart de eerste dag van de lente wordt door veel bedrijven en instellingen actief in toerisme aangegrepen voor startnieuws. Het bloeiseizoen in de Bollenstreek is nu officieel gestart. Daar hangt meteen de campagne aan vast met de vraag aan toeristen om uit de bollenvelden te blijven.


De boodschap van de streek? Geniet van de bloeiende bollen, maar wel met respect voor de bloemen en telers. Dit jaar start dan ook het initiatief #haalhetnietinjebol. Want waar het veld inlopen aantrekkelijk is, is de schade groter dan de bezoeker denkt.

 

Toeristen van over de hele wereld

Al sinds de jaren ‘50 is de Duin en Bollenstreek, bestaande uit de dorpen Hillegom, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Sassenheim, Voorhout, Warmond en de Zilk en omringende gebieden, en ware hotspot voor toeristen. Geen wonder, vanaf maart tot en met midden mei zijn hier tientallen bollenvelden in bloei te zien met narcissen, krokussen, hyacinten en tulpen. Een bezoek is niet alleen populair onder de Nederlanders, ook inwoners van andere Europese landen zoals Fransen en Duitsers komen in groten getale. Zelfs de Aziaten, Amerikanen en Canadezen reizen ervoor af. Dit jaar wordt verwacht dat het aantal Europese bezoekers weer op hetzelfde niveau zal zijn als voor het coronavirus.

 

Het bloeiseizoen van de velden

Vanaf het begin tot het einde van het seizoen wisselen de soorten voorjaarsbollen en bloemen elkaar af. Begin maart start dit met bloeiende narcissen en krokussen, waar eind maart de hyacinten volgen. De publieksfavoriet en Nederlands trots, de tulpen, zijn vanaf april tot het eind van het seizoen in bloei te bewonderen. Weten wanneer en of jouw favoriete veld in bloei staat? Daar helpt de Bollenstreek je een handje bij met de Flower map. Hier vind je de meest actuele informatie over waar op dat moment de mooiste velden te bewonderen zijn.


Ook staan de officiële websites van de streek zoals noordwijk.info en visitduinenbollenstreek.nl vol met tips om een bezoek compleet te maken, zoals de mooiste routes tussen de velden, locaties voor horeca, fiets- en scooterverhuur en bloemenattracties.

 

Tips voor bezoekers: #haalhetnietinjebol

Sta je aan de rand van zo’n felgekleurd bloemenveld? Dan is de verleiding natuurlijk groot om even tussen de bloemen te gaan staan. Niet de bedoeling, aangezien de bloemen en bollen hierdoor snel beschadigen en je eventuele plantenziektes via je schoenen mee kunt nemen het veld in. Niet enkel zonde van de natuur, ook is dit een grote schadepost voor de telers. Daarom start dit jaar het initiatief #haalhetnietinjebol, om meer bekendheid te genereren dat er zonder toestemming van de teler niet op en in de velden mag worden gelopen. Respect voor de teler en natuurlijk voor de bloemen staat voorop. Kortom: maak je foto’s vanaf de rand van het veld, inclusief de gewilde kleurige achtergrond.

 

Attracties open

En wil je nou toch écht die selfie maken tussen de bloemen? Bezoek dan een van de bloemenattracties in de streek die hier speciaal voor zijn ingericht. Dat zijn onder meer het museum en showtuin de Tulip Experience Amsterdam, retro-style pluktuin De Tulperij in Voorhout, de Tulip Barn waar je met typisch Hollandse foto-props op de foto kunt, of Annemieke’s Pluktuin in Hillegom. Andere bijzondere bloemenbelevingen zijn het Flower Event in de Witte Kerk van Noordwijkerhout, of  een vaartocht bij Bob on Board. Natuurlijk kunnen ook het populaire Bloemencorso en de Keukenhof niet in dit rijtje ontbreken. Voor wie met zoveel to do’s en must see’s niet weet waar te starten of opzoek is naar tips van de locals zijn er natuurlijk de VVV-kantoren. Die vind je in het centrum van Noordwijk, Noordwijkerhout, Lisse en Warmond.


Trefwoorden: Bollenstreek, veld, campagne,

CELTH
 








||| Nieuws |||

28/06/24
Noordwijk laat Beach Shuttle weer rijden
Op een van de eerste echte stranddagen heeft vandaag wethouder Theo Alkemade het officiële startsein gegeven voor de Beach Shuttle die tijdens de zomer van 2024 weer gaat rijden van en naar het strand in Noordwijk aan Zee. Het doel is de parkeerdruk in het dorp te verminderen.
24/06/24
Meer weten over klimaatrisico's, impact of bewonersbetrokkenheid? CELTH komt met drie nieuwe onderzoeken!
Het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) heeft de afgelopen week maar liefst drie nieuwe onderzoeken gepubliceerd. Zo brachten ze de klimaatrisico’s van Nederlandse reisorganisaties in kaart, onderzochten hoe ze bewoners beter bij toerisme(beleid) kunnen betrekken en ontwikkelden ze een impact label voor vakantiehuizen in de natuur.
10/06/24
Exclusief voor leden
Ankie van Wersch directeur MVO Nederland
Ankie van Wersch (47) is de nieuwe directeur-bestuurder van MVO Nederland, het grootste duurzame-bedrijvennetwerk van Nederland.
06/06/24
Duurzame energie voor Buitenplaats Beekhuizen  en Tennis- en Padelvereniging Beekhuizen
Natuurvakantiepark Buitenplaats en Tennis- en Padelvereniging Beekhuizenb gaan samenwerken om duurame energie op te wekken.
06/06/24
Camperaars mijden hete vakantielanden
Nederlandse camperaars gaan de hitte in vakantielanden vermijden. Ze kiezen daarom in de toekomst voor andere landen en vinden dat campings te weinig doen.
29/05/24
Exclusief voor leden
Hoe duurzaam willen we reizen en wat is het tipping point?
Bijna driekwart van de reizigers is bereid om extra te betalen voor een ticket als dat geld wordt gebruikt om vliegen duurzamer te maken. Tegelijkertijd zegt 43% van de ondervraagden pas voor een treinreis te kiezen als dat goedkoper is dan vliegen. Dat blijkt uit onderzoek van reisorganisatie Better Places.
17/05/24
Suppers maken Nederlandse wateren schoon in tour
Deze zomer worden Clean up on Tours georganiseerd. Deelname is gratis en voor al het materiaal, inclusief sup en instructeur, wordt gezorgd.
06/05/24
Luchtvaart moet van Europese toezichthouders stoppen met greenwashing
Twintig Europese luchtvaartmaatschappijen moeten van de ACM en andere Europese toezichthouders stoppen met misleidende duurzaamheidsclaims. De luchtvaartmaatschappijen moeten voor 1 juni de misleiding van consumenten door foute duurzaamheidsclaims stoppen