Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-03-2023
Auteur: Ben Offringa
Breda University of Applied Sciences
Publicatie: VTS 2022-3

Op naar een betere wereld

Op naar een betere wereld

Besproken boek: TOERISME IS DOOD, LEVE DE REIZIGER; Reisgids voor de transitie Elke Dens, Jelleke de Nooy van Tol, Dieuwke Reuvers, Herman Toch; Pelckmans Uitgeverij, Kalmthout (B), 2022; 256 pp.; ISBN 978-94-6401-608-6

Bespreking door Ben Offringa; Academie voor Toerisme; BUas Breda University of applied sciences.

De titel ‘toerisme is dood, leve de reiziger’ is provocerend, met opzet natuurlijk. Het impliceert de wens van de auteurs dat er na corona een ander, vooral beter en eerlijker vorm van toerisme gaat ontstaan. Liever gezegd: reizen. Reizen staat voor je openstellen voor de ander, ervoor zorgen dat je geen onherstelbare schade aanricht, en dat de ontvangende samenleving niet wordt uitgebuit. De reiziger is een andere persoon dan de toerist. Het heeft er momenteel alle schijn van dat de auteurs de spreekwoordelijke roependen zijn in de woestijn. Corona heeft van ons geen zachtaardige reizigers gemaakt maar uitgehongerde toeristenwolven die zich met overgave op de buit storten nu het weer kan.

De laatste hand aan dit boek is gelegd in de nadagen van corona en in de begindagen van de invasie in Oekraïne. Met name corona is de aanleiding voor de auteurs om stil te staan bij de manier waarop toerisme zich in de loop der jaren ontwikkeld heeft tot sprinkhanenplaag. Is het verstandig om na de corona-pauze op die oude weg door te gaan?Was de publicatie iets later verschenen dan hadden ze het antwoord van de (Westerse) mensheid op die vraag mee kunnen nemen: we gaan weer ongeremd op vakantie, zo vaak en zo ver we maar kunnen, zie Schiphol.

Toch blijft het natuurlijk goed om over een beter toerisme na te denken, en dat is waar het boek ons toe wil stimuleren. Het eerste inhoudelijke hoofdstuk van dit boek is in dat verband niet meteen het sterkste. Het neemt ons in vogelvlucht mee door de ontwikkeling van het toerisme door de eeuwen heen. Er wordt een indeling gemaakt in vier fasen: voor 1840 (individueel reizen); 1840 tot 1950 (ontwikkeling toerisme); 1950-2000 (expansie) en na 2000 (economisch toerisme). De ontwikkelingen worden slechts aangeduid en niet diepgaand besproken. Dat kan ook niet in zo’n 20 pagina’s, maar het hoofdstuk geeft mij wel een beetje een hapsnap gevoel. Jammer is ook dat sommige van de hier gebruikte bronnen secundair zijn. Waarom zou je een tekst baseren op een artikel op CNN over Thomas Cook, terwijl er goede en doorwrochte studies over hem en het bedrijf zijn verschenen?

Maar na dit hoofdstuk neemt het boek een andere wending. Het krijgt dan duidelijk vaart want het wordt analytischer en heeft een missie te verkondigen. Daarin volgt het een heel aardige methodiek, het systeemdenkkader van het bedrijf FLRISH van één van de auteurs, Herman Toch.

‘Toerisme is dood….’ ziet de maatschappij als een samenhangend systeem. Een systeem dat uit drie componenten bestaat: het systeem narratief, de systeemarchitectuur en de systeemspelers. Het narratief betreft de waarden, overtuigingen en normen die in de maatschappij worden aangehangen. In onze neoliberale maatschappij heeft dat te maken met individuele vrijheid, meritocratie en het centraal stellen van economische waarden. Zoals het boek aangeeft (p.48): de overtuiging dat Schiphol moet groeien is een duidelijk voorbeeld van zo’n narratief. Hoewel wij na enkele decennia neoliberaal denken bijna geloven dat er geen ander maatschappijbeeld mogelijk is, is dat wel degelijk het geval. Het Rijnlands denken (zie de rubriek Recent Verschenen in dit blad) is een ander, meer op maatschappelijke samenhang gericht narratief. Eerder in de vorige eeuw was dat het overheersende narratief in Nederland. Een wisseling van narratief is dus mogelijk.

De tweede component is de systeemarchitectuur: hoe zit het maatschappelijke systeem in elkaar, welke regels gelden er, welke afspraken zijn er gemaakt, wat is de rol van de overheid en van het bedrijfsleven? Uiteraard is de systeemarchitectuur gebouwd in samenhang met het narratief. Dan is er nog de derde component: de systeemspelers, te weten alle stakeholders die een rol spelen. Dit zijn niet alleen de bedrijven, organisaties en de overheid, maar ook de individuele personen. De invloed van deze spelers hangt sterk af van de positie in de systeemarchitectuur en de verbinding met het narratief. Zo heeft het woord van een dominee in Staphorst een veel grotere betekenis dan in Amsterdam, want in Staphorst geldt deels een ander narratief.

Het boek past het systeemdenkkader vervolgens toe op het toerisme. Het narratief is dat van het economisch gedreven toerisme: inspelen op de vraag van de consument, hetgeen een positief effect heeft op het toeristisch bedrijfsleven en via een trickle-down op de welvaart van de ontvangende bevolking. De ook bestaande nadelige effecten van dit toeristische systeem zijn de lezers van dit blad algemeen bekend. Deze effecten brengen de auteurs ertoe om te stellen dat de houdbaarheid van het economisch toeristisch systeem eindig is, en wel op korte termijn. Zij stellen dat de twintiger jaren van deze eeuw een transitieperiode zijn, een overgang naar een ander toeristisch systeem. Dit baseren ze op een aantal ontwikkelingen in de maatschappij, zoals bijvoorbeeld duurzaamheid. Van ooit een marginaal verschijnsel en onderstroom is het nu meer en meer centraal komen te staan, een bovenstroom. Geen enkel bedrijf kan meer om duurzaamheid heen: greenwashing wordt niet meer getolereerd. Daarnaast zijn er de golven die over ons heen komen: eerst corona, toen Oekraïne, en overheersend over alles: de klimaatverandering. We worden gedwongen om er ons mee te verstaan, we kunnen er niet omheen. Het komende decennium wordt daarom een periode van actie: het afbouwen van het oude economisch gedreven toeristisch systeem en tegelijkertijd het opbouwen van een nieuw toeristisch systeem: een nieuw normaal, een sociaal rechtvaardiger en ecologisch duurzamer toerisme.

Maar wat wordt dan de nieuwe situatie? Het boek gaat in op een drietal mogelijke richtingen die gekozen kunnen worden:

  • Systeembehoud: het behoud van het huidige economisch toerisme, bijvoorbeeld vanwege de afhankelijkheid van grote stromen toeristen. Niets doen dus.
  • Systeeminnovatie: het bijsturen van het economische systeem, zodat het meer duurzaam en sociaal verantwoord is, momenteel de meest gangbare duurzaamheidsoptie. Maar de kern blijft gelijk, de verdiensten staan voorop. Heel herkenbaar aan de volgende argumentatie: we moeten aanpassen, want anders is er over een tiental jaren geen toerisme meer. Het grote gevaar schuilt in de Paradox van Jevons: hoe duurzamer de reizen worden hoe meer we ons gerechtigd voelen om vaker te gaan reizen, want het milieueffect per reis is verminderd. Gevolg: in totaal meer milieubelasting in plaats van minder.
  • Verandering van systeem: het vervangen van het economisch toerismesysteem door een nieuw narratief, met andere architectuur en de manier waarop de spelers opereren. De auteurs noemen om dat te bereiken vier mogelijke varianten: a) regeneratief reizen, waarbij zowel de toerist als de lokale gemeenschap er beter van worden; b) shared travel, eigenlijk de deeleconomie zoals Airbnb of couchsurfing; c) virtueel reizen, niet daadwerkelijk op pad gaan, maar reiservaringen opdoen via virtuele media, en d) fair basket, iedereen krijgt een budget aan (reis)punten dat als eerlijk wordt beschouwd.

De auteurs van ‘Toerisme is dood…’ eindigen met een oproep aan de lezer (zowel als persoon als bedrijf): bepaal zelf welke van de geschetste varianten je doorloopt, in de tijd die je nodig hebt, maar weet dat nietsdoen geen optie meer is.

Dit is een boek met een overduidelijke missie, die, zoals al gezegd, blijkt uit de titel. Dat is aan de ene kant een sterkte, want het stimuleert het nadenken over de materie. Aan de andere kant is het een zwakte, want het heeft daardoor ook iets eenzijdigs: de lezer wordt wel heel overduidelijk in de gewenste richting geleid. Echter de gestructureerde manier van analyseren via het systeemdenkkader, het formuleren van drie richtingen en het uitwerken van vier varianten om verandering van systeem te bereiken biedt veel meerwaarde. Of al die varianten ook daadwerkelijk tot een ander systeem van toerisme leiden is overigens maar de vraag: het voorbeeld van Airbnb geeft te denken. Oorspronkelijk heel idealistisch opgezet is het verworden tot een zeer commerciële instelling met grote en ongewenste consequenties voor de lokale gemeenschap: woonruimte wordt te duur voor de eigen bevolking. Juist Airbnb is onderdeel geworden van het door de auteurs zo verfoeide economische toerisme, niks veranderend maatschappijbeeld. Ik waag mede daarom te betwijfelen of het echt zo is dat de maatschappij inmiddels toe is aan de verandering die het boek zo overduidelijk nastreeft. Dit gevaar schuilt ook in de andere varianten, zeker in regeneratief reizen.

‘Toerisme is dood, leve de reiziger’ leest vlot. De teksten zijn over het algemeen kort, begrijpelijk en duidelijk gestructureerd. Elk hoofdstuk begint met een schema waarin de plek van dat hoofdstuk in de overall indeling van het boek wordt aangeduid. Het is mede daarom heel overzichtelijk. Deze publicatie is het aanbevelen zeker waard, al was het maar om je eigen standpunt te toetsen. Het is een goede aanzet om met studenten een discussie aan te gaan over de toekomst van toerisme: gaan we rücksichtsloos door of moeten we het over een andere boeg gooien? En hoe dan? Ook voor de bewuste toerist biedt het een helder overzicht van een aantal ter beschikking staande mogelijkheden om zelf meer verantwoord aan toerisme te doen. Er is immers niets mis met een poging om meer reiziger dan toerist te zijn.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, toekomstverkenningen

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool
Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...