Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 01-04-2023
Publicatie: R&T 2023-1

Hanzejaar verbindt negen steden en hoopt op toeristische winst

Impuls samenwerking Hanzesteden

Hanzejaar verbindt negen steden en hoopt op toeristische winst
De Hanzesteden hopen op veel blije gezichten, zoals hier in Zwolle.

Het Hanzejaar gaat beginnen. Van 1 april tot en met 31 december 2023 trekken negen samenwerkende Nederlandse Hanzesteden de aandacht naar zich toe. Hoe zit het met de regie achter dit grote evenement?

Marc Gerlings
Foto’s: MarketingOost, fotograaf Gijs Versteeg

De coördinatie in de strategie van het Hanzejaar heeft behoorlijk wat voeten in de aarde. Hanzesteden Marketing voert de algehele regie over de samenwerking tussen Deventer, Doesburg, Elburg, Hattem, Hasselt, Kampen, Harderwijk, Zwolle en Zutphen. Bij de uitvoering is er samenwerking met de DMO’s, Hanzesteden Marketing (onderdeel van MarketingOost), Toerisme VAN en het NBTC. De activiteiten voor het inkomend toerisme richten zich met name op de landen om ons heen, Duitsland en België. Deze kernmarkten zijn op de hoogte van de Hanze en dat kan drempelverlagend werken in het toeristisch bezoek. Het themajaar is ontwikkeld om te vieren dat ongeveer 800 jaar geleden de Hanzesteden zijn ontstaan, een samenwerkingsverband dat soms machtiger was dan de staat. Daarnaast is dit gezamenlijke Hanzejaar 2023 een mooi vervolg op de internationale Hanzedagen die in 2017 plaatsvonden in Kampen en het is een stapsteen naar 2030, als Zwolle de Internationale Hanzedagen organiseert. Er speelt nog een doel mee. Zwolle wil in 2033 graag de titel Culturele Hoofdstad van Europa pakken.

Dat het niet makkelijk is om een strategische aanpak vast te stellen blijkt uit de verschillende doelen van de steden. Carolien Nederlof, expert in destinatie-ontwikkeling, legt als programmamanager van Hanzesteden Marketing uit dat de invulling van dit jaar veel bezoekers kan trekken: "De steden zijn zelf verantwoordelijk voor de extra programmering. Hiervoor is bij elke stad aanvullend budget vrijgespeeld. Waar dit budget voor wordt ingezet is uiteraard bij elke stad verschillend. De ene stad richt zich op jongeren, de andere stad gaat meer voor culturele programmering en de volgende kijkt meer naar het duurzame nieuw toeristisch aanbod.” Tijdens de Vakantiebeurs hield Carolien als zelfstandig expert een korte keynote. Zij gaf het publiek nog eens extra het belang mee van analyse, het formuleren van je ambitie en dan scherp de doelgroep en marketingdoelen beschrijven. De negen steden in dit samenwerkingsverband hebben wel eigen ambities en wensen, tegelijkertijd is er een gezamenlijk belang om de Hanzesteden (inter)nationaal meer op te kaart te zetten en bezoekers beter te spreiden, waardoor het organiseren van het Hanzejaar heeft geleid tot een ambitieus programma.

"De steden zijn zelf verantwoordelijk voor de extra programmering”

Stadsprogrammering en gezamenlijk programma

Het Hanzeverbond zou geen Hanze zijn als er geen gemeenschappelijke beleving wordt neergezet. Dat gaat dan ook zeker gebeuren. Naast de individuele programmering is ingezet op een aantal projecten die voor alle steden samen gaan gelden. De opening is op 1 april in Kampen, waar alle negen steden samen het Hanzejaar aftrappen. Een andere bijzondere beleving is het Hanze Escape Event dat alléén op 13 en 14 mei te spelen is in de Hanzesteden. Dan volgt in het najaar juist een culturele invulling, met het evenement 24 uur Hanze op 14 oktober, waarbij alle Hanzesteden helemaal vol staan van culturele programmering en zelfs een aantal musea ’s avonds open zijn. Bij de overgang naar de winter wordt het contrast met het donker gebruikt. Carolien: "‘Kleur de Hanze’ aan het eind van het jaar, dat wordt een lichtfestival dat in alle 9 Hanzesteden 9 dagen lang plaatsvindt.”

3 miljoen euro

De samenwerking van de Nederlandse Hanzesteden is de afgelopen jaren ingezet om te laten zien dat het spreiden van toerisme werkt. De inzet op de buitenlandse markt en een krachtige gezamenlijke boodschap heeft toeristisch veel winst opgeleverd, inmiddels ontvangen de steden meer bezoek. Een extra reden creëren voor bezoekers om naar een van de Hanzesteden te komen is ook voor het Hanzejaar een van de belangrijkste doelen. Maar er zijn nog meer doelen. "We betrekken de inwoners bij het thema Hanze en creëren voor hen een leuke en interessante programmering. Daarnaast geven we een duurzame impuls aan het recreatieve aanbod rondom het thema Hanze. Zeker versterken we de samenwerking tussen de steden op dit thema.” De twee provincies en de negen steden steken onder meer 3 miljoen euro in dit themajaar. Het organiseren van zo’n groot themajaar met meerdere samenwerkingen neemt veel tijd in beslag en vraagt ook afstemming tussen de steden. Bij niet alle steden is de programmering al helemaal rond, maar met het programma dat reeds bekend is, ziet het er naar uit dat het Nederlandse Hanzejaar succesvol kan worden om binding te smeden en de economie te laten floreren op de cultuur minnende bezoeker. Carolien over te toekomst: "We hopen met dit Hanzejaar vooral ook een impuls te geven aan de samenwerking van deze prachtige Hanzesteden!”

Harderwijk verkennen op de fiets. De steden hopen op veel bezoekers.

Harderwijk verkennen op de fiets. De steden hopen op veel bezoekers.

Trefwoorden: 'Hanze, dmo, evenement, marketing, spreiding

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.
21/05/25
Boele wordt salesmanager Retail bij Corendon
Tineke Boele start op 1 juli 2025 als Salesmanager Retail bij reisbedrijf Corendon. In deze rol is zij verantwoordelijk voor de verkoop van reisproducten via retailpartners.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
20/05/25
Open Watersport Weken 2025 trekken meer dan 25.000 bezoekers
De derde editie van de Open Watersport Weken, die plaatsvonden van 5 april tot en met 18 mei in Frie...
20/05/25
Exclusief voor leden
Waarom we landgenoten tijdens vakantie vermijden
Hard praten, zeuren over het eten en alleen maar bezig zijn met geld. Maar liefst 69 procent van alle Nederlanders ergert zich tijdens de vakantie aan het gedrag van landgenoten.
16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...