Geplaatst op: 01-04-2023
Publicatie: R&T 2023-1

Hanzejaar verbindt negen steden en hoopt op toeristische winst

Impuls samenwerking Hanzesteden

Hanzejaar verbindt negen steden en hoopt op toeristische winst
De Hanzesteden hopen op veel blije gezichten, zoals hier in Zwolle.

Het Hanzejaar gaat beginnen. Van 1 april tot en met 31 december 2023 trekken negen samenwerkende Nederlandse Hanzesteden de aandacht naar zich toe. Hoe zit het met de regie achter dit grote evenement?

Marc Gerlings
Foto’s: MarketingOost, fotograaf Gijs Versteeg

De coördinatie in de strategie van het Hanzejaar heeft behoorlijk wat voeten in de aarde. Hanzesteden Marketing voert de algehele regie over de samenwerking tussen Deventer, Doesburg, Elburg, Hattem, Hasselt, Kampen, Harderwijk, Zwolle en Zutphen. Bij de uitvoering is er samenwerking met de DMO’s, Hanzesteden Marketing (onderdeel van MarketingOost), Toerisme VAN en het NBTC. De activiteiten voor het inkomend toerisme richten zich met name op de landen om ons heen, Duitsland en België. Deze kernmarkten zijn op de hoogte van de Hanze en dat kan drempelverlagend werken in het toeristisch bezoek. Het themajaar is ontwikkeld om te vieren dat ongeveer 800 jaar geleden de Hanzesteden zijn ontstaan, een samenwerkingsverband dat soms machtiger was dan de staat. Daarnaast is dit gezamenlijke Hanzejaar 2023 een mooi vervolg op de internationale Hanzedagen die in 2017 plaatsvonden in Kampen en het is een stapsteen naar 2030, als Zwolle de Internationale Hanzedagen organiseert. Er speelt nog een doel mee. Zwolle wil in 2033 graag de titel Culturele Hoofdstad van Europa pakken.

Dat het niet makkelijk is om een strategische aanpak vast te stellen blijkt uit de verschillende doelen van de steden. Carolien Nederlof, expert in destinatie-ontwikkeling, legt als programmamanager van Hanzesteden Marketing uit dat de invulling van dit jaar veel bezoekers kan trekken: "De steden zijn zelf verantwoordelijk voor de extra programmering. Hiervoor is bij elke stad aanvullend budget vrijgespeeld. Waar dit budget voor wordt ingezet is uiteraard bij elke stad verschillend. De ene stad richt zich op jongeren, de andere stad gaat meer voor culturele programmering en de volgende kijkt meer naar het duurzame nieuw toeristisch aanbod.” Tijdens de Vakantiebeurs hield Carolien als zelfstandig expert een korte keynote. Zij gaf het publiek nog eens extra het belang mee van analyse, het formuleren van je ambitie en dan scherp de doelgroep en marketingdoelen beschrijven. De negen steden in dit samenwerkingsverband hebben wel eigen ambities en wensen, tegelijkertijd is er een gezamenlijk belang om de Hanzesteden (inter)nationaal meer op te kaart te zetten en bezoekers beter te spreiden, waardoor het organiseren van het Hanzejaar heeft geleid tot een ambitieus programma.

"De steden zijn zelf verantwoordelijk voor de extra programmering”

Stadsprogrammering en gezamenlijk programma

Het Hanzeverbond zou geen Hanze zijn als er geen gemeenschappelijke beleving wordt neergezet. Dat gaat dan ook zeker gebeuren. Naast de individuele programmering is ingezet op een aantal projecten die voor alle steden samen gaan gelden. De opening is op 1 april in Kampen, waar alle negen steden samen het Hanzejaar aftrappen. Een andere bijzondere beleving is het Hanze Escape Event dat alléén op 13 en 14 mei te spelen is in de Hanzesteden. Dan volgt in het najaar juist een culturele invulling, met het evenement 24 uur Hanze op 14 oktober, waarbij alle Hanzesteden helemaal vol staan van culturele programmering en zelfs een aantal musea ’s avonds open zijn. Bij de overgang naar de winter wordt het contrast met het donker gebruikt. Carolien: "‘Kleur de Hanze’ aan het eind van het jaar, dat wordt een lichtfestival dat in alle 9 Hanzesteden 9 dagen lang plaatsvindt.”

3 miljoen euro

De samenwerking van de Nederlandse Hanzesteden is de afgelopen jaren ingezet om te laten zien dat het spreiden van toerisme werkt. De inzet op de buitenlandse markt en een krachtige gezamenlijke boodschap heeft toeristisch veel winst opgeleverd, inmiddels ontvangen de steden meer bezoek. Een extra reden creëren voor bezoekers om naar een van de Hanzesteden te komen is ook voor het Hanzejaar een van de belangrijkste doelen. Maar er zijn nog meer doelen. "We betrekken de inwoners bij het thema Hanze en creëren voor hen een leuke en interessante programmering. Daarnaast geven we een duurzame impuls aan het recreatieve aanbod rondom het thema Hanze. Zeker versterken we de samenwerking tussen de steden op dit thema.” De twee provincies en de negen steden steken onder meer 3 miljoen euro in dit themajaar. Het organiseren van zo’n groot themajaar met meerdere samenwerkingen neemt veel tijd in beslag en vraagt ook afstemming tussen de steden. Bij niet alle steden is de programmering al helemaal rond, maar met het programma dat reeds bekend is, ziet het er naar uit dat het Nederlandse Hanzejaar succesvol kan worden om binding te smeden en de economie te laten floreren op de cultuur minnende bezoeker. Carolien over te toekomst: "We hopen met dit Hanzejaar vooral ook een impuls te geven aan de samenwerking van deze prachtige Hanzesteden!”

Harderwijk verkennen op de fiets. De steden hopen op veel bezoekers.

Harderwijk verkennen op de fiets. De steden hopen op veel bezoekers.

Trefwoorden: 'Hanze, dmo, evenement, marketing, spreiding

CELTH
 





||| Nieuws |||

29/03/24
Exclusief voor leden
European Sleeper arriveert voor het eerst in Praag
Nederland heeft een rechtstreekse nachtverbinding per trein met Praag. Deze week is de eerste European Sleeper gearriveerd in Praag.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.
25/03/24
Toerisme Award voor GeoFort
Ondernemer Willemijn Simon van Leeuwen heeft de Toerisme Award gewonnen. Ze kreeg de award uitgereikt op de opening van het toeristisch seizoen in Rivierenland. De DMO vierde een extra feestje vanwege het 20-jarig bestaan.
25/03/24
Exclusief voor leden
Goed toeristisch jaar voor Royal Delft
Dat het inkomend toerisme in 2023 weer volop draaide zagen ze ook bij Royal Delft. De bezoekersaantallen en omzet groeiden fors. Het bedrijf richt zich met een unieke propositie op de toeristische markt.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...