Geplaatst op: 24-03-2023
Auteur: Peter Bekkering
NRIT
Publicatie: R&T 2023-1

Trends & verwachtingen voor 2023

De consument wordt voorzichtiger met de uitgaven

Trends & verwachtingen voor 2023
De vrijetijdsbranche is over het algemeen optimistisch over 2023. Dat leert een rondgang langs vertegenwoordigers van NBTC, Trends & Tourism, Sunweb, Roompot en Toverland.

De verwachtingen van NBTC voor 2023 zijn positief. Daarbij wordt ten opzichte van 2023 een lichte groei verwacht bij het aantal binnenlandse verblijfsgasten (+2% naar meer dan 29 miljoen). Voor Nederlandse vakantiegangers naar het buitenland wordt een groei verwacht van 8 tot 10% en voor inkomend toerisme een groei van 16% tot 18,5 miljoen verblijfsgasten. 

Van der Most focust vooral op het vakantiegedrag van Nederlanders. Hij wijst op recente CBS-cijfers over het vakantiegedrag van Nederlanders in 2021. Daar kwam uit dat de vakantiedeelname en vakantiefrequentie over dat jaar alweer behoorlijk hersteld waren (77% respectievelijk 2,8 keer).

Mattijs ten Brink van Sunweb is optimistisch over 2023: "Vorig jaar was het beste jaar ooit voor Sunweb Group en we verwachten dat 2023 ook een goed jaar wordt. Het gaat bij ons beter dan in de markt, zowel op het gebied van winterzon- als skivakanties. Daarnaast zien we sinds kerst al een sterke toename in het aantal boekingen voor de zomervakantie. Ook deze maand stijgt het aantal zomervakantieboekingen door in vergelijking met vorig jaar.”

Van Cutsem van Roompot zag dat in 2022 veel Europeanen zich sterk lieten leiden door landelijke en internationale coronabeperkingen in hun reis- en boekingsgedrag. "Sluitingen en/of beperkingen van de faciliteiten, inreis- en groepsbeperkingen en onzekerheid of de reisplannen wel zouden mogen doorgaan, zorgden voor meer lastminute beslissers vanuit het buitenland. Wie in eigen land zou blijven, had hierdoor langer een grote keuze.” Die ongerustheid is er volgens Van Cutsem begin 2023 niet meer: "Buitenlandse vakantiegangers boeken weer ruim op voorhand om van de ruimste keuze te kunnen genieten. Ook grotere vakantievilla’s en accommodaties zijn weer erg in trek.”

Gelissen van Toverland verwacht dat het aantal bezoekers in 2023 zal groeien ten opzichte van 2022. "Medio 2023 openen we namelijk vier nieuwe attracties en vijf nieuwe belevingen in ons themagebied Avalon. Daarnaast presenteren we vanaf de start van het zomerseizoen op 1 april een nieuwe parkshow. Ook zetten we dit jaar volop in op verlengde openingstijden en investeringen in onze seizoensactiviteiten – zoals Halloween – een strategie die ook in 2022 al succesvol gebleken is.”

Lees als abonnee het complete artikel met alle trends en verwachtingen.
Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
E-mailadres:
Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? - Lid of abonnee en nog niet geregistreerd?

Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid

 Proeflidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Jaarlidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Bedrijfslidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform

Stopt automatisch
Compleet individueel
lidmaatschap
Compleet bedrijfs-lidmaatschap
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform90 dagen365 dagen365 dagen
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank
Nieuwsbrief NRIT Actueel
Recreatie & Toerisme
Vrijetijdstudies
Toegang zonder inloggen
€ 45,-
€ 165,75 per jaarVanaf € 331,50 per jaar
Probeer nu
Bestel nu
Bestel nu
Trefwoorden: toerisme, vakanties, dagrecreatie, verblijfsrecreatie, reisbranche, attractieparken, toekomstverwachtingen, trends

CELTH



     
Trendrapport

||| Nieuws |||

04/10/23
Exclusief voor leden
Toeslag voor werknemers Schiphol blijft
Vakbonden FNV en CNV hebben afspraken gemaakt over behoud van de medewerkerstoeslag op Schiphol. Die geldt onder meer voor beveiligers, schoonmakers en begeleiders van mensen met beperkte mobiliteit. En er is een doorbraak op ‘leefbaar loon’.
03/10/23
Exclusief voor leden
Rebranding Saudia in teken digitale transformatie
Saudia, de nationale luchtvaartmaatschappij van Saudi-Arabië, onthulde haar nieuwe merkidentiteit. Deze nieuwe identiteit is in lijn met een breder strategisch digitaal transformatieplan gericht op het versterken van de ondersteuning van de luchtvaartmaatschappij voor de nationale ambitie Vision 2030.
02/10/23
Fietsvakantie in eigen land steeds populairder
Fietsvakanties zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden. De voornaamste reden is dat veel mensen inzien dat ons eigen land tal van mooie plekken heeft, die je op de fiets natuurlijk goed kunt verkennen. Daarbij komt ook dat sinds de opkomst van de e-bike, het fietsen nog meer in trek is dan dat dit daarvoor het geval was.
02/10/23
40% minder ruimte voor prive jets op Schiphol
Er is minder ruimte voor privévliegtuigen op Schiphol vanaf 31 maart 2024. Dat staat in Schiphols capaciteitsdeclaratie, het officiële document met daarin de beschikbare capaciteit voor het zomerseizoen 2024.
29/09/23
Hurtigruten meert voor het eerst aan in Scheveningen
De Noorderlichtexpedities van rederij Hurtigruten gaan dit weekend van start. De MS Maud vertrekt binnenkort vanuit Londen om koers te zetten naar het noorden van Scandinavië en zal onderweg voor het eerst op 1 oktober ook aanmeren in de haven van Seaport The Hague-Scheveningen.
28/09/23
Exclusief voor leden
Sterke groei van intercontinentale reizen
Consumenten boeken weer volop intercontinentale reizen. Dat blijkt uit de ANVR-GfK boekingsstatistiek van augustus waarvoor ruim 40.000 Nederlanders zijn ondervraagd. Overall is er ten opzichte van augustus 2022 een groei van 13% in aantallen boekingen.
28/09/23
Travel Challenge levert banen op
Reiswerk, het arbeidsmarktfonds van de reisbranche, organiseerde in juni de Travel Challenge - een 5-daagse event van de reisbranche. Op het prachtige Fuerteventura kwamen 64 studenten, samen met experts van vooraanstaande reisbedrijven en het onderwijs, bijeen om innovatieve duurzame concepten te ontwikkelen voor bestaande kavels.
27/09/23
Better Places: Gezonde bedrijfsvoering en duurzaam opereren gaan hand in hand
Duurzame reisorganisatie Better Places lukt het om haar impact op het klimaat te verkleinen en tegelijkertijd een gezond bedrijf te zijn. Dat is veruit de belangrijkste conclusie uit haar eerste impact rapport Better Places bewijst daarmee dat je succesvol kunt zijn door anders te gaan reizen en minder (ver) te vliegen.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.