Trends & verwachtingen voor 2023
De consument wordt voorzichtiger met de uitgaven
De vrijetijdsbranche is over het algemeen optimistisch over 2023. Dat leert een rondgang langs vertegenwoordigers van NBTC, Trends & Tourism, Sunweb, Roompot en Toverland.
De verwachtingen van NBTC voor 2023 zijn positief. Daarbij wordt ten opzichte van 2023 een lichte groei verwacht bij het aantal binnenlandse verblijfsgasten (+2% naar meer dan 29 miljoen). Voor Nederlandse vakantiegangers naar het buitenland wordt een groei verwacht van 8 tot 10% en voor inkomend toerisme een groei van 16% tot 18,5 miljoen verblijfsgasten.
Van der Most focust vooral op het vakantiegedrag van Nederlanders. Hij wijst op recente CBS-cijfers over het vakantiegedrag van Nederlanders in 2021. Daar kwam uit dat de vakantiedeelname en vakantiefrequentie over dat jaar alweer behoorlijk hersteld waren (77% respectievelijk 2,8 keer).
Mattijs ten Brink van Sunweb is optimistisch over 2023: "Vorig jaar was het beste jaar ooit voor Sunweb Group en we verwachten dat 2023 ook een goed jaar wordt. Het gaat bij ons beter dan in de markt, zowel op het gebied van winterzon- als skivakanties. Daarnaast zien we sinds kerst al een sterke toename in het aantal boekingen voor de zomervakantie. Ook deze maand stijgt het aantal zomervakantieboekingen door in vergelijking met vorig jaar.”
Van Cutsem van Roompot zag dat in 2022 veel Europeanen zich sterk lieten leiden door landelijke en internationale coronabeperkingen in hun reis- en boekingsgedrag. "Sluitingen en/of beperkingen van de faciliteiten, inreis- en groepsbeperkingen en onzekerheid of de reisplannen wel zouden mogen doorgaan, zorgden voor meer lastminute beslissers vanuit het buitenland. Wie in eigen land zou blijven, had hierdoor langer een grote keuze.” Die ongerustheid is er volgens Van Cutsem begin 2023 niet meer: "Buitenlandse vakantiegangers boeken weer ruim op voorhand om van de ruimste keuze te kunnen genieten. Ook grotere vakantievilla’s en accommodaties zijn weer erg in trek.”
Gelissen van Toverland verwacht dat het aantal bezoekers in 2023 zal groeien ten opzichte van 2022. "Medio 2023 openen we namelijk vier nieuwe attracties en vijf nieuwe belevingen in ons themagebied Avalon. Daarnaast presenteren we vanaf de start van het zomerseizoen op 1 april een nieuwe parkshow. Ook zetten we dit jaar volop in op verlengde openingstijden en investeringen in onze seizoensactiviteiten – zoals Halloween – een strategie die ook in 2022 al succesvol gebleken is.”
Lees als abonnee het complete artikel met alle trends en verwachtingen.
Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
Wachtwoord vergeten? - Lid of abonnee en nog niet geregistreerd?
Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid
Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid
Proeflidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform | Jaarlidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform | Bedrijfslidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform | |
Stopt automatisch | Compleet individueel lidmaatschap | Compleet bedrijfs-lidmaatschap | |
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform | 90 dagen | 365 dagen | 365 dagen |
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank | |||
Nieuwsbrief NRIT Actueel | |||
Recreatie & Toerisme | |||
Vrijetijdstudies | |||
Toegang zonder inloggen | |||
€ 45,- | € 165,75 per jaar | Vanaf € 331,50 per jaar | |
Probeer nu | Bestel nu | Bestel nu |