Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-03-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Drie technologietrends: Metaverse, ChatGPT en Blockchain

Drie technologietrends: Metaverse, ChatGPT en Blockchain
Afbeelding van Alexandra_Koch via Pixabay

De ITB in Berlijn had een omvangrijk congresprogramma. De redactie van NRIT pikte de krenten uit de pap en doet deze week verslag. Vandaag drie technologische megatrends: Metaverse, ChatGPT en Blockchain. 

Metaverse

Caroline Bremner van Euromonitor International vertelde alles over kansen en mogelijkheden voor travel met de zogenaamde Metaverse.

De metaverse is een virtuele wereld waarin gebruikers in realtime kunnen communiceren met andere gebruikers in een computergegenereerde omgeving. Het is vaak een meeslepende en interactieve virtual reality-ruimte die zich uitstrekt over meerdere platforms en apparaten, waaronder gameconsoles, sociale-mediaplatforms en andere online communities. De metaverse heeft de potentie om een revolutie teweeg te brengen in de manier waarop we met elkaar omgaan, media consumeren en online zakendoen.

2 miljard consumenten opgegroeid met de metaverse

Volgens Bremner moeten we de metaverse niet onderschatten omdat er 2 miljard consumenten aan komen die zijn opgegroeid met de metaverse. Het gebruik is nu al indrukwekkend waarbij 25% van de consumenten 1 uur per dag in een metaverse actief is. Het is de verwachting dat in 2030 in totaal 1 miljard mensen in een metaverse doorbrengen. Ook de potentie is groot want uit onderzoek blijkt dat al 50% van de consumenten is geïnteresseerd in een metaverse experience. Voorbeelden van metaverse zijn Decentraland, Axie Infinity, Horizon, Sandbox, Fortnite of Roblox.

Grote betekenis voor travel

Maar wat betekent dit voor travel en tourism? In potentie heel veel want 30% van de reizigers wil graag een vakantiebestemming van tevoren bekijken. Inmiddels heeft de industrie het al opgepakt en zijn diverse hotelketens actief in de metaverse, heeft bestemming Barbados een ambassade in Decentraland, zet Helsinki in op digital twin games en is Seoel de eerste stad met een metaverse van de stad.

De kracht van de metaverse zit volgens Bremner in het succesvol realiseren van een link tussen de echte en de virtuele wereld.

ChatGPT

Leila Summa van PlayToChange nam de aanwezigen mee in de hype van het moment: Chat GPT. 

Wat betekent deze AI-chatbot voor travel en toerisme. "ChatGPT zal radicaal de manier hoe we met machines praten veranderen.” Dat komt omdat het simpel is. Je hoeft alleen een vraag te stellen en krijgt antwoorden. Bovendien leert het continu door de AI. "Het gaat om menselijke antwoorden op vragen van mensen. En dat maakt het zo aantrekkelijk. Het groeit bovendien en de antwoorden worden steeds beter.”

ChatGPT is volgens Summa geen killer van de branche en banen. Er zijn juist volop kansen om geautomatiseerd betere mails en productbeschrijvingen te maken. Het is de verwachting dat ChatGPT en andere varianten snel in de zoekmachines zullen worden geïntegreerd. Het zal de geautomatiseerde conversatie met klanten revolutionair verbeteren.

ChatGPT als reisgids

Daarnaast zal het gebruik van toeristische informatie revolutionair veranderen. Waar je nu nog op de vraag ‘Wat zijn de must-sees van Berlijn’ talloze websites moet doorworstelen, krijg je van ChatGPT gewoon het antwoord. "Dertig jaar geleden vroegen we dat aan de reisagent, 10 jaar geleden was Google onze belangrijkste informatiebron en al heel snel zal dat ChatGPT worden.” En we staan volgenms Summa nog maar aan het begin van deze onwaarschijnlijke reis.

Blockchain

Wat al jaren een belofte is die maar niet wordt ingelost, is Bockchain. Alleen in de crypto’s is blockchain gemeengoed. Toch moeten we volgens Alexander Knauer van de Hochschule Mittweida Blockchain nog niet afschrijven. "Het is potentieel heel waardevol omdat het de ‘middle man’ uit de transactie haalt. Maar als je elkaar vertrouwt, heb je geen blockchain nodig. Blockchain is the trustmachine.”

Wat Bockchain parten heeft gespeeld, is de valse verwachting dat het om productinnovatie zou gaan maar dat is volgens Knauer niet het geval: "Blockchain gaat om systeeminnovatie.” En systeeminnovatie duurt veel langer.

Trefwoorden: reisbranche, reisbedrijven, technologie

CELTH



||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Exclusief voor leden
30% van de Nederlanders kan niet met vakantie zonder vakantiegeld
Komende week wordt het vakantiegeld weer overgemaakt naar miljoenen Nederlanders. Waar de één al koffers aan het pakken is, kijkt de ander of er nog geld overblijft voor een uitje ná het betalen van de vaste lasten.
13/05/25
De vernieuwde LF Basiskaart is er - onmisbare kaartenset voor fietsvakanties
Stichting Landelijk Fietsplatform lanceert een vernieuwde versie van de populaire fietsatlas met een actueel overzicht van alle LF-routes en knooppunten.
13/05/25
Exclusief voor leden
Geopolitieke spanningen beïnvloeden boekingen reiswereld
Na het vroegboekseizoen 2025, waarin veel Nederlanders hun zomervakantie al vroeg in het jaar vastleggen, is nu het last minute seizoen aangebroken. Uit onderzoek van bureau iVOX, in opdracht van Sunweb onder 1000 Nederlanders, blijkt dat geopolitieke spanningen, natuurrampen en extreem weer een merkbare invloed hebben op de last minute vakantieplannen van Nederlanders.
13/05/25
Exclusief voor leden
Hoe gaan Nederlanders deze zomer op vakantie?
Deze zomer gaat de helft van de Nederlanders op vakantie. Ze gaan meer met het vliegtuig, boeken meer pakketreizen en geven meer uit dan vorig jaar. Opvallend is dat veel Nederlanders hun vakantie in 2025 anders dan eerder willen inrichten.
12/05/25
Actie KLM grondpersoneel
Vandaag wordt een petitie overhandigd en een korte symbolische actie tegen ongelijke beloning gevoerd door het personeel.
09/05/25
Exclusief voor leden
Hoeveel besteden Nederlanders bij de diverse touroperators?
Nederlanders besteedden de afgelopen drie jaar €29,4 miljard aan reizen via touroperators. Gemiddeld spenderen ze €2.429 per boeking. Het meest bij Djoser, NRV en Salade.
08/05/25
Fietscampagne Heuvelrug & Vallei verbindt erfgoed, natuur en duurzaamheid
RBT Heuvelrug & Vallei koppelt fietsrecreatie aan actuele thema's als gezondheid, duurzaamheid en erfgoed en speelt in op de groeiende behoefte aan groene, bewuste beleving.

||| Agenda |||

20/05/25 t/m 22-05-25
20/05/25 t/m 22-05-25: Week van de Self Service
Vanaf 25 juni 2025 verandert de wetgeving rond selfservice-oplossingen ingrijpend door de inwerkingt...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...