Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-03-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

De Travel Trends van Google

De Travel Trends van Google

De ITB in Berlijn had een omvangrijk congresprogramma. De redactie van NRIT pikte de krenten uit de pap en doet deze week verslag. Vandaag de trends volgens Google, gepresenteerd door directeur product management Michael Trauttmansdorf.

Reizigers zoeken andere bestemmingen

Trauttmansdorf ziet in de data van Google een fors terugverende vraag. "Maar dat is geen nieuws op dit moment. Wat we wel zien is een heel ander consumentengedrag dan voor de pandemie.” Google ziet dat consumenten nieuwe ervaringen en touchpoints zoeken. Ook is de belangstelling voor droomreizen enorm toegenomen: "38% van de consumenten wil een one in a lifetime trip maken, meer dan ooit gemeten. Reizigers staan bovendien meer open voor nieuwe merken en willen nieuwe relaties met brands opbouwen.

Inspirerende content belangrijker dan ooit

Een bijzonder bijna tegenstrijdig insight betreft het surfgedrag van reizigers. Voor 77% moet zoeken van reizen makkelijker worden maar tegelijkertijd ziet Google dat ze meer tijd investeren in inspiratie, zoeken en boeken. Daarom is goede digitale inspiratiecontent is belangrijker dan ooit. "Vakantiegangers willen meer dan ooit geïnspireerd worden met filmpjes en mooie foto’s. Maar wel van creators die ze vertrouwen.” Voor 90% van de reizigers zijn digitale touchpoints van invloed op hun reisplannen.

"Vroeger hebben we bij Google reizen heel factbased gepresenteerd”, vertelde Trauttmansdorf aan een volle zaal. "Maar dat was niet heel erg engaging. We zijn een andere weg ingeslagen en presenteren reisbestemmingen nu veel visueler met prachtige foto’s en video.” Het gaat volgens Google om reimaging snackable visual content. Mooi is dat gebruikers In video’s exacte locaties van points of interest kunnen vastleggen en hun reis er naar toe plannen. Youtube is en blijft belangrijk voor Google want het bereikt 90% van alle reizigers ouder dan 19 jaar.

Sustainable

Reizigers willen volgens Trauttmansdorf worden geholpen in hun ingewikkelde logistieke zoektocht naar een ideale vakantie. Maar ze willen dat wel verantwoord doen. Daarom presenteert Google naast kosten en tijd ook de ecologische impact van de gekozen reis.

AI is de derde digitale revolutie

We hebben op internet te maken met een explosie van touch points en daar kan Google Artificial Intelligence (AI) mee helpen. AI is voor Google de derde grote online innovatie die we gaan doormaken. De eerste was het internet zelf, toen kwam mobiel en AI is de derde. "Zonder dat we het ons realiseren zit AI al in de palm van onze hand. Zo vult Gmail bij het opstellen van een mail al zinnen aan, zit er een magische gum in Photos en in kaarten gebruiken we AI voor de beste routes.”

Hogere conversie

Ook op advertentiegebied zit Google niet stil. Performance Max helpt adverteerders door de 7 Google advertentiekanalen met als doel een hoge return on investment. Gebruikers van Performance Max hebben een 18% hogere conversie per actie.

Travel Insights

Voor de reisbranche zijn de Travel Insights van Google zeer relevant. Wil je weten waar reizigers naar toe reizen en waar ze vandaan komen. Op Travel Insights staan de antwoorden. Voor hotels zijn de Hotel Insights weer heel waardevol.

Trefwoorden: reizen, reisbranche, vakanties, trends

CELTH



||| Nieuws |||

15/05/25
Kun je voorspellen of het druk wordt in de natuur?
Welke factoren beïnvloeden het bezoek aan natuurgebieden? Is het de dag van de week, periode van het jaar, vakanties of feestdagen, zon, regen of wind of vrije dagen? Market Intelligence Analist van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Pim Nouwens, dook in de data van de Visitor Data Monitor en kwam met interessante conclusies.
13/05/25
Klimaatrisico’s voor toeristische bestemmingen ontrafeld
CELTH onderzoekt samen met de Travel Foundation en Risklayer de klimaatrisico’s die bestemmingen lopen. Inmiddels doen wereldwijd zes bestemmingen mee aan de pilot die nog open staat voor meer deelnemers.
08/05/25
Prijsvergelijking en de populairste campings van Europa in 2025
Hoeveel betalen kampeerders voor een overnachting in Europa in 2025? Camping.info, een van Europa's beste campinggidsen, heeft de populairste campings voor meer dan 30 Europese landen geïdentificeerd.
22/04/25
Exclusief voor leden
Future Dikes krijgt steun van boekingsplatform
Natuurhuisje doneert 50.000 euro aan het project Future Dikes van Radboud Universiteit. Dijken vol natuur zijn niet alleen leuk voor recreanten maar het biedt dieren en insecten lange verbindingen met andere natuur.
17/04/25
Exclusief voor leden
Waar ga je naartoe op je eerste date?
Eerste dates brengen altijd onzekerheid met zich mee: het is niet makkelijk om overeenkomsten te vin...
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
08/04/25
Kampeerseizoen van start met een recordaantal van 627.000 campers en caravans
De jaarlijkse Open Camping Dag was de start van het kampeerseizoen en gaat volgens BOVAG en KCI gepaard met bijna 15.000 meer caravans en campers in Nederland.
24/03/25
Exclusief voor leden
Voor 7,5 tot 9% huishoudens is de auto té duur
In de toeristische sector lijkt het alsof iedereen over een auto beschikt. Dat is natuurlijk niet zo omdat autorijden té duur is voor veel huishoudens en de Tweede Kamer wilde weten hoe hoog dat percentage is. Tussen de 7,5 en 9% van de Nederlandse huishoudens heeft géén auto omdat het té duur is, schat KiM in.

||| Agenda |||

20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...