Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-03-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

De Travel Trends van Google

De Travel Trends van Google

De ITB in Berlijn had een omvangrijk congresprogramma. De redactie van NRIT pikte de krenten uit de pap en doet deze week verslag. Vandaag de trends volgens Google, gepresenteerd door directeur product management Michael Trauttmansdorf.

Reizigers zoeken andere bestemmingen

Trauttmansdorf ziet in de data van Google een fors terugverende vraag. "Maar dat is geen nieuws op dit moment. Wat we wel zien is een heel ander consumentengedrag dan voor de pandemie.” Google ziet dat consumenten nieuwe ervaringen en touchpoints zoeken. Ook is de belangstelling voor droomreizen enorm toegenomen: "38% van de consumenten wil een one in a lifetime trip maken, meer dan ooit gemeten. Reizigers staan bovendien meer open voor nieuwe merken en willen nieuwe relaties met brands opbouwen.

Inspirerende content belangrijker dan ooit

Een bijzonder bijna tegenstrijdig insight betreft het surfgedrag van reizigers. Voor 77% moet zoeken van reizen makkelijker worden maar tegelijkertijd ziet Google dat ze meer tijd investeren in inspiratie, zoeken en boeken. Daarom is goede digitale inspiratiecontent is belangrijker dan ooit. "Vakantiegangers willen meer dan ooit geïnspireerd worden met filmpjes en mooie foto’s. Maar wel van creators die ze vertrouwen.” Voor 90% van de reizigers zijn digitale touchpoints van invloed op hun reisplannen.

"Vroeger hebben we bij Google reizen heel factbased gepresenteerd”, vertelde Trauttmansdorf aan een volle zaal. "Maar dat was niet heel erg engaging. We zijn een andere weg ingeslagen en presenteren reisbestemmingen nu veel visueler met prachtige foto’s en video.” Het gaat volgens Google om reimaging snackable visual content. Mooi is dat gebruikers In video’s exacte locaties van points of interest kunnen vastleggen en hun reis er naar toe plannen. Youtube is en blijft belangrijk voor Google want het bereikt 90% van alle reizigers ouder dan 19 jaar.

Sustainable

Reizigers willen volgens Trauttmansdorf worden geholpen in hun ingewikkelde logistieke zoektocht naar een ideale vakantie. Maar ze willen dat wel verantwoord doen. Daarom presenteert Google naast kosten en tijd ook de ecologische impact van de gekozen reis.

AI is de derde digitale revolutie

We hebben op internet te maken met een explosie van touch points en daar kan Google Artificial Intelligence (AI) mee helpen. AI is voor Google de derde grote online innovatie die we gaan doormaken. De eerste was het internet zelf, toen kwam mobiel en AI is de derde. "Zonder dat we het ons realiseren zit AI al in de palm van onze hand. Zo vult Gmail bij het opstellen van een mail al zinnen aan, zit er een magische gum in Photos en in kaarten gebruiken we AI voor de beste routes.”

Hogere conversie

Ook op advertentiegebied zit Google niet stil. Performance Max helpt adverteerders door de 7 Google advertentiekanalen met als doel een hoge return on investment. Gebruikers van Performance Max hebben een 18% hogere conversie per actie.

Travel Insights

Voor de reisbranche zijn de Travel Insights van Google zeer relevant. Wil je weten waar reizigers naar toe reizen en waar ze vandaan komen. Op Travel Insights staan de antwoorden. Voor hotels zijn de Hotel Insights weer heel waardevol.

Trefwoorden: reizen, reisbranche, vakanties, trends

CELTH



||| Nieuws |||

20/05/25
Open Watersport Weken 2025 trekken meer dan 25.000 bezoekers
De derde editie van de Open Watersport Weken, die plaatsvonden van 5 april tot en met 18 mei in Frie...
20/05/25
Exclusief voor leden
Waarom we landgenoten tijdens vakantie vermijden
Hard praten, zeuren over het eten en alleen maar bezig zijn met geld. Maar liefst 69 procent van alle Nederlanders ergert zich tijdens de vakantie aan het gedrag van landgenoten.
19/05/25
Exclusief voor leden
Flexibel arbeidscontract moet meer zekerheid bieden
Werknemers met een flexibel arbeidscontract krijgen meer zekerheid over hun inkomen en hun werktijd. Zo krijgen uitzendkrachten recht op ten minste gelijkwaardige arbeidsvoorwaarden als reguliere werknemers. Dat staat onder meer in een wetsvoorstel van ministerie Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
19/05/25
Wisselend beeld Gelders dagbezoek in meivakantie
In de meivakantie hebben attracties op de Veluwe, in de regio Arnhem en het Rijk van Nijmegen meer bezoek ontvangen dan een jaar eerder. Het was wel rustiger in de binnensteden en in de natuur. Er waren meer bezoekers uit andere regio’s.
19/05/25
Exclusief voor leden
Verrassend: treinen goedkoper dan vliegen
Verrassend onderzoek van spaarplatform Raisin dat ziet dat Europese vliegreizen veel duurder zijn dan treinreizen. Een gezin betaalt gemiddeld 62% meer voor het vliegtuig dan met de trein. In 2025 zijn treinreizen in de zomer gemiddeld even duur als in 2024, maar vliegen is 6% duurder geworden. Het maakt wel uit of je met Eurostar of Deutsche Bahn reist.
19/05/25
Biesbosch MuseumEiland verbetert toegankelijkheid voor mindervalide bezoekers
Biesbosch MuseumEiland heeft nieuwe stappen gezet om het Nationaal Park en het museum toegankelijker te maken voor bezoekers met een fysieke beperking. Ook zijn meer bankjes geplaatst.
19/05/25
Elfteling presenteert 'Prinses op de Erwt' met donkere huiskleur
De Efteling heeft met ‘De Prinses op de Erwt’ haar nieuwste sprookje gepresenteerd. De prinses heeft voor het eerst een donkere huidskleur. Volgens lector storytelling Moniek Hover van de Breda University of Applied Sciences past een dergelijke verandering prima bij het fenomeen sprookje.
19/05/25
Huurauto op vakantie: prijzen sinds 2022 meer dan gehalveerd
De prijzen voor huurauto’s op populaire Europese vakantiebestemmingen zijn in drie jaar tijd met meer dan 50 procent gedaald. Dat blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van Enterprise Car Sharing & Rental.

||| Agenda |||

20/05/25 t/m 22-05-25
20/05/25 t/m 22-05-25: Week van de Self Service
Vanaf 25 juni 2025 verandert de wetgeving rond selfservice-oplossingen ingrijpend door de inwerkingt...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...