Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-03-2023
Auteur: Marc Gerlings

Slag om Grolle en hoe zet je de internationale Spanish way op?

Slag om Grolle en hoe zet je de internationale Spanish way op?
Almudena González Gutiérrez de León (Saxion).

Ken je het evenement Slag om Grolle nog niet? Afgelopen jaar trok de nagespeelde slag 40.000 bezoekers. Almudena González Gutiérrez de León (Saxion) doet onderzoek naar een extra laag bij dit evenement voor internationaal toerisme. De groeipotentie is groot en Almudena is op zoek met Europese partners naar de internationale ‘Spanish Road’. Wil je weten hoe ze dat voor elkaar krijgt? Kijk dan naar de online inspiratiesessie van het Trendcongres.


 


De achtste editie van de Slag om Grolle is een groot succes geworden in 2022. Niet eerder werd het driedaagse evenement door zoveel mensen bezocht. 40.000 bezoekers kwamen een of meer dagen naar de Achterhoekse vestingstad Groenlo. Dat maakt de groeipotentie duidelijk. Aan de veldslag, die de belegering van het stadje Groenlo in 1627 laat herbeleven, deden ruim 1100 binnenlandse en buitenlandse re-enactors mee. De binnenstad van Groenlo was aangekleed door handelaren, ambachten en muzikanten samen met 60 lokale groepen. Almudena González Gutiérrez de León gaat met het Spaanse verhaal van dit evenement verder en dat levert een internationale toeristische laag op..

Wat is die Spanish Road?
"Ik ben zo blij dat in de uitzending ook de internationale kant van het project verteld kan worden,” meldt Almudena. Want wat is het verhaal? De Spaanse koning kon zijn troepen niet overzee naar Nederland verschepen. Daarop vroeg hij zijn beste soldaten om over land naar de opstandige gebieden in het noorden te sturen. Die route staat bekend als ‘the Spanish Road’. Deze eindigt bij Grolle. Almudena geeft alvast een kleine vooruitblik prijs op haar interview dat in het Engels wordt gehouden. Voor DMO's, studenten, beleidsmakers en bedrijven is dit zeker een inspirerende case.

Almudena: "The novelty of this idea is not based on the artificial linking of tourism products in different places, all of them intertwined without a storyline, but rather on the creation of a route of a cultural nature that highlights the interconnection between tourist destinations through storytelling.” Of het haar lukt en hoe dat proces gaat, daar vertelt ze over. Schrijf je gratis in en je krijgt de link naar het hele interview.

Andere sprekers zijn Anke Arts (project Waddengastronomie, NHL Stenden), Simon Witt (meerdere duurzaamheidsprojecten in toerisme, HZ) en Diana Korteweg Maris (Kenniscentrum Kusttoerisme) over waarom zij Zeeuwse gemeenten ondersteunt met presentaties over regionale toeristische ontwikkelingen.


Samen met partners

De twee online uitzendingen en Het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd op 20 april worden mogelijk gemaakt door Breda University of Applied Sciences, Hogeschool Inholland, LOI Hogeschool, Hogeschool Saxion, NHL Stenden, HZ University of Applied Sciences, TIO en mediapartner NRIT. Ondersteunend partner is Destinatie Nederland.

Trefwoorden: uitzending, Almudena, Grolle, Spanish Road, toerisme, dmo

CELTH



||| Nieuws |||

22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
21/05/25
Boele wordt salesmanager Retail bij Corendon
Tineke Boele start op 1 juli 2025 als Salesmanager Retail bij reisbedrijf Corendon. In deze rol is zij verantwoordelijk voor de verkoop van reisproducten via retailpartners.
20/05/25
Exclusief voor leden
Waarom we landgenoten tijdens vakantie vermijden
Hard praten, zeuren over het eten en alleen maar bezig zijn met geld. Maar liefst 69 procent van alle Nederlanders ergert zich tijdens de vakantie aan het gedrag van landgenoten.
19/05/25
Exclusief voor leden
Verrassend: treinen goedkoper dan vliegen
Verrassend onderzoek van spaarplatform Raisin dat ziet dat Europese vliegreizen veel duurder zijn dan treinreizen. Een gezin betaalt gemiddeld 62% meer voor het vliegtuig dan met de trein. In 2025 zijn treinreizen in de zomer gemiddeld even duur als in 2024, maar vliegen is 6% duurder geworden. Het maakt wel uit of je met Eurostar of Deutsche Bahn reist.
19/05/25
Huurauto op vakantie: prijzen sinds 2022 meer dan gehalveerd
De prijzen voor huurauto’s op populaire Europese vakantiebestemmingen zijn in drie jaar tijd met meer dan 50 procent gedaald. Dat blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van Enterprise Car Sharing & Rental.
16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Exclusief voor leden
30% van de Nederlanders kan niet met vakantie zonder vakantiegeld
Komende week wordt het vakantiegeld weer overgemaakt naar miljoenen Nederlanders. Waar de één al koffers aan het pakken is, kijkt de ander of er nog geld overblijft voor een uitje ná het betalen van de vaste lasten.
13/05/25
Exclusief voor leden
Geopolitieke spanningen beïnvloeden boekingen reiswereld
Na het vroegboekseizoen 2025, waarin veel Nederlanders hun zomervakantie al vroeg in het jaar vastleggen, is nu het last minute seizoen aangebroken. Uit onderzoek van bureau iVOX, in opdracht van Sunweb onder 1000 Nederlanders, blijkt dat geopolitieke spanningen, natuurrampen en extreem weer een merkbare invloed hebben op de last minute vakantieplannen van Nederlanders.