Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-03-2023
Auteur: Marc Gerlings

Slag om Grolle en hoe zet je de internationale Spanish way op?

Slag om Grolle en hoe zet je de internationale Spanish way op?
Almudena González Gutiérrez de León (Saxion).

Ken je het evenement Slag om Grolle nog niet? Afgelopen jaar trok de nagespeelde slag 40.000 bezoekers. Almudena González Gutiérrez de León (Saxion) doet onderzoek naar een extra laag bij dit evenement voor internationaal toerisme. De groeipotentie is groot en Almudena is op zoek met Europese partners naar de internationale ‘Spanish Road’. Wil je weten hoe ze dat voor elkaar krijgt? Kijk dan naar de online inspiratiesessie van het Trendcongres.


 


De achtste editie van de Slag om Grolle is een groot succes geworden in 2022. Niet eerder werd het driedaagse evenement door zoveel mensen bezocht. 40.000 bezoekers kwamen een of meer dagen naar de Achterhoekse vestingstad Groenlo. Dat maakt de groeipotentie duidelijk. Aan de veldslag, die de belegering van het stadje Groenlo in 1627 laat herbeleven, deden ruim 1100 binnenlandse en buitenlandse re-enactors mee. De binnenstad van Groenlo was aangekleed door handelaren, ambachten en muzikanten samen met 60 lokale groepen. Almudena González Gutiérrez de León gaat met het Spaanse verhaal van dit evenement verder en dat levert een internationale toeristische laag op..

Wat is die Spanish Road?
"Ik ben zo blij dat in de uitzending ook de internationale kant van het project verteld kan worden,” meldt Almudena. Want wat is het verhaal? De Spaanse koning kon zijn troepen niet overzee naar Nederland verschepen. Daarop vroeg hij zijn beste soldaten om over land naar de opstandige gebieden in het noorden te sturen. Die route staat bekend als ‘the Spanish Road’. Deze eindigt bij Grolle. Almudena geeft alvast een kleine vooruitblik prijs op haar interview dat in het Engels wordt gehouden. Voor DMO's, studenten, beleidsmakers en bedrijven is dit zeker een inspirerende case.

Almudena: "The novelty of this idea is not based on the artificial linking of tourism products in different places, all of them intertwined without a storyline, but rather on the creation of a route of a cultural nature that highlights the interconnection between tourist destinations through storytelling.” Of het haar lukt en hoe dat proces gaat, daar vertelt ze over. Schrijf je gratis in en je krijgt de link naar het hele interview.

Andere sprekers zijn Anke Arts (project Waddengastronomie, NHL Stenden), Simon Witt (meerdere duurzaamheidsprojecten in toerisme, HZ) en Diana Korteweg Maris (Kenniscentrum Kusttoerisme) over waarom zij Zeeuwse gemeenten ondersteunt met presentaties over regionale toeristische ontwikkelingen.


Samen met partners

De twee online uitzendingen en Het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd op 20 april worden mogelijk gemaakt door Breda University of Applied Sciences, Hogeschool Inholland, LOI Hogeschool, Hogeschool Saxion, NHL Stenden, HZ University of Applied Sciences, TIO en mediapartner NRIT. Ondersteunend partner is Destinatie Nederland.

Trefwoorden: uitzending, Almudena, Grolle, Spanish Road, toerisme, dmo

CELTH



||| Nieuws |||

08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.
04/07/25
Exclusief voor leden
ZooParc Overloon opent nieuw expeditiegebied Ngyuwe
ZooParc Overloon heeft vandaag het langverwachte expeditiegebied Ngyuwe geopend voor abonnementhouders. Dit nieuwe deel van het park staat volledig in het teken van Tropisch Afrika en is vanaf 11 juli toegankelijk voor alle bezoekers.
04/07/25
Nieuwe erfgoedroute-app brengt Limburgs verleden tot leven
Onder grote belangstelling is de gratis app Erfgoed Route Limburg gelanceerd. De app biedt wandelaars en fietsers een unieke manier om het erfgoed van Noord- en Midden-Limburg te beleven via audio- en videoverhalen op locatie.
04/07/25
Nieuw regionaal Limburgs congresbureau zet in op internationale kenniscongressen
Limburg krijgt een provinciebreed opererend congresbureau dat zich richt op het aantrekken van internationale meerdaagse congressen, met een focus op wetenschap en innovatie. Het vernieuwde bureau is een doorontwikkeling van het Maastricht Convention Bureau (MCB).
04/07/25
Nieuwe fietsroute rond het IJsselmeer met veerverbindingen
De veerverbindingen tussen Enkhuizen, Stavoren, Urk en Medemblik zijn voortaan onderdeel van de fiets- en wandelnetwerken van Noord-Holland, Friesland en Urk. Dit maakt het eenvoudiger om recreatieve routes over het IJsselmeer te plannen.
04/07/25
Nieuwe tool brengt toeristisch aanbod regio in kaart
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) heeft op 3 juli de Destination Data Monitor gelanceerd: een interactieve tool die inzicht geeft in het toeristisch aanbod per gemeente of regio.
04/07/25
Exclusief voor leden
Petitie: informeer passagiers over tromboserisico
De Trombosestichting is een petitie gestart om luchtvaartmaatschappijen te bewegen passagiers beter te informeren over het risico op trombose tijdens lange vluchten.