Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-03-2023

Luchtvaartmaatschappijen plus IAATA naar de rechter voor aanvechten beperking Schiphol

Luchtvaartmaatschappijen plus IAATA naar de rechter voor aanvechten beperking Schiphol
KLM stapt naar de rechter.


De KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI spannen een kortgeding aan tegen de Nederlandse overheid. Directe aanleiding is het eenzijdige kabinetsbesluit om nog dit jaar het aantal vliegbewegingen op Schiphol drastisch te verminderen, zonder dat gekeken is naar alternatieven. Ook de IAATA stapt zelf naar de rechter.


De luchtvaartmaatschappijen zijn ervan overtuigd dat zij minder geluid en CO2-uitstoot kunnen realiseren mét behoud van het bestemmingennetwerk voor de miljoenen passagiers en tonnen vracht die zij elk jaar van en naar Schiphol vervoeren.


Vestigingsklimaat en bezoek

De luchthaven Schiphol levert een belangrijke bijdrage aan de Nederlandse economie. Direct en indirect zorgen Schiphol en het netwerk voor meer dan honderdduizend banen. Dat netwerk maakt het bovendien voor buitenlandse bedrijven interessant om zich in Nederland te vestigen. En miljoenen Nederlanders maken er elk jaar gebruik van voor vakantie, familiebezoek of studie.

De luchtvaartmaatschappijen vinden het eenzijdige en plotselinge besluit van het kabinet om de luchthaven Schiphol te verkleinen van 500.000 naar 460.000 vliegbewegingen, met als uiteindelijke doel de reductie naar 440.000 in 2024 onbegrijpelijk.

Luchtvaartmaatschappijen doen miljardeninvesteringen om duurzaamheidsdoelstellingen op de korte en lange termijn te halen, dit zijn zowel hun eigen ambities als de doelen van overheden. Het kabinet legt operationele beperkingen op, zonder dat er werkbare alternatieve oplossingen voor geluidsvermindering zijn onderzocht.


De luchtvaartmaatschappijen vinden het een onnodige en schadelijke beslissing, die bovendien in strijd is met nationale, Europese en internationale regelgeving. De capaciteitsreductie zou niet alleen de Nederlandse economie negatief beïnvloeden, maar ook de reismogelijkheden en het aantal verbindingen voor consumenten aanzienlijk beperken. De overheid trapt zonder correcte onderbouwing op de rem, terwijl de luchtvaart aantoonbaar resultaat boekt als het gaat om minder CO2-uitstoot en geluid. Daarom zien KLM, KLM Cityhopper, Transavia, Martinair – alle onderdeel van de Air France-KLM Group - alsmede Delta Air Lines, easyJet, Corendon en TUI zich genoodzaakt de rechter om toekomstperspectief te vragen.


De KLM Groep, die bijna 60% van het vliegverkeer op Schiphol voor haar rekening neemt, heeft deze rechtszaak aangespannen in lijn met het standpunt van moederbedrijf Air France-KLM Group. Daarnaast heeft luchtvaartbranchevereniging BARIN aangegeven dit initiatief volledig te ondersteunen. Dit initiatief wordt ook volledig ondersteund door brancheverenigingen Airlines for Europe (A4E) en de European Regions Airline Association (ERA), omdat de capaciteitsreductie op Schiphol grote gevolgen heeft voor de interne luchtvaartmarkt van de EU.


IAATA ook naar de rechter

Ook de luchtvaartbranchevereniging IATA maakt samen met een aantal luchtvaartmaatschappijen de gang naar de rechter. Zij spannen zelf een kortgeding aan tegen de Nederlandse overheid.

 

"Wij omarmen de doelstellingen voor minder geluid en CO2. Daarom investeren we miljarden in vlootvernieuwing en de inkoop van SAF. Uiteindelijk geeft dat meer resultaat op het gebied van geluid en klimaat, terwijl het netwerk van 170 bestemmingen wereldwijd in stand kan worden gehouden. Dat is positief voor de miljoenen Nederlanders die elk jaar met KLM vliegen voor zaken, vakantie, studie of familiebezoek en voor de verladers die hun goederen door ons laten vervoeren. Bij de overheid vinden we helaas geen gehoor. Dat is de reden dat we ons gedwongen zien de stap naar de rechter zetten,” meldt Marjan Rintel, CEO KLM, over de zaak.


Arjan Kers, General manager TUI Nederland: "TUI ondersteunt dit initiatief van harte. Het is een slechte zaak dat de voorgenomen maatregelen de Nederlandse reizigers zullen beperken in hun reismogelijkheden. De maatregelen zijn in strijd met de Europese regelgeving en het overheidsbeleid dat sinds jaar en dag gevoerd is. De maatregelen belonen niet de inspanningen die zijn en worden gedaan door de airlines om geluid en uitstoot te reduceren.”


Steven van der Heijden, CEO Corendon, over de invloed van de beperking in het aantal passagiers voor mensen die met vakantie willen. "Veel steviger sturen op snelle vlootvernieuwing reduceert geluidshinder en uitstoot op korte termijn veel meer dan een capaciteitsbeperking. Die zorgt er alleen maar voor dat zowel netwerkverbindingen als vakantievluchten onder druk komen te staan en de reizigers de grens over worden gejaagd.”


William Vet, Country Manager easyJet, wijst op de routekaart naar een milieuvriendelijke ontwikkeling van zijn vloot. "Door te kiezen voor een willekeurig vluchtplafond gaat de Nederlandse regering volledig voorbij aan zowel de inspanningen van de industrie voor decarbonisatie als de sociaaleconomische voordelen van de luchtvaart, waardoor de connectiviteit aanzienlijk wordt verminderd. easyJet neemt belangrijke stappen in de richting van het koolstofvrij maken van onze activiteiten, met de recente publicatie van onze routekaart naar netto nul CO2 in 2050, die een combinatie van operationele efficiëntie, vlootvernieuwing en andere elementen zoals modernisering van het luchtruim omvat.”

 

Trefwoorden: vliegen, luchtvaart, rechter, beperking, milieu, geluidshinder, Schiphol, beperking

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH



    ||| Nieuws |||

    28/05/25
    1 miljoen stekkerauto's
    Aan het eind van het eerste kwartaal van 2025 telde Nederland voor het eerst iets meer dan 1 miljoen stekkerauto’s. Daarmee is nu ruim een op de tien personenauto’s een stekkerauto.
    28/05/25
    Exclusief voor leden
    Fietsersbond wil overbodige paaltjes weg
    Paaltjes op wegen en fietspaden zijn bedoeld om auto’s van het fietspad te houden, maar in de praktijk zorgen ze juist voor gevaar voor fietsers. Elk jaar raken duizenden fietsers gewond door een botsing met een paaltje. Daarom lanceert de Fietsersbond de Paaltjesmelder.
    28/05/25
    Exclusief voor leden
    Méribel kiest bureau Hopscotch
    Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
    27/05/25
    Dagattractie Top 50: Dierentuinen noteren sterkste groei
    De grootste Nederlandse dagattracties hebben vorig jaar 2% meer bezoekers geteld. Dierentuinen deden het relatief beter dan attractieparken en musea. De Zaanse Schans is in 2024 gestegen naar de tweede plaats op de ranglijst van best bezochte dagattracties in Nederland.
    27/05/25
    Exclusief voor leden
    Kamperen in Nederland in 2025: Prijzen stijgen licht, maar blijven betaalbaar
    Kamperen blijft ook in de zomer van 2025 een relatief betaalbare vakantieoptie, al stijgen de prijzen licht. Volgens de jaarlijkse prijsanalyse van PiNCAMP, het kampeerplatform van onder andere de ANWB, betalen kampeerders in Nederland dit jaar gemiddeld €55 per nacht voor een gezin van drie personen. Dat is een stijging van ongeveer 6 procent ten opzichte van vorig jaar.
    27/05/25
    Exclusief voor leden
    Maastricht populairste gemeente van Nederland in 2025
    Voor het eerst in veertien jaar is niet Amsterdam, maar Maastricht de favoriete gemeente van Nederland. Ook Flevoland scoort heel verrassend sterk.
    27/05/25
    Exclusief voor leden
    Instructieregel voor bewoning recreatiewoningen in consultatie
    Minister Mona Keijzer van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening heeft de instructieregel voor bewoning recreatiewoningen in consultatie gedaan. De instructieregel heeft een looptijd van 10 jaar.
    26/05/25
    Exclusief voor leden
    Moons wordt voorzitter Van Gogh Nationaal Park
    Met ingang van 1 juni 2025 start Annemarie Moons als voorzitter van Van Gogh Nationaal Park.

    ||| Agenda |||

    05/06/25
    05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
    Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
    10/06/25
    10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
    Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
    24/06/25
    24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
    Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
    25/06/25
    25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
    Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
    27/06/25
    27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
    De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...