Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 22-02-2023
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

E-bike aankoop toegenomen onder forenzen

E-bike aankoop toegenomen onder forenzen

De consument koopt een e-bike steeds vaker voor gebruik in woon-werkverkeer, blijkt uit de jaarlijkse GfK E-bike Monitor 2022. Met maar liefst 35% is dit een steeds belangrijker aankoopmotief. Deze trend zien we terug in de leeftijd van de e-bike kopers. De doelgroep tussen 35 en 49 jaar is significant gestegen onder de e-bike kopers. Dit is juist de groep die hun e-bike gebruikt om naar het werk te gaan. Toch blijven consumenten de e-bike voornamelijk Recreatief gebruiken.

 

Groei in het online kanaal, maar fysieke winkel nog steeds dominant 

Dit jaar ziet GfK een stijging in de online aankoop van e-bikes, al blijft de fysieke winkel wel het meest dominante kanaal voor het kopen van een e-bike. Consumenten vinden het nog steeds belangrijk om de e-bike te zien en te testen. Vandaar dat ook in 2022 ruim 80% van de kopers die een winkel of locatie hebben bezocht gebruik maakt van een proefrit. Consumenten die een e-bike kopen in de fysieke winkel, kiezen vooral voor de fietsenwinkels die verschillende merken voeren. Deze type winkels zijn goed voor 60% van de offline markt. 

 

Stijging online markt ook te zien in Nederland 

Ook in Nederland ziet GfK dit jaar een stijging in het online kanaal. Toch blijft de fysieke winkel jaar in jaar uit het meest dominante kanaal. In 2022 maakte ongeveer 90% van de consumenten in Nederland die naar een winkel gingen gebruik van een proefrit om de e-bike te testen, voordat de nieuwe e-bike gekocht werd. In Duitsland is dat ruim 80%. 

Als klanten een e-bike bij de fysieke winkel kopen, is dit, net als in België, voor beide landen doorgaans een fietsenwinkel die verschillende merken voert. In Nederland is dat 75% en in Duitsland ruim 70%. 

 

Frankrijk en Italië een meer versnipperd offline kanaal 

Daar waar in Nederland, België en Duitsland fietsenwinkels die verschillende merken voeren doorgaans de meest dominante spelers zijn binnen het offline kanaal, ligt dat in Frankrijk en Italië anders. In Frankrijk worden in het offline kanaal de meeste e-bikes gekocht in winkels voor sportartikelen. Bijna 50% kiest daarvoor. In Italië kiest ruim 30% voor een winkel in sportartikelen. 

 

Voor fabrikanten en retailers blijft de fysieke winkel dus een belangrijk kanaal in de customer journey. Opmerkelijk zijn de duidelijke verschillen in de leeftijdsgroepen van kopers en de customer journey in de Belgische markt ten opzichte van andere markten. Hoe deze doelgroepen verschillen en wat de customer journey is bij de aanschaf van een e-bike wordt uitgebreid toegelicht in deze jaarlijkse E-bike Monitor.

 

Trefwoorden: Groei, aankoop e-bike, forenzen

CELTH



||| Nieuws |||

04/07/25
Exclusief voor leden
Petitie: informeer passagiers over tromboserisico
De Trombosestichting is een petitie gestart om luchtvaartmaatschappijen te bewegen passagiers beter te informeren over het risico op trombose tijdens lange vluchten.
04/07/25
Waar genieten Nederlanders deze zomer van hun vakantie?
De zomervakantie staat voor de deur en veel Nederlanders maken zich op voor een welverdiende reis naar het buitenland. Volgens reisorganisatie TUI blijven Spanje, Griekenland en Turkije de populairste Europese vliegbestemmingen.
04/07/25
Air France-KLM wil meerderheidsbelang in SAS
Air France-KLM wil haar belang in het aandelenkapitaal van SAS verhogen van 19,9% naar 60,5% door de volledige overname van de aandelen van Castlelake en Lind Invest.
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
27/06/25
Exclusief voor leden
Gratis handbagage in aantocht
De Europese Unie wil nieuwe regels invoeren die luchtvaartmaatschappijen verplichten om passagiers gratis een handbagagekoffer toe te staan, naast een persoonlijk item zoals een handtas of laptoptas. Luchtvaartmaatschappijen zijn niet blij.
24/06/25
Exclusief voor leden
Rust en avontuur populair in zomer 2025
Reizigers die deze zomer op het laatste moment nog een vakantie boeken, kiezen opvallend vaak voor rust, veiligheid en actieve rondreizen. De belangstelling voor Europa groeit, de VS valt uit de top 10 en Thailand blijft populair.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.