Geplaatst op: 22-02-2023
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

E-bike aankoop toegenomen onder forenzen

E-bike aankoop toegenomen onder forenzen

De consument koopt een e-bike steeds vaker voor gebruik in woon-werkverkeer, blijkt uit de jaarlijkse GfK E-bike Monitor 2022. Met maar liefst 35% is dit een steeds belangrijker aankoopmotief. Deze trend zien we terug in de leeftijd van de e-bike kopers. De doelgroep tussen 35 en 49 jaar is significant gestegen onder de e-bike kopers. Dit is juist de groep die hun e-bike gebruikt om naar het werk te gaan. Toch blijven consumenten de e-bike voornamelijk Recreatief gebruiken.

 

Groei in het online kanaal, maar fysieke winkel nog steeds dominant 

Dit jaar ziet GfK een stijging in de online aankoop van e-bikes, al blijft de fysieke winkel wel het meest dominante kanaal voor het kopen van een e-bike. Consumenten vinden het nog steeds belangrijk om de e-bike te zien en te testen. Vandaar dat ook in 2022 ruim 80% van de kopers die een winkel of locatie hebben bezocht gebruik maakt van een proefrit. Consumenten die een e-bike kopen in de fysieke winkel, kiezen vooral voor de fietsenwinkels die verschillende merken voeren. Deze type winkels zijn goed voor 60% van de offline markt. 

 

Stijging online markt ook te zien in Nederland 

Ook in Nederland ziet GfK dit jaar een stijging in het online kanaal. Toch blijft de fysieke winkel jaar in jaar uit het meest dominante kanaal. In 2022 maakte ongeveer 90% van de consumenten in Nederland die naar een winkel gingen gebruik van een proefrit om de e-bike te testen, voordat de nieuwe e-bike gekocht werd. In Duitsland is dat ruim 80%. 

Als klanten een e-bike bij de fysieke winkel kopen, is dit, net als in België, voor beide landen doorgaans een fietsenwinkel die verschillende merken voert. In Nederland is dat 75% en in Duitsland ruim 70%. 

 

Frankrijk en Italië een meer versnipperd offline kanaal 

Daar waar in Nederland, België en Duitsland fietsenwinkels die verschillende merken voeren doorgaans de meest dominante spelers zijn binnen het offline kanaal, ligt dat in Frankrijk en Italië anders. In Frankrijk worden in het offline kanaal de meeste e-bikes gekocht in winkels voor sportartikelen. Bijna 50% kiest daarvoor. In Italië kiest ruim 30% voor een winkel in sportartikelen. 

 

Voor fabrikanten en retailers blijft de fysieke winkel dus een belangrijk kanaal in de customer journey. Opmerkelijk zijn de duidelijke verschillen in de leeftijdsgroepen van kopers en de customer journey in de Belgische markt ten opzichte van andere markten. Hoe deze doelgroepen verschillen en wat de customer journey is bij de aanschaf van een e-bike wordt uitgebreid toegelicht in deze jaarlijkse E-bike Monitor.

 

Trefwoorden: Groei, aankoop e-bike, forenzen

CELTH
 






||| Nieuws |||

12/04/24
Firstmate Hospitality Consultants Onthult de goedkoopste tot de duurste terrassteden
Firstgate Hospitality Consultants heeft onderzoek gedaan naar de prijzen op terrassen.
09/04/24
Ga op speeddate bij Trendcongres Toerisme en Vrijetijd
Nog een reden om naar het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd te komen. Je mag als bezoeker op speeddate. Leer razendsnel je vakgenoten kennen.
05/04/24
Exclusief voor leden
40% Nederlanders bekend met AI
Artificial Intelligence is aan een opmars bezig. Uit onderzoek van ING Research blijkt dat inmiddels ruim 40 procent van de Nederlanders recent ervaring heeft met het gebruik van generatieve AI. En het bevalt de Nederlander beter dan gedacht en dat heeft invloed op de arbeidsmarkt.
04/04/24
Technologie en transitie met smart hospitality
Op donderdag 18 april is de dag voor het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024. Het thema is transitie en dan heb je het al snel over technologie. Nicolette Bolté mag die interactieve sessie leiden.
03/04/24
Museale kastelen & historische buitenplaatsen ontvingen meer bezoekers in 2023 maar gaan geen zorgeloos 2024 in
Uit de jaarlijkse bezoekersenquête onder 82 KBL met een museale functie, heeft 69% vn de 36 respondenten in 2023 weer meer bezoekers ontvangen dan in 2022. Ze hebben geen gevolgen meer van de coronapandemie.
03/04/24
Exclusief voor leden
Wat vinden wandelaars van de wandelnetwerken?
Wandelnetwerken krijgen een hoge waardering, zo blijkt uit recent onderzoek van Stichting Wandelnet dat is uitgevoerd voor de provincies Drenthe, Overijssel, Utrecht en Limburg. Uit het onderzoek blijkt dat 71% van de ondervraagde wandelaars wel eens een wandelnetwerk gebruikt, waarbij zij gemiddeld een beoordeling van 8,0 aan de netwerken geven.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.

||| Agenda |||

23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...