Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-02-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nieuwe uitdagende meerjarenstrategie voor Breda Marketing

Nieuwe uitdagende meerjarenstrategie voor Breda Marketing

Breda Marketing heeft een nieuwe meerjarenstrategie gepresenteerd. De Brabantse CMO gaat zich naast bewoners en bezoekers zich nu ook richten op bedrijven en talenten. Breda moet voor die doelgroepen langs drie lijnen -groen, gastvrij en grenzeloos- internationaal op de kaart worden gezet. ‘Samen de stad van morgen bouwen’ is het motto waar de komende jaren hard aan wordt gewerkt. Met professionals en frontrunners maar ook zeker met de Bredanaars zelf.

Breda gaat de komende jaren groeien van 185.000 naar 230.000 inwoners en moet een hotspot worden voor technologie en creativiteit. Maar wel gezellig bourgondisch. "We hebben een schaalsprongopgave en staan voor complexe maatschappelijke opgaven”, zei directeur Hildegard Assies bij de presentatie van de plannen. Breda is volgens Assies een internationale stad, een stad in een park en zijn Bredanaars gastvrij in hart in nieren. "Het merk Breda en de mentaliteit vormen samen de basis van al onze activiteiten.” Visueel uit zich dat in de drie witte kruisen die overal in de stad te zien zullen zijn en de voor Breda kenmerkende kleur rood.

Bezoekers met toegevoegde waarde

Breda gaat onder andere inzetten op de duurzame bezoeker die met de trein komt en in de stad de fiets pakt. Bezoekers die van hotspot naar hotspot rennen, wil Breda niet meer. "Bezoekers zijn welkom, maar moeten toegevoegde waarde bieden aan de stad. Daarnaast moeten we ook niet vergeten dat bewoners ook bezoekers zijn van het vrijetijds- en culturele aanbod in de stad.”

Kracht van Bredanaars zelf inzetten

"Veel steden willen meer bezoekers en talenten aantrekken maar er is maar één Breda”, stelde Assies die in de stad denkers en doeners bij elkaar wil brengen voor verrassende oplossingen. "De schaal en de mentaliteit van de stad geeft ruimte voor experimenten om naar de toekomst toe de stad te veranderen.” Assies wil vooral de kracht van de Bredanaars inzetten "De Bredanaars maken de stad en zijn tegelijkertijd trotse ambassadeurs. We willen die trotse Bredanaar omarmen en inzetten om mee te denken aan de toekomst en de vermarkting van de stad.

Historisch verhaal uitbouwen

Breda heeft een historische binnenstad en die wordt in de plannen zeker niet vergeten. De stad wil het verhaal van het verleden uitbouwen naar nieuwe eigentijdse verhalen. Volgens Assies vertelde Breda in het verleden alleen het historische, bourgondische verhaal maar niet het verhaal van de toekomst van de stad. Maar ook dat historische verhaal, met een belangrijke rol voor de Nassaudynastie, mag wel herijkt worden. "We gaan het grootste verhaal van Breda opnieuw vertellen. Want het is een fantastisch en spectaculair verhaal.” En ook hier is de link naar de toekomst van de stad niet ver weg. Breda wil erfgoed en geschiedenis inzetten als inspiratie voor de stad van morgen.

Praktisch wordt het nieuwe historische verhaal ook. Dit jaar krijgen de Royal Roots van Breda een nieuwe website, komt er een levensgrootte straatschildering van de bijzondere ‘oogtegels’ in de stad en opent het Stedelijk Museum een nieuwe permanente expositie over de Nassau’s in Breda. Verder komt er een expositie over de relatief onbekende Nassau, René van Chalon, en wordt de historische kilometer helemaal vernieuwd. Met al die activiteiten wil Breda Marketing de Nassau’s tot leven brengen in de stad.

Slimme app

Creatieve ondernemers worden door Breda Marketing in campagnes en met een creatieve route in de etalage gezet. Voor de liefhebber van groen en geschiedenis komen ook (vernieuwde) routes. Die routes moeten gebieden in en rond de stad met elkaar verbinden. Voor al die routes wordt een app ontwikkeld door een Bredaas technologiebedrijf. In die app komen slimme pushfunctionaliteiten, gepersonaliseerde content en veel beleving met spelletjes voor kinderen. Die app is voor Breda Marketing belangrijk om in contact te komen met de doelgroep ter plekke en geeft veel inzichten in het bezoek aan de stad. De app wordt onderdeel van een groter digitaal platform dat als voorlopige werktitel Explore Breda heeft gekregen.

Investeren in aanbod

Assies was ook kritisch. "We hebben jaren onvoldoende geïnvesteerd in het aanbod. Zowel bewoners als bezoekers willen wat beleven in de stad.” Breda Marketing gaat ook kritisch naar de evenementen in de stad kijken. "We zetten in op evenementen die aansluiten bij een groene, gastvrije en grenzeloze stad. En evenementen die iets in de stad achterlaten.” Dat betekent niet dat andere evenementen niet meer kunnen, maar die worden minder nadrukkelijk in de etalage gezet.  

Drie kerntaken

Ook de rol van Breda Marketing gaat veranderen. Ze zien voor zichzelf drie kerntaken: merkregisseur, aanjager en verbinder en data- en kennispartner. Bij al die ambities hoort ook een bijpassend budget en personeelsbestand. De organisatie krijgt de komende jaren een structurele subsidie van 1,5 miljoen euro per jaar en heeft de opdracht om nog eens 20% uit de markt te halen. Breda Marketing kan daarmee doorgroeien van 5 naar 8 fte. De stad krijgt ook een eigen brandstore waarvoor de gemeente Breda 100.000 euro beschikbaar stelt. Met de presentatie van de meerjarenstrategie is het verhaal nog lang niet af: "We gaan samen kijken naar de potentie van de stad.”

Link: https://bredamarketing.nl/projecten/dag-van-de-stadmakers-23/
Trefwoorden: dmo, cmo, marketing, destinatie, destinatieontwikkeling, noord-brabant, breda

CELTH



||| Nieuws |||

20/05/25
Exclusief voor leden
Waarom we landgenoten tijdens vakantie vermijden
Hard praten, zeuren over het eten en alleen maar bezig zijn met geld. Maar liefst 69 procent van alle Nederlanders ergert zich tijdens de vakantie aan het gedrag van landgenoten.
19/05/25
Exclusief voor leden
Verrassend: treinen goedkoper dan vliegen
Verrassend onderzoek van spaarplatform Raisin dat ziet dat Europese vliegreizen veel duurder zijn dan treinreizen. Een gezin betaalt gemiddeld 62% meer voor het vliegtuig dan met de trein. In 2025 zijn treinreizen in de zomer gemiddeld even duur als in 2024, maar vliegen is 6% duurder geworden. Het maakt wel uit of je met Eurostar of Deutsche Bahn reist.
19/05/25
Huurauto op vakantie: prijzen sinds 2022 meer dan gehalveerd
De prijzen voor huurauto’s op populaire Europese vakantiebestemmingen zijn in drie jaar tijd met meer dan 50 procent gedaald. Dat blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van Enterprise Car Sharing & Rental.
16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Exclusief voor leden
30% van de Nederlanders kan niet met vakantie zonder vakantiegeld
Komende week wordt het vakantiegeld weer overgemaakt naar miljoenen Nederlanders. Waar de één al koffers aan het pakken is, kijkt de ander of er nog geld overblijft voor een uitje ná het betalen van de vaste lasten.
13/05/25
Exclusief voor leden
Geopolitieke spanningen beïnvloeden boekingen reiswereld
Na het vroegboekseizoen 2025, waarin veel Nederlanders hun zomervakantie al vroeg in het jaar vastleggen, is nu het last minute seizoen aangebroken. Uit onderzoek van bureau iVOX, in opdracht van Sunweb onder 1000 Nederlanders, blijkt dat geopolitieke spanningen, natuurrampen en extreem weer een merkbare invloed hebben op de last minute vakantieplannen van Nederlanders.
13/05/25
Exclusief voor leden
Hoe gaan Nederlanders deze zomer op vakantie?
Deze zomer gaat de helft van de Nederlanders op vakantie. Ze gaan meer met het vliegtuig, boeken meer pakketreizen en geven meer uit dan vorig jaar. Opvallend is dat veel Nederlanders hun vakantie in 2025 anders dan eerder willen inrichten.
08/05/25
Prijsvergelijking en de populairste campings van Europa in 2025
Hoeveel betalen kampeerders voor een overnachting in Europa in 2025? Camping.info, een van Europa's beste campinggidsen, heeft de populairste campings voor meer dan 30 Europese landen geïdentificeerd.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.