Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-02-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nieuwe uitdagende meerjarenstrategie voor Breda Marketing

Nieuwe uitdagende meerjarenstrategie voor Breda Marketing

Breda Marketing heeft een nieuwe meerjarenstrategie gepresenteerd. De Brabantse CMO gaat zich naast bewoners en bezoekers zich nu ook richten op bedrijven en talenten. Breda moet voor die doelgroepen langs drie lijnen -groen, gastvrij en grenzeloos- internationaal op de kaart worden gezet. ‘Samen de stad van morgen bouwen’ is het motto waar de komende jaren hard aan wordt gewerkt. Met professionals en frontrunners maar ook zeker met de Bredanaars zelf.

Breda gaat de komende jaren groeien van 185.000 naar 230.000 inwoners en moet een hotspot worden voor technologie en creativiteit. Maar wel gezellig bourgondisch. "We hebben een schaalsprongopgave en staan voor complexe maatschappelijke opgaven”, zei directeur Hildegard Assies bij de presentatie van de plannen. Breda is volgens Assies een internationale stad, een stad in een park en zijn Bredanaars gastvrij in hart in nieren. "Het merk Breda en de mentaliteit vormen samen de basis van al onze activiteiten.” Visueel uit zich dat in de drie witte kruisen die overal in de stad te zien zullen zijn en de voor Breda kenmerkende kleur rood.

Bezoekers met toegevoegde waarde

Breda gaat onder andere inzetten op de duurzame bezoeker die met de trein komt en in de stad de fiets pakt. Bezoekers die van hotspot naar hotspot rennen, wil Breda niet meer. "Bezoekers zijn welkom, maar moeten toegevoegde waarde bieden aan de stad. Daarnaast moeten we ook niet vergeten dat bewoners ook bezoekers zijn van het vrijetijds- en culturele aanbod in de stad.”

Kracht van Bredanaars zelf inzetten

"Veel steden willen meer bezoekers en talenten aantrekken maar er is maar één Breda”, stelde Assies die in de stad denkers en doeners bij elkaar wil brengen voor verrassende oplossingen. "De schaal en de mentaliteit van de stad geeft ruimte voor experimenten om naar de toekomst toe de stad te veranderen.” Assies wil vooral de kracht van de Bredanaars inzetten "De Bredanaars maken de stad en zijn tegelijkertijd trotse ambassadeurs. We willen die trotse Bredanaar omarmen en inzetten om mee te denken aan de toekomst en de vermarkting van de stad.

Historisch verhaal uitbouwen

Breda heeft een historische binnenstad en die wordt in de plannen zeker niet vergeten. De stad wil het verhaal van het verleden uitbouwen naar nieuwe eigentijdse verhalen. Volgens Assies vertelde Breda in het verleden alleen het historische, bourgondische verhaal maar niet het verhaal van de toekomst van de stad. Maar ook dat historische verhaal, met een belangrijke rol voor de Nassaudynastie, mag wel herijkt worden. "We gaan het grootste verhaal van Breda opnieuw vertellen. Want het is een fantastisch en spectaculair verhaal.” En ook hier is de link naar de toekomst van de stad niet ver weg. Breda wil erfgoed en geschiedenis inzetten als inspiratie voor de stad van morgen.

Praktisch wordt het nieuwe historische verhaal ook. Dit jaar krijgen de Royal Roots van Breda een nieuwe website, komt er een levensgrootte straatschildering van de bijzondere ‘oogtegels’ in de stad en opent het Stedelijk Museum een nieuwe permanente expositie over de Nassau’s in Breda. Verder komt er een expositie over de relatief onbekende Nassau, René van Chalon, en wordt de historische kilometer helemaal vernieuwd. Met al die activiteiten wil Breda Marketing de Nassau’s tot leven brengen in de stad.

Slimme app

Creatieve ondernemers worden door Breda Marketing in campagnes en met een creatieve route in de etalage gezet. Voor de liefhebber van groen en geschiedenis komen ook (vernieuwde) routes. Die routes moeten gebieden in en rond de stad met elkaar verbinden. Voor al die routes wordt een app ontwikkeld door een Bredaas technologiebedrijf. In die app komen slimme pushfunctionaliteiten, gepersonaliseerde content en veel beleving met spelletjes voor kinderen. Die app is voor Breda Marketing belangrijk om in contact te komen met de doelgroep ter plekke en geeft veel inzichten in het bezoek aan de stad. De app wordt onderdeel van een groter digitaal platform dat als voorlopige werktitel Explore Breda heeft gekregen.

Investeren in aanbod

Assies was ook kritisch. "We hebben jaren onvoldoende geïnvesteerd in het aanbod. Zowel bewoners als bezoekers willen wat beleven in de stad.” Breda Marketing gaat ook kritisch naar de evenementen in de stad kijken. "We zetten in op evenementen die aansluiten bij een groene, gastvrije en grenzeloze stad. En evenementen die iets in de stad achterlaten.” Dat betekent niet dat andere evenementen niet meer kunnen, maar die worden minder nadrukkelijk in de etalage gezet.  

Drie kerntaken

Ook de rol van Breda Marketing gaat veranderen. Ze zien voor zichzelf drie kerntaken: merkregisseur, aanjager en verbinder en data- en kennispartner. Bij al die ambities hoort ook een bijpassend budget en personeelsbestand. De organisatie krijgt de komende jaren een structurele subsidie van 1,5 miljoen euro per jaar en heeft de opdracht om nog eens 20% uit de markt te halen. Breda Marketing kan daarmee doorgroeien van 5 naar 8 fte. De stad krijgt ook een eigen brandstore waarvoor de gemeente Breda 100.000 euro beschikbaar stelt. Met de presentatie van de meerjarenstrategie is het verhaal nog lang niet af: "We gaan samen kijken naar de potentie van de stad.”

Link: https://bredamarketing.nl/projecten/dag-van-de-stadmakers-23/
Trefwoorden: dmo, cmo, marketing, destinatie, destinatieontwikkeling, noord-brabant, breda

CELTH



||| Nieuws |||

22/05/25
Exclusief voor leden
Brussels Airport Fund open voor duurzame initiatieven rondom de luchthaven
Voor het derde jaar op rij steunt het Brussels Airport Fund, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, duurzame projecten in de omgeving van de luchthaven.
21/05/25
Ryanair rapporteert winstdaling ondanks recordaantal passagiers
Luchtvaartmaatschappij Ryanair heeft over het afgelopen boekjaar (2024-2025) een winst na belasting van €1,61 miljard gerapporteerd. Dit is een daling ten opzichte van de €1,92 miljard winst in het voorgaande jaar. Ondanks de winstdaling vervoerde de Ierse prijsvechter een recordaantal van 200 miljoen passagiers, een stijging van 9% ten opzichte van het jaar ervoor.
21/05/25
Mnister Beljaarts neemt 'Handreiking regeldruk in de watersport- en recreatiesector’ in ontvangst
HISWA-RECRON-directeur Geert Dijks heeft de ‘Handreiking regeldruk in de watersport- en recreatiesector’ deze week aangeboden aan minister Beljaarts van Economische Zaken.
21/05/25
Boele wordt salesmanager Retail bij Corendon
Tineke Boele start op 1 juli 2025 als Salesmanager Retail bij reisbedrijf Corendon. In deze rol is zij verantwoordelijk voor de verkoop van reisproducten via retailpartners.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
21/05/25
Advies; voorlopig niet wandelen bij landgoed Den Treek-Henschoten
Na een incident op Landgoed Den Treek – Henschoten van maandag 19 mei waarbij mogelijk een wolf is betrokken, heeft de provincie Utrecht een aantal stappen gezet om zo snel mogelijk passende maatregelen te kunnen nemen.
20/05/25
Open Watersport Weken 2025 trekken meer dan 25.000 bezoekers
De derde editie van de Open Watersport Weken, die plaatsvonden van 5 april tot en met 18 mei in Frie...
20/05/25
Exclusief voor leden
Waarom we landgenoten tijdens vakantie vermijden
Hard praten, zeuren over het eten en alleen maar bezig zijn met geld. Maar liefst 69 procent van alle Nederlanders ergert zich tijdens de vakantie aan het gedrag van landgenoten.

||| Agenda |||

20/05/25 t/m 22-05-25
20/05/25 t/m 22-05-25: Week van de Self Service
Vanaf 25 juni 2025 verandert de wetgeving rond selfservice-oplossingen ingrijpend door de inwerkingt...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...