Uitzending Inspiratiesessie Stedelijk Toerisme verrast met perspectief
De opname van de Inspiratiesessie Stedelijk Toerisme is integraal te zien op het YouTube-kanaal van NRIT. Met
Iris Kerst, Hildegard Assies, Marcel Bastiaansen en Yvonne van Klaarbergen. Zij
kwamen stuk voor stuk met een verrassende kijk op toerisme in de stad.
De boekingen voor citytrips stijgen weer. De signalen voor groei in toerisme
viel te beluisteren op de recente Vakantiebeurs. "Het gaat weer goed,” meldt
dagvoorzitter Marieke van Meurs (Inholland).
Het is ook tijd voor een ander perspectief dan de economische voordelen, van
meer en meer toeristen.
Iris Kerst (Programma Manager van zowel het Urban Leisure
& Tourism Lab Rotterdam en het Expertise Netwerk Sustainable Urban Tourism -
ENSUT) wil bij het meten
van economische factoren daarom inzoomen op het meten van duurzaamheid. Zij
kijkt daarbij vooruit. "Generatie Z vindt duurzaamheid heel belangrijk. Hoe
gaan we daar mee om.”
Hildegard Assies (directeur Breda Marketing). "Juist door corona hebben we
beseft waar we staan vandaag. We hebben wel een opgave om na te denken over de
toekomst. De opgave is, Breda brengt het samen. We zitten nog wel tien tot
dertig jaar in transitie.” Ze pakt dat verder door in verandering van gedrag
van de bezoeker.
Marcel Bastiaansen (professor toerisme en leisure bij BUas) zoomt in op waardevol onderzoek wanneer
de toerist een locatie als té rustig of té druk ervaart. Dat is gemeten in het
Experience lab van BUas. De verrassing: dit onderzoek is ontwikkeld voor steden
maar Marcel geeft ook de toepassing aan hoe je het bij té drukke recreatiegebieden
kunt gebruiken.
Yvonne van Klaarbergen rond de inspiratiesessie af (Docent Tourism Management
& Opleidingscoördinator bij Saxion). Raeven Haverkamp (Deventer Marketing)
levert een bijdrage. De inzet is een praktische case hoe je met studenten een
bestemming op social media neerzet en vernieuwt. Hoe is die ‘Social media boost’
ervaren? Yvonne: "Het was spannend. Je wilt als opleiding van toegevoegde
waarde zijn.” Raeven: "Dat biedt ons nieuwe inzichten.”
16 maart Inspiratiesessie kansen toerisme landelijk gebied
In het drieluik van 2 online uitzendingen en het
Trendcongres (20 april in Leeuwarden), vindt op 16 maart de volgende uitzending
plaats. Thema: Kansen toerisme landelijk gebied. Wil je een verdieping op die Inspiratiesessie?
Schrijf je alvast in en je ontvangt na de uitzending het Dossier Toerisme
Landelijk Gebied.
Partners
De twee online uitzendingen en Het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd worden
mogelijk gemaakt door Breda University of Applied Sciences, Hogeschool
Inholland, LOI Hogeschool, Hogeschool Saxion, NHL Stenden, HZ University of
Applied Sciences, TIO en mediapartner NRIT. Ondersteunend partner is Destinatie Nederland.
Trefwoorden: Trendcongres, tourism management, stad, city, beleving, duurzaamheid, social media, visie, Breda, Deventer, Rotterdam
|
|
11/06/25
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
|
11/06/25
De omzet van de zakelijke dienstverlening groeide in het eerste kwartaal van 2025 met 3,0% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De reisbranche was met een groei van 8,8% de sterkste groeier.
|
10/06/25
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
|
10/06/25
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
|
10/06/25
Barteld de Jong uit Noordwijk is de grote winnaar van de fotowedstrijd die de stichting Kastelen, historische Buitenplaatsen & Landgoederen (sKBL) organiseerde in het kader van de Dag van het Kasteel.
|
10/06/25
Vliegmaatschappijen scherpen de handbagageregels verder aan, waardoor reizigers meer betalen voor ingecheckte bagage en minder kunnen meenemen. Als gevolg daarvan overweegt een grote groep Nederlanders (37%) met een ander vervoermiddel op vakantie te gaan in plaats van te vliegen.
|
10/06/25
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
|
10/06/25
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
|
|
19/06/25
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
|
24/06/25
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
|
25/06/25
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
|
27/06/25
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
|
27/08/25
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
|
|