Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-01-2023
Auteur: Marc Gerlings

We dromen weer over lange reizen

We dromen weer over lange reizen
Wellington.


Een droomreis maken staat bij een groot deel van de Nederlanders nog op de bucketlist. Tweederde van de Nederlandse 40-plussers is van plan om nog een keer een droomreis te maken. Bijna niemand vindt zich daarvoor te oud of lichamelijk niet toe in staat.


Dat blijkt uit een onderzoek van TravelEssence, een reisorganisatie gespecialiseerd in op maat gemaakte reizen naar Australië en Nieuw-Zeeland. Daarbij werd aan ruim 1100 Nederlanders van 40 jaar en ouder gevraagd of ze ooit nog een droomreis willen maken en hoe die er dan uit zou zien.


Werk, kinderen en reizen? 

Van de ondervraagden is 62 procent van plan zo’n reis te maken. Mannen blijken hierin reislustiger te zijn dan vrouwen. Onder gezinnen met oudere en jongere kinderen staat een droomreis maken bovenaan de bucketlist en willen zelfs acht op de tien huishoudens dat. Werk is geen probleem, want vooral mensen met een fulltime baan denken aan een droomreis, blijkt uit het onderzoek.


"Thuiswerken en technologische ontwikkelingen hebben mensen de ruimte gegeven dat ze langer weg kunnen blijven. Ze kunnen gas terug nemen en buiten de gebaande paden treden om zo meer uit de locaties te halen die ze bezoeken,” aldus Andrew Morten, oprichter van TravelEssence.


Reislustige ouderen

Ruim 86 procent voelt zich vitaal genoeg voor zo’n verre reis. Ook 70-plussers zijn nog vitaal en reislustig genoeg om een droomreis te maken. 31 procent van de 70-plussers vindt zichzelf te oud om nog een droomreis te maken.

TravelEssence biedt reizen aan die mensen meestal maar eens in hun leven maken. Volgens de meeste ondervraagden is een droomreis een reis die meerdere landen en steden aandoet. Zes op de tien ondervraagden zou daarvoor een op maat gemaakte reis boeken en tweederde zou die bij een reisorganisatie boeken. Onder ouderen is dat zeven op de tien reizigers.


"Naarmate mensen volwassen worden, realiseren ze zich wat ze niet weten,” zei Morten. "Ze realiseren zich dat een reisspecialist kennis, unieke ervaringen en verblijfplaatsen heeft die ze zelf gewoon niet kennen. Mensen hebben hun dromen en het is onze taak om deze perfect te realiseren.”

 

Trefwoorden: reizen, bucketlistm vakantie

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
16/07/25
Eerste podhotel van Nederland opent in hartje Den Haag
In het centrum van Den Haag is De Lola Podshotel officieel geopend, het eerste volwaardige podhotel van Nederland. Gevestigd in de voormalige Foodhallen aan de Haagsche Bluf, introduceert het hotel een innovatief slaapconcept met 80 compacte slaapunits.
10/07/25
Exclusief voor leden
Vrije consumptie stagneert, grote verschillen in vrijetijdssector
Nederlandse consumenten maken een pas op de plaats. Uit transactiedata van ING blijkt dat consumenten iets minder goederen en iets meer diensten kochten. Uit de vrijetijdssector komen wisselende resultaten naar voren.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
08/07/25
Rustwat opnieuw verkozen tot leukste waterrasterras
Voor het tweede jaar op rij is Rustwat aan de Linge uitgeroepen tot ‘Het leukste terras aan het water’ in het Rivierengebied. Het terras wist opnieuw de meeste stemmen te verzamelen tijdens de jaarlijkse verkiezing van Stichting Bureau Toerisme.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/11/25 t/m 13-11-25
11/11/25 t/m 13-11-25: Recreatie Vakbeurs
Recreatie Vakbeurs is dé jaarlijkse vakbeurs voor professionals in de recreatiebranche in de ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...