Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-01-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Campertrends voor 2023

Campertrends voor 2023

Camperhuurplatform Goboony heeft in een leuk rapportje gemaakt met diverse trends en ontwikkelingen rond campervakanties. Dat doen ze op basis van een survey onder 971 reizigers, het boekingsgedrag op het platform en de visie van experts. In drie lijstjes de opmerkelijkste conclusies.

Consumententrends

  1. De gemiddelde reisduur met een camper groeide van 10 dagen voor corona naar 11,2 dagen nu.
  2. Het aantal boekingen door stelletjes van 26-35 jaar groeide met 10%.
  3. Een meerderheid van de camperaars (61%) zien camperreizen als een duurzaam alternatief voor vliegreizen.
  4. Bijna een kwart (23%) kiest voor een camper omdat zij dit zien als slow travel. Deze groep geeft aan minder dan 1.500 kilometer te zullen reizen en vooral te kiezen voor lokale bestemmingen. 
  5. In opkomst zijn de 4x4 personenwagens met een daktent en 4x4 campervans. Het zoekvolume naar dit soort campers groeide met 23%. 
  6. Goboony ziet een sterke groei in het verhuuraanbod van DIY-campers
  7. Best verhuurd worden campers die luxe uitstralen. 
  8. Populairste voorzieningen zijn chromecasts, voorzieningen voor airfryers en espressomachines en een eigen stabiel WiFi-netwerk.
  9. Elektrische campers blijven populair en consumenten maken zich minder zorgen om de actieradius.

Campingtrends

  1. Duurzame campings met lokaal voedsel en activiteiten
  2. Stadscampings in een groene oase
  3. Wifi is een must
  4. Tiny houses
  5. Ruimte voor diversiteit in luxe en bijbehorende prijzen

Voorspellingen voor 2023

  1. Ierland en Albanië zijn twee landen die dit jaar voor camperliefhebbers opvallend in trek zijn. Zell am See in Oostenrijk, Puglia in Italië, de Zwitserse Vaud Alpen en het Deense eiland Fynn worden ook opmerkelijk vaak genoemd als camperbestemming voor 2023. 
  2. Exclusieve (ecologische) campings zullen nog populairder worden.
  3. Kamperen op festivals leeft weer helemaal op.
  4. Reizigers geven de voorkeur aan naar verschillende plekken reizen om daar actief te zijn.
Link: https://bestanden.n11.nl/goboony/persberichten/2023/01/03/NL_TrendReport.pdf?utm_content=tekstlink1-sg
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, kamperen, kampeerauto's, campers

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...