Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-01-2023
Auteur: Redactie
NRIT

Kennisnetwerk Destinatie Nederland wordt brancheorganisatie

Kennisnetwerk Destinatie Nederland wordt brancheorganisatie

Het Kennisnetwerk Destinatie Nederland evolueert naar een brancheorganisatie voor destinatie- en citymarketing organisaties in Nederland. Wendy Sieger-Kintzen wordt de nieuwe directeur. In de DMO/CMO-raad bepalen provinciale vertegenwoordigers van de DMO’s en CMO’s de strategie van Destinatie Nederland. Het delen van kennis blijft een belangrijke activiteit.

De netwerk- en brancheorganisatie Destinatie Nederland is een doorontwikkeling van het Kennisnetwerk, dat VVV Nederland in 2017 heeft opgericht. In de afgelopen jaren ontstond een stevige netwerkstructuur met expertgroepen en programmalijnen waarbij kennisdeling over de veranderende rol van destinatie-en citymarketing organisaties (DMO’s/CMO’s) de rode draad was.

Opkomen voor belangen van DMO’s en CMO’s

Tijdens de coronapandemie groeide de behoefte aan een organisatie die opkomt voor de belangen van DMO's en CMO's, met name het belang van de duurzame bezoekerseconomie. Dit leidde tot een versnelling naar de ontwikkeling van Destinatie Nederland, de netwerk- en brancheorganisatie voor destinatie- en citymarketing organisaties, waarbij deze organisaties zelf aan het roer staan. Wendy Sieger-Kintzen is vanaf 2017 betrokken als aanjager van de landelijke samenwerking en realisatie van het Kennisnetwerk. Zij is met ingang van 2023 benoemd tot directeur van Destinatie Nederland.

DMO/CMO raad Destinatie Nederland

De nieuwe organisatie wordt bestuurd door de DMO/CMO raad. In de raad hebben directeuren van een destinatie- of citymarketing organisatie zitting. Per provincie hebben de deelnemende DMO’s/CMO’s met elkaar bepaald wie hen vertegenwoordigt in de raad. De raad is verantwoordelijk voor de strategie en het beleid van Destinatie Nederland en wordt ondersteund door het landelijk bureau, gevestigd in Utrecht. De DMO/CMO raad heeft taken gemandateerd aan de directeur. Wendy Sieger-Kintzen is als directeur verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken en de borging van activiteiten binnen Destinatie Nederland met haar team.

DMOCMORaad


In de DMO/CMO raad zitten (op de foto van links naar rechts) Cor Jansen (Utrecht), Heleen Huisjes (Noord-Brabant), Herre Dijkema (Gelderland), Leontien Mees (Limburg), Martijn Bulthuis (Zuid Holland), Ger Welbers (Noord-Holland), Wendy Sieger-Kintzen (Destinatie Nederland), Martin Cnossen (Friesland), Brigitte Daalder (Flevoland) en Astrid Crum (Drenthe). Evelyn Borgsteijn (Overijssel) ontbreekt op de foto. 


Topics:Marketing
Trefwoorden: dmo, cmo, brancheorganisatie

CELTH



||| Nieuws |||

28/05/25
1 miljoen stekkerauto's
Aan het eind van het eerste kwartaal van 2025 telde Nederland voor het eerst iets meer dan 1 miljoen stekkerauto’s. Daarmee is nu ruim een op de tien personenauto’s een stekkerauto.
28/05/25
Exclusief voor leden
Fietsersbond wil overbodige paaltjes weg
Paaltjes op wegen en fietspaden zijn bedoeld om auto’s van het fietspad te houden, maar in de praktijk zorgen ze juist voor gevaar voor fietsers. Elk jaar raken duizenden fietsers gewond door een botsing met een paaltje. Daarom lanceert de Fietsersbond de Paaltjesmelder.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
27/05/25
Dagattractie Top 50: Dierentuinen noteren sterkste groei
De grootste Nederlandse dagattracties hebben vorig jaar 2% meer bezoekers geteld. Dierentuinen deden het relatief beter dan attractieparken en musea. De Zaanse Schans is in 2024 gestegen naar de tweede plaats op de ranglijst van best bezochte dagattracties in Nederland.
27/05/25
Exclusief voor leden
Kamperen in Nederland in 2025: Prijzen stijgen licht, maar blijven betaalbaar
Kamperen blijft ook in de zomer van 2025 een relatief betaalbare vakantieoptie, al stijgen de prijzen licht. Volgens de jaarlijkse prijsanalyse van PiNCAMP, het kampeerplatform van onder andere de ANWB, betalen kampeerders in Nederland dit jaar gemiddeld €55 per nacht voor een gezin van drie personen. Dat is een stijging van ongeveer 6 procent ten opzichte van vorig jaar.
27/05/25
Exclusief voor leden
Maastricht populairste gemeente van Nederland in 2025
Voor het eerst in veertien jaar is niet Amsterdam, maar Maastricht de favoriete gemeente van Nederland. Ook Flevoland scoort heel verrassend sterk.
27/05/25
Exclusief voor leden
Instructieregel voor bewoning recreatiewoningen in consultatie
Minister Mona Keijzer van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening heeft de instructieregel voor bewoning recreatiewoningen in consultatie gedaan. De instructieregel heeft een looptijd van 10 jaar.
26/05/25
Exclusief voor leden
Moons wordt voorzitter Van Gogh Nationaal Park
Met ingang van 1 juni 2025 start Annemarie Moons als voorzitter van Van Gogh Nationaal Park.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...