Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-01-2023
Auteur: Marc Gerlings

Hildegard Assies tafelgast bij uitzending Trendcongres 19 januari

Hildegard Assies tafelgast bij uitzending Trendcongres 19 januari


Hildegard Assies, directeur van Breda Marketing zit op 19 januari aan tafel in de eerste uitzending van het Trendcongres in 2023. Daar zijn we blij mee. Breda Marketing liet zich van zijn beste kant zien in 2022. Maar hoe moet het verder met samenwerking, creativiteit, duurzaamheid en bewonersprofijt?

Assies geeft al een schot voor de boeg voor haar interview. "Ons meerjarenthema is 'de kracht van samen de stad van morgen bouwen'." Daar zitten heel veel trends in en we willen weten hoe ze die activeert.

19 januari van 12.00 tot 13.00 is de eerst gratis online uitzending van het Trendcongres. Op 16 maart volgt een tweede uitzending en op 20 april 2023 een slotcongres bij NHL Stenden in Leeuwarden.

Gratis inschrijving 1e uitzending.

 

De 1e online uitzending vindt plaats op donderdag 19 januari 2023

Thema: stedelijk toerisme kreeg een enorme dreun tijdens de coronacrisis. De gevolgen zijn nog steeds merkbaar. Het aantal overnachtingen ligt ongeveer 20% achter bij 2019. De zakelijke bezoekersmarkt zakte in elkaar en nu na de crisis zijn hotels, eventlocaties, gemeenten en destinatie management organisaties hard bezig met de wederopbouw. De wereld is getransformeerd en vraagt om nieuwe oplossingen. Uitzending: 19 januari 12.00 – 13.00.

5 sprekers komen aan bod. Onder andere Iris Kerst van het dit jaar opgerichte brede netwerk ENSUT. De hogescholen hebben de krachten gebundeld in onderzoek en Iris Kerst leidt die samenwerking. In de uitzending de primeur op welke onderdelen de kennis wordt opgebouwd. ENSUT zit helemaal in het hart van de grote vragen in toerisme op dit moment. "Hoe kunnen we stedelijk toerisme op een duurzame en veerkrachtige manier (her)construeren?”

Iris Kerst is Programma Manager van zowel het Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam als het Expertise Netwerk Sustainable Urban Tourism (ENSUT). Binnen deze rollen verbindt zij onderzoekers, studenten, ondernemers, bedrijven en burgers om oplossingen op het gebied van duurzaam stedelijk toerisme tot stand te brengen.

Ook Marcel Bastiaansen (BUas) komt vertellen over de jongste inzichten over crowding in steden. Hoe beleeft de toerist een stad, drukte en rust? En heeft een bezoeker een prijs over voor de rust? Bastiaansen is mede-oprichter van het Eperience lab. Dat lab is volop ingezet voor dit waardevolle onderzoek. Hoe kijkt hij naar revival van het toerisme?

Daarmee komt een uitdaging in beeld voor het toerisme. Lead-onderzoeker Marcel Bastiaansen: "Dit onderzoek draagt bij aan leefbare toeristische bestemmingen en past daarmee naadloos in ons onderzoeksprogramma ‘Leisure for a better society’.” 


De uitzending kun je gratis zien, schrijf je in. Als waardering voor je inschrijving ontvang je een klein Dossier Stad met aanvullende informatie na de uitzending.

 

De 2e online uitzending vindt plaats op donderdag 16 maart 2023

Thema: De coronacrisis versnelde de vraag naar recreatie in het buitengebied en andere recreatielocaties. Het was druk met bootjes en sloepen tijdens de crisis op het water. Regelmatig moesten burgemeesters recreatiegebieden en strandtoegangen afsluiten. Nu na de coronacrisis blijft de vraag naar mogelijkheden voor recreatie ongekend hoog. Met tal van onderzoeken en projecten van LOTM-hogescholen wordt gewerkt aan balans en ontwikkeling voor het buitengebied. Uitzending 16 maart 12.00-13.00.

 

Het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd met netwerkmiddag vindt plaats op donderdag 20 april 2023

Thema: versterking van de relatie tussen de buzz van steden en de rust in het buitengebied. Steden zijn geen losse eilanden in Nederland maar zijn onlosmakelijk met hun regio’s verbonden. Routes, erfgoed, bijzondere accommodaties, attracties kunnen bloeien door het delen van elkaars expertise. Met de congresbezoekers wordt interactief gebouwd aan de scenario's voor toerisme.

 

De twee uitzendingen en Het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd worden mogelijk gemaakt door Breda University of Applied Sciences, Hogeschool Inholland, LOI Hogeschool, Hogeschool Saxion, NHL Stenden, HZ University of Applied Sciences, TIO en mediapartner NRIT. Ondersteunend partner is Kennisnetwerk Destinatie Nederland.

Trefwoorden: Trendcongres, Breda, marketing, interview, dmo

CELTH



||| Nieuws |||

28/05/25
1 miljoen stekkerauto's
Aan het eind van het eerste kwartaal van 2025 telde Nederland voor het eerst iets meer dan 1 miljoen stekkerauto’s. Daarmee is nu ruim een op de tien personenauto’s een stekkerauto.
28/05/25
Exclusief voor leden
Fietsersbond wil overbodige paaltjes weg
Paaltjes op wegen en fietspaden zijn bedoeld om auto’s van het fietspad te houden, maar in de praktijk zorgen ze juist voor gevaar voor fietsers. Elk jaar raken duizenden fietsers gewond door een botsing met een paaltje. Daarom lanceert de Fietsersbond de Paaltjesmelder.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
27/05/25
Dagattractie Top 50: Dierentuinen noteren sterkste groei
De grootste Nederlandse dagattracties hebben vorig jaar 2% meer bezoekers geteld. Dierentuinen deden het relatief beter dan attractieparken en musea. De Zaanse Schans is in 2024 gestegen naar de tweede plaats op de ranglijst van best bezochte dagattracties in Nederland.
27/05/25
Exclusief voor leden
Kamperen in Nederland in 2025: Prijzen stijgen licht, maar blijven betaalbaar
Kamperen blijft ook in de zomer van 2025 een relatief betaalbare vakantieoptie, al stijgen de prijzen licht. Volgens de jaarlijkse prijsanalyse van PiNCAMP, het kampeerplatform van onder andere de ANWB, betalen kampeerders in Nederland dit jaar gemiddeld €55 per nacht voor een gezin van drie personen. Dat is een stijging van ongeveer 6 procent ten opzichte van vorig jaar.
27/05/25
Exclusief voor leden
Maastricht populairste gemeente van Nederland in 2025
Voor het eerst in veertien jaar is niet Amsterdam, maar Maastricht de favoriete gemeente van Nederland. Ook Flevoland scoort heel verrassend sterk.
27/05/25
Exclusief voor leden
Instructieregel voor bewoning recreatiewoningen in consultatie
Minister Mona Keijzer van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening heeft de instructieregel voor bewoning recreatiewoningen in consultatie gedaan. De instructieregel heeft een looptijd van 10 jaar.
26/05/25
Exclusief voor leden
Moons wordt voorzitter Van Gogh Nationaal Park
Met ingang van 1 juni 2025 start Annemarie Moons als voorzitter van Van Gogh Nationaal Park.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...