Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-12-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Regio’s kunnen en moeten toegankelijker voor iedereen worden

Regio’s kunnen en moeten toegankelijker voor iedereen worden

Nederlandse regio’s kunnen voor toeristen en recreanten met een beperking veel toegankelijker worden. Dat vergt een integrale en continue strategische samenwerking van alle stakeholders. Zij moeten de klantreis van mensen met een beperking centraal stellen en ervaringsdeskundigen intensief bij het hele traject betrekken. Toegankelijkheid moet ook worden meegenomen in de ontwikkeling van de zogenaamde bewuste bestemming. In een bewuste bestemming wordt gastvrijheid en waarde gecreëerd voor iedereen.

Dat blijkt uit het project ‘Toegankelijke Bestemmingen’ waar de toegankelijkheid van diverse Nederlandse regio’s onder de loep is genomen. De resultaten van het uitgebreide project worden kernachtig samengevat in een infographic waar de klantreis centraal staat. In de toolkit leiden 12 prikkelende vragen tot activatie.

Toegankelijkheid start met bewustwording

Gedeputeerde Peter van ’t Hoog van de provincie Gelderland over het resultaat: "Ik ben blij met de handreikingen die zijn gedaan om de toegankelijkheid en de inclusie van het Gelderse recreatieaanbod beter te maken. Daaruit blijkt dat we aan de slag moeten en kunnen wat dat betreft nog gastvrijer zijn. En daar gaan we ons gezamenlijk voor inspannen.” 

Onderzoeker Brigitte Nitsch vat de kansen die uit het rapport naar voren komen mooi samen: "Een gedegen verhaal, uitgewerkt in een tool, dat voor de sector een nieuw inzicht geeft op inclusiviteit en toegankelijkheid.” Voor Martine Norden van de gemeente Berg en Dal begint werken aan toegankelijkheid bij kennis en bewustwording. "Daar levert dit onderzoek een mooie bijdrage aan. En met de toolkit kunnen we partijen al op een laagdrempelige manier in de actiestand krijgen. De toolkit is to the point en praktisch. Daar houden ondernemers van!” 

Jeroen Klijs, lector maatschappelijke impacts van toerisme van Breda University of Applied Sciences geeft daarbij aan "Dit project heeft laten zien dat toegankelijkheid een belangrijke component kan zijn binnen het ontwikkelen van Bewuste Bestemmingen.”

Ervaringsdeskundigen betrekken

Toegankelijk toerisme en recreatie is geen geïsoleerde kwestie. Het ontwerpen van (regionaal) recreatieaanbod voor iedereen betekent namelijk winst voor alle bezoekers én bewoners. Dat begint bij het bewustzijn dat ontwerpen met echte aandacht -met de mens voor ogen- de basis moet zijn. Projectleider Karin Stiksma van Joint Projects heeft voor regio’s die een eerste stap willen zetten nog wel wat tips: "Betrek ervaringsdeskundigen bij het onderzoeken van de klantreis naar jouw bestemming. Daarmee hoor je direct hun ervaring en wat zij nodig hebben om een leuk dagje uit of nachtje weg te hebben. Vaak zijn dat verrassend kleine zaken die je al had of al deed als ondernemer. Alleen moet je ze anders positioneren of bereikbaar maken. Daarmee maak je écht direct impact als regio!”

Het project Toegankelijke Bestemmingen

Het project ‘Toegankelijke Bestemmingen is uitgevoerd door Joint Projects, Hogeschool Utrecht, Breda University of Applied Sciences en NHL Stenden in opdracht van de provincie Gelderland, gemeente Berg en Dal-RvN@, regio Achterhoek en regio Vechtdal met steun van het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH).

Verder lezen?

Lees op de CELTH-site de uitgebreide samenvatting en de links naar het rapport, de infographic en de toolkit.

Trefwoorden: beleid, CELTH, toerisme, recreatie, toegankelijkheid, inclusiviteit, onderzoek

CELTH



||| Nieuws |||

24/04/25
KLM voegt Barbados weer toe aan winterbestemmingen
KLM start in het winterseizoen van 2025 met de heropening van de nieuwe tropische bestemming Bridget...
07/04/25
Libéma ontwikkelt Kasteel Steenenburg tot complete horeca
Het roze kasteel van voormalig attractiepark ‘Land van ooit’ wordt door Libéma verbouwd tot horecagelegenheid. Er wordt ook een hotel bijgebouwd. Libéma richt zich op zowel de zakelijke als de toeristische gast. In september gaat het kasteel open voor de gasten.
21/03/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs verlengt contracten frisdrank en horeca
Koninklijke Jaarbeurs en Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) verlengen en versterken hun samenwerking voor de komende jaren.
11/03/25
Privium lounge open in Eindhoven Airport
Deze week is op Eindhoven Airport door de Schiphol Group de Privium ExpressLounge officieel geopend. De lounge bevindt zich op de eerste verdieping, naast de Starbucks.
10/03/25
Exclusief voor leden
Rotterdam The Hague Airport sorteert voor op grotere vliegtuigen
Na de modernisering van de vertrekhal en de security, gaat Rotterdam The Hague Airport (RTHA) aan de slag met de volgende fase in het toekomstbestendig maken van de luchthaven. Dit betekent dat de werkplekken van de operationele afdelingen in de terminal worden verbeterd en er aanpassingen worden gedaan in het passagiersproces.
28/02/25
Uber opstapplaats bij Eindhoven Airport
Vervoersservice Uber biedt vanaf nu ook zijn diensten aan vanaf de taxistrook van Eindhoven Airport.
12/02/25
Scandic versterkt positie in Duitsland
Scandic blijft uitbreiden op bestemmingen in Duitsland en zal een leegstaand hotel met 214 kamers overnemen in het westelijke district van het centrum van Berlijn.
11/02/25
Aviareps vertegenwoordig Visit Monaco in Nederland
Bureau AVIAREPS zal destinatie Monaco vertegenwoordigen op de DACH-markt (Duitsland, Oostenrijk en Z...

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.