Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 08-12-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Twente presenteert nieuwe visie op vrijetijdseconomie met focus op Tukker Trots

Twente presenteert nieuwe visie op vrijetijdseconomie met focus op Tukker Trots
Foto: Barbara Trienen

Twente Marketing heeft haar nieuwe visie op de vrijetijdseconomie gelanceerd. Onder de nieuwe slogan "Vrij zijn in Twente” zet Twente Marketing de komende jaren in op het ontsluiten van verhaallijnen over de Tubanti en Textiel & IJzeren Eeuw. Naast bezoekers komt de focus ook meer te liggen op  bewoners en op een jongere doelgroep. De vrijetijdssector levert namelijk een belangrijke bijdrage in het verhogen van het Bruto Twents Geluk. 

De kracht van Tukker-zijn 

Twente Marketing en ondernemers in de vrijetijdssector geloven in de kracht van het Tukker-zijn. Twents verantwoordelijkheidsgevoel en saamhorigheid zorgen ervoor dat dingen voor elkaar komen. Door de eigenzinnigheid van Tukkers zijn ze vrij van de mening van anderen en kunnen ze zichzelf zijn. Dit komt ergens vandaan. Door de verhalen over Tubanti en Textiel & IJzeren Eeuw te vertellen en te beleven krijgt het Tukkerschap wortels. Zo is het koepeltje op de Tankenberg in De Lutte één van die plekken waar belangrijke momenten uit het Twents verleden zich hebben afgespeeld. Door dit soort plekken met elkaar te verbinden wordt er gewerkt aan een aantrekkelijk nieuw vrijetijdsproduct, voor zowel inwoners als bezoekers aan Twente.  Bijzonder is ook dat Twente Marketing een manifest Vrij zijn in Twente heeft gelanceerd waar de kernwaarden zijn gedefinieerd. 

Bewust groeien en focus verleggen 

Nieuw vrijetijds-aanbod moet bijdragen aan Tukker trots, maar ook de jongere doelgroep weten aan te trekken. Door de focus te leggen op "Millennials”, 25-40 jarigen, kiest Twente Marketing voor bewuste groei. Deze doelgroep voegt niet alleen economische waarde toe, maar heeft ook een positieve impact op het leef -en vestigingsklimaat van Twente. Een belangrijke pijler voor een toekomstbestendig Twente. Tegelijkertijd is en blijft de regio een aantrekkelijke vakantiebestemming voor 55+ bezoekers.

Samenwerken aan Bruto Twents Geluk 

De vrijetijdseconomie maakt onderdeel uit van de integrale benadering voor een toekomstbestendige economie van Twente. De sector is een belangrijk middel dat bijdraagt aan grote Twentse opgaven beschreven in het strategieplan van Twente Board. Zoals het aantrekken van nieuw talent en het creëren van een aantrekkelijk leef- en vestigingsklimaat. De vrijetijdseconomie heeft directe impact op het leefklimaat van Twente en is een belangrijk middel om, door de bezoeker als katalysator in te zetten, het Bruto Twents Geluk van de (toekomstige) inwoner te verhogen.  


Link: https://www.twentemarketing.com/onze-plannen/
Trefwoorden: beleid, dmo, regionale ontwikkeling, marketing

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool
Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...