Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 28-11-2022
Auteur: Klaas van Erp
Maas RBM
Publicatie: R&T 2022-4

Afkoeling woningmarkt gevolgen voor vastgoed recreatie en watersport?

Hoe dik is de portemonnee van de consument

Afkoeling woningmarkt gevolgen voor vastgoed recreatie en watersport?

In de ruim 40 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren, aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt van allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.

In de afgelopen jaren hebben we vaak onze visie gegeven op de markt van vraag- en aanbod van watersport- en verblijfsrecreatiebedrijven. Sinds COVID-19 is deze vraag historisch hoog te noemen. Veel mensen blijven in Nederland recreëren dus goede exploitatieresultaten voor vakantieparken en Franse concerns en private equity die op zoek zijn naar uitbreiding in NL.

Mij werd recent gevraagd naar de afkoeling van de woningmarkt en of die afkoeling ook gaat gelden in de markt van vraag- en aanbod van watersport- en verblijfsrecreatiebedrijven.

Om die vraag te beantwoorden dient er eerst een beeld verkregen te worden van die afkoeling van de woningmarkt:

  • Vanuit hypotheekverstrekkers: daling van hypotheekaanvragen in de eerste twee kwartalen van dit jaar en de hypotheek bedragen dalen. Beide als gevolg van de stijgende rente;
  • Vanuit de makelaars: in de eerste twee kwartalen van dit jaar ziet men dalende huizenprijzen, minder biedingen, minder bezichtigingen en er wordt minder overboden. De grote gekte is voorbij, maar de huizenprijzen zijn nog steeds erg hoog;
  • DNB verwacht dit jaar nog een stijging van de huizenprijzen van 13,9% en daarna wordt het rustiger. In 2023 en 2024 verwacht men stijgingen van 3,7 en 2,5%.

Al met al dus signalen die de afkoeling bevestigen, althans: "De huizenmarkt is iets afgekoeld en de hypotheekrente is licht gedaald. Dit geeft huizenzoekers wat meer lucht. Nu misschien wel hét moment om een huis te kopen”, is te lezen op een site van een hypotheekaanbieder.

Gaat de afkoeling op de woningmarkt ook gevolgen hebben voor de markt van vraag- en aanbod van watersport- en verblijfsrecreatiebedrijven?

Ik denk dat dat nog wel eens mee zou kunnen vallen. Die markt heeft zich namelijk ook heel anders gemanifesteerd dan de woningmarkt tijdens de bankencrisis in 2008 – 2011. De oorzaak daarvan is volgens mij terug te vinden in het feit dat er hele andere parameters gelden in de markt van watersport- en verblijfsrecreatiebedrijven. Alles is terug te voeren op (toekomstig) rendement en het aanbod van alternatieve investeringen. Over dit laatste schreef ik in mijn vorige column dat als gevolg van allerlei overheidsplannen (onder meer verduurzaming, huurregulering.), woningbeleggingen minder in trek zijn waardoor reguliere beleggers de watersport- en recreatiemarkt betreden.

Maar de belangrijkste pijler is het (toekomstig) rendement. Zolang binnenlandse recreatie een erg belangrijk onderdeel is/blijft van de hedendaagse consument, blijven de bestedingen op peil. Veel is afhankelijk van het consumentenvertrouwen en de omvang van de portemonnee van die consument.

De bestedingen in de recreatie zijn sinds het intreden van allerlei crisissen niet zo hoog geweest. Dit jaar zien we wel dat, sinds COVID geen echt issue meer is, een behoorlijk deel daarvan weer verschuift naar het buitenland.

De omvang van de portemonnee is lastig te voorspellen. Ondanks de inflatiecijfers trok men er onverminderd op uit dit jaar. De verwachting is wel dat er in het najaar wellicht een ander gevoel gaat ontstaan bij de consument. Het koopkrachtverlies is namelijk in tijden niet zo hoog geweest. Onze overheid heeft echter de koopkrachtreparatie plannen al klaarliggen.

Dus ik concludeer dat, zolang de consument blijft recreëren in NL, de afkoeling van de woningmarkt beperkte gevolgen zal hebben voor de markt van vraag- en aanbod van watersport- en verblijfsrecreatiebedrijven.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, tweede woningen

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool
Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...