Geplaatst op: 16-11-2022
Auteur: Marc Gerlings

Vakantieparken op de vingers getikt door ACM over prijsweergave

Vakantieparken op de vingers getikt door ACM over prijsweergave
Prijs moet inclusief bijkomende kosten duidelijk vermeld zijn.


Acht grote aanbieders van vakantiehuizen vermelden nu de prijzen inclusief alle verplichte bijkomende kosten. Na onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) hebben zij hun prijsweergave aangepast. Niet overal waren verplichte kosten zoals schoonmaakkosten, bedlinnen en toeristenbelasting in de prijs opgenomen. Dat mag niet.

 

Die kosten werden bijvoorbeeld vermeld onder het ‘i’-symbool. Dit is voor consumenten onduidelijk. De ACM heeft de aanbieders hierop aangesproken. Nu vermelden de onderzochte aanbieders hun prijzen inclusief de verplichte bijkomende kosten. De komende tijd blijft de ACM de vermelding van prijzen in de reisbranche in de gaten houden.

 

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: "Consumenten baseren hun keuze vaak op de prijs. Dan mag het niet gebeuren dat consumenten pas aan het einde van het boekingsproces de totaalprijs te zien krijgen. Die was soms wel het dubbele van de oorspronkelijke aanbieding. Dit bemoeilijkt het vergelijken en kiezen voor consumenten. Wij zijn blij met de aanpassingen die zijn gedaan. Een duidelijke prijs is goed voor consumenten en creëert een eerlijk speelveld voor alle aanbieders.”

 

Onderzoek naar duidelijkere prijzen voor consumenten

Het is belangrijk dat consumenten duidelijke prijzen zien wanneer ze vakantiehuizen vergelijken of een vakantiehuis boeken. Daarom startte de ACM begin dit jaar met onderzoek naar de manier waarop aanbieders van vakantiehuizen hun prijzen vermelden. Onderdeel van het onderzoek was een praktijkproef naar het gedrag van consumenten die prijsinformatie zoeken en verwerken. De ACM heeft hierin samengewerkt met de ANWB en aanbieders van vakantiehuizen, Belvilla en EuroParcs. Deze partijen kozen er daarna voor een totaalprijs te tonen bij de eerste prijsvermelding.

 

Vervolgens heeft de ACM de websites van een aantal grote en kleine aanbieders van vakantiehuizen gecontroleerd. Bij alle aanbieders waren aanpassingen in de prijsweergave nodig. De ACM heeft hen een termijn gegeven om hun sites aan te passen. Uit de controle daarna bleek dat zij nu de prijzen inclusief de verplichte bijkomende kosten tonen. Naast EuroParcs en Belvilla tonen nu ook Center Parcs, Landal, Slagharen en Anzelhoef één totaalprijs op basis van het geselecteerde of maximum aantal personen en nachten. Roompot en Bungalowspecials voldoen ook aan de wettelijke norm waarbij de verplichte bijkomende kosten in de prijs worden getoond, maar zij gaan minder ver bij de opbouw en weergave van de prijs.

 

Hoe kijken consumenten naar de weergave van de prijs?

Uit het onderzoek van de ACM blijkt dat consumenten het lastig vinden om prijzen te vergelijken wanneer die getoond worden zonder verplichte bijkomende kosten. De meeste consumenten zien de informatie onder het ‘i’-symbool niet (slechts 15% klikt erop). De bijkomende kosten worden daardoor voor de meeste websitebezoekers pas later in het boekingsproces duidelijk. Uit de praktijkproef blijkt dat consumenten graag aan het begin van het boekingsproces willen weten wat de totale verplichte kosten zijn. Consumenten vinden het daarnaast storend als prijzen in het winkelmandje uiteindelijk hoger zijn dan die op eerdere pagina’s.


Trefwoorden: vakantiepark, accommodatie, prijs, marketing, acm

||| Blogs |||

31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
09/07/21
Dromomania
Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenl...
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

28/03/23
Consumentenbond pakt prijsmisleiding reisaanbieders aan
De Consumentenbond gaat een procedure bij de Reclame Code Commissie aanspannen tegen de reisorganisaties Corendon, Stip Reizen, Prijsvrij en D-Reizen. Aanleiding is een onderzoek onder twaalf reisorganisaties waaruit naar voren kwam dat 83% van de reizen die de Consumentenbond bekeek niet voor de aanbiedingsprijs was te boeken.
28/03/23
Safari Hotel Beekse Bergen officieel geopend tijdens feestelijke ceremonie
Het nieuwe Safari Hotel in Beekse Bergen is officieel geopend. In totaal 112 kamers en suites rondom de Wogon Savanne gelegen. Ontbijten en dineren kan in dezelfde Savanne.
28/03/23
Nationaal Park van eiland Rügen opent skywalk
Het in de Oostzee gelegen eiland Rügen trekt jaarlijks veel bezoekers met het Nationaal Park Jasmund en zijn indrukwekkende witte krijtrotsen. Dat aantal zal zeker toenemen met de opening van een attractie. Vanaf 22 april is er een nieuwe hotspot op het eiland, de ‘Skywalk Königsstuhl’, een zwevend uitkijkplatform op 122 meter hoogte.
28/03/23
Exclusief voor leden
Futuristische blik van easyJet op reizen in 2070
easyJet heeft zes toonaangevende futuristen en expert laten nadenken over de toekomst van vakanties. Hoe gaan we over 50 jaar op vakantie? De uitkomsten zijn verrassend maar bouwen vooral verder op wat we al weten. Vooral de visuals zijn spectaculair.
23/03/23
Meer Nederlandse wintersporters naar Oostenrijk
Oostenrijk is met een groei van 15 procent helemaal terug als meest populaire wintersportbestemming na onderzoek van creditcardtransacties. De transacties in Frankrijk zijn met -9 procent flink gedaald.
23/03/23
Trendcongres 2023: Tourism Futures
Na de pandemie gaan we eindelijk weer live met het Trendcongres. Het team van NRIT heeft samen met de hogescholen een mooi programma gemaakt rond het thema Tourism Futures.
22/03/23
Horecasegment krijgt groter podium op Recreatie Vakbeurs 2023
Recreatie Vakbeurs voegde in 2022 het segment horeca toe aan de beurs. In 2023 wordt de vakbeurs uitgebreid met een extra hal.
07/03/23
Exclusief voor leden
Arbeidsmarkt en veiligheid op het water krijgen veel aandacht bij Boot Holland
Een consumentenbeurs met vele primeurs, meer dan 250 deelnemers en een gevarieerd aanbod. Voor het vakgebied recreatie en toerisme zijn twee duidelijke onderdelen te zien, de arbeidsmarkt en veiligheid.