Geplaatst op: 13-11-2022
Auteur: Redactie
NRIT

Veel plannen voor buitenlandse stedentrips

Veel plannen voor buitenlandse stedentrips
Afbeelding van Luca via Pixabay

De helft van de Nederlanders is van plan om de komende drie jaar op stedentrip te gaan. Toeristische hotspots als Barcelona, Londen en New York zijn het meest in trek maar tegelijkertijd groeit de belangstelling voor minder bekende steden. Naar dichtbij bestemmingen gaat men bij voorkeur met de auto; op enige afstand gevolgd door trein en vliegtuig. Dit blijkt uit grootschalig consumentenonderzoek dat Trends & Tourism in oktober heeft uitgevoerd naar de markt van buitenlandse stedentrips. 

De helft van de Nederlanders wil op stedenreis 

Door corona waren stedentrips de afgelopen jaren uit de gratie. Nu corona meer naar de achtergrond raakt worden stedentrips weer populair. Circa de helft van de Nederlanders is beslist/waarschijnlijk van plan om de komende drie jaar een buitenlandse stedenreis te maken. Vooral jongeren en hoger opgeleiden willen op stedenreis. Belangrijkste reden om geen plannen te hebben voor een stedenreis zijn de hoge kosten van stedentrips. Onzekerheid vanwege corona speelt slechts een bescheiden rol om niet te gaan. 

Barcelona, Londen en New York zijn het meest in trek 

De komende jaren zijn Barcelona, Londen en New York het meest in trek (elk genoemd door 12% als voorkeursbestemming). Parijs en Berlijn volgen met elk 10%. Deze bekende toeristentrekkers zijn daarmee nog altijd populair. Tegelijkertijd neemt de belangstelling voor zogenaamde second cities toe. Een derde van de stedenreizigers geeft aan bij voorkeur een kleinere, mindere bekende stad te bezoeken. 

Voorkeur voor auto bij bestemmingen tot 750 kilometer 

De auto is met bijna 40% het meest favoriete vervoermiddel bij vakanties naar steden die minder dan 750 kilometer van Nederland liggen; vliegtuig en trein volgen met elk zo’n 25%. Voor stedentrippers die een voorkeur hebben voor de trein zijn gemak en duurzaamheid de belangrijkste overwegingen om voor de trein te kiezen. Bij Europese steden die 750 km of verder van Nederland liggen is het vliegtuig het populairst (64%); zo’n 14% kiest dan voor de trein. 

Link: https://www.trends-tourism.nl/nl
Trefwoorden: vakanties, korte vakanties, steden, onderzoek, stedentrips, consumentengedrag

||| Blogs |||

31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
09/07/21
Dromomania
Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenl...
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

29/11/22
Exclusief voor leden
Internationaal veel reisplannen
Internationaal zit reizen weer helemaal in het systeem van de consument. Maar liefst 63% plant de komende twaalf maanden een vakantiereis. Zij hebben een duidelijke voorkeur voor duurzame en sociaal verantwoorde merken en bestemmingen.
25/11/22
Holidayguru.nl wint award voor Beste Website van het Jaar 2022 in categorie Reizen
Dit jaar is de award voor Beste Website van het Jaar 2022 in de categorie Reizen gewonnen door Holidayguru.
23/11/22
EuroParcs lanceert nieuwe televisiecampagne
‘Je hebt ‘t gevonden’ wordt de nieuwe slogan van EuroParcs in de commercial die vanaf deze week te zien zal zijn op televisie.
21/11/22
Exclusief voor leden
Booking.com verbetert Duurzaam Reizen-programma met footprint over luchtvaart
Booking.com voegt productfuncties toe aan het Duurzaam Reizen-programma. Het programma is een jaar geleden gestart zodat consumenten bewustere keuzes kunnen maken voor hun reis. Onder meer is een filter toegevoegd over de belasting van vliegreizen naar het vakantiehuis. Als vernieuwing zijn ook drie niveaus gemaakt in het programma.
16/11/22
Vakantieparken op de vingers getikt door ACM over prijsweergave
Acht grote aanbieders van vakantiehuizen vermelden nu de prijzen inclusief alle verplichte bijkomende kosten. Na onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) hebben zij hun prijsweergave aangepast. Niet overal waren verplichte kosten zoals schoonmaakkosten, bedlinnen en toeristenbelasting in de prijs opgenomen. Dat mag niet.
15/11/22
Exclusief voor leden
FlixBus noteert recordaantal passagiers in de zomer van 2022
FlixBus meldt een recordaantal van meer dan 34 miljoen passagiers in het zomerseizoen (Q2/Q3 van 2022) in de 39 landen waar zij actief is. Het aantal passagiers ligt zelfs boven het niveau van vóór de pandemie.
15/11/22
Exclusief voor leden
Nederland volgend jaar in recessie, omzet vrijetijdssector -1%
ABN AMRO verwacht dat Nederland volgend jaar in een lichte recessie terecht komt. Dat heeft ook gevolgen voor de leisure die in totaliteit met 1% zal krimpen. En dat na een jaar waar ondernemers hun omzet flink zagen stijgen door een forse inhaalvraag. Maar ook een jaar waar de kosten flink toenamen. Daarnaast krijgen ondernemers ook te maken met een veranderend bestedingsgedrag van consumenten die vanwege fors stijgende prijzen hun koopkracht zien afnemen. Dat schrijven leisure-experts van ABN AMRO in hun nieuwste Sectorprognose Leisure die daarin per deelsector hun omzetverwachting uitspreken.
13/11/22
Veel plannen voor buitenlandse stedentrips
De helft van de Nederlanders is van plan om de komende drie jaar op stedentrip te gaan. Toeristische hotspots als Barcelona, Londen en New York zijn het meest in trek maar tegelijkertijd groeit de belangstelling voor minder bekende steden. Naar dichtbij bestemmingen gaat men bij voorkeur met de auto; op enige afstand gevolgd door trein en vliegtuig.