Geplaatst op: 16-11-2022
Auteur: Joep Gudde
PopMonument
Publicatie: UNCOVER06

PopMonument schept ruimte voor ‘Vertrouwensband’

Samenwerking rapper en deelnemers taaloefengroepen

PopMonument schept ruimte voor ‘Vertrouwensband’

Onder de noemer van PopMonument worden sinds 2014 jaarlijks een of meer festivals georganiseerd. PopMonument betekent bijzondere artiesten op bijzondere locaties in steden vol erfgoed dat dient als podia. Van een intiem optreden in een eeuwenoud monument tot een opkomend bandje in een paleiskelder dat het publiek van z’n sokken blaast. PopMonument combineert bekende namen met lokale talenten en culturele hotspots met onontdekte plekken. De eerste jaren alleen in Bergen op Zoom, maar de sinds kort in steeds meer steden waaronder Breda, Middelburg, Veere en Willemstad. Het gaat bij PopMonument niet zozeer om de optelsom van muziek en erfgoed maar juist om het subtiele samenspel dat gecreëerd kan worden.

Joep Gudde is verantwoordelijk voor fondsen en marketing bij PopMonument.

Jaar vol eigen producties

In 2021 werd de volgende stap gezet in dat samenspel via een samenwerking tussen een muzikant, een kunstenaar en een locatie. Blaudzun speelde zijn optreden in de Grote Kerk Veere, een kolossale kerk met door de gescheidenis een grote diversiteit aan verhalen en functies. Kunstenares Mirjam Debets verzorgde tijdens dit optreden projecties op de achtermuur van de kerk en verwerkte de verschillende verhaallijnen van die kerk met een unieke performance tot gevolg. En deze lijn werd later dat jaar doorgezet in een nog grotere eigen productie getiteld ‘Kommunikate’. Technomuzikant Jeroen Search werd in samenspraak met Dans Brabant gekoppeld aan choreografe Judith Clijsters en de betrokkenheid van Roger Vermolen als VJ maakte de cirkel compleet. Hun opdracht: een multidisciplinaire muziek- en dansvoorstelling inclusief lichtshow van een uur in stadstheater De Maagd in Bergen op Zoom.

Problemen met eenvoudige dagelijkse zaken als het lezen van berichtjes op je telefoon, informatie in het openbaar vervoer of menukaarten.

Kenny Anders

Door de zoektocht naar bijzondere combinaties, met de breedte van zowel programmering, locaties als doelgroepen, en via de werking van leisure als instrument voor een betere wereld, biedt PopMonument ook een kans om maatschappelijke en inclusieve projecten als onderdeel van de programmering op te nemen en aan te jagen. In 2021 viel PopMonument toevallig samen met de ‘Week van Lezen en Schrijven’ en aangezien Bibliotheek West-Brabant sinds jaar en dag partner en locatie van het festival is, ontstond het idee om een uniek project op te zetten. Kenny Anders, psycholoog en coach van jongeren met autisme, maar tevens rapper en woordenkunstenaar, ging een bijzondere samenwerking aan met deelnemers van de taaloefengroepen van de bibliotheek. De taalvirtuoos en de zogenoemde laaggeletterden gingen uitgebreid met elkaar in gesprek, leerden elkaar beter kennen, en maakten op basis daarvan in samenwerking een nummer.

Vertrouwensband

In de songtekst, welke met meerdere lagen van betekenis treffend de titel ‘Vertrouwensband’ kreeg, wordt duidelijk wat je ervaart als je moeite hebt met de Nederlandse taal. Denk aan problemen met eenvoudige dagelijkse zaken als het lezen van berichtjes op je telefoon, informatie in het openbaar vervoer, menukaarten of tekstuitingen in de publieke ruimte. Uiteraard was er tijdens PopMonument een optreden (niet geheel toevallig trouwens) in de Verhalenkamer van de bibliotheek waarbij het nummer ten gehore werd gebracht. Maar Kenny dook ook samen met de deelnemers van de taaloefengroepen de studio van poppodium Gebouw-T in voor opnames van een videoclip die tevens als aftermovie het verhaal van het project vertelt en zo ook blijft uitdragen. In de Verhalenkamer werd bovendien een tijdelijke bijpassende expositie ingericht. Een fantastische productie voor PopMonument, een prachtig podium voor Kenny, een mooi project voor de bieb en onvergetelijke ervaringen bij de deelnemers van de taaloefengroepen. De opbrengst is echter nog veel breder. Vertrouwensband heeft ook geleid tot een enorm gevoel van trots en vertrouwen bij alle betrokkenen, wat zeker voor de deelnemers aan de taaloefengroepen van grote waarde is. Een zinsnede uit de songtekst die dat mooi illustreert: ‘Want de onzekerheid vliegt vaker over, het is mezelf die ik meer vertrouw’. Daarnaast helpt het project bij het voorlichten over taalachterstand door in een eigentijdse vorm aandacht te vragen voor laaggeletterdheid. Via het nummer verplaatsen luisteraars zich immers makkelijker in de doelgroep.

Wordt vervolgd

In 2022 wordt het project met Kenny Anders in alle PopMonument edities gecontinueerd. Ook zoekt PopMonument wederom de samenwerking met bibliotheken op met als doel om de kunst van en liefde voor taal breder te delen en kenbaar te maken. Bekijk en beluister Vertrouwensband: https://www.youtube.com/watch?v=pWZgINBvUE4

Dit artikel is eerder verschenen in Uncover, een uitgave van het domein Leisure & Events van de Breda University of Applied Sciences. Nieuwsgierig naar de andere artikelen uit Uncover? Stuur dan een mailtje naar ton@nrit.nl.
Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, muziek, popmuziek

||| Blogs |||

12/09/22
Janken om personeel
De gastvrijheidssector zucht na de coronacrisis onder de personeelscrisis. Kunnen ze na de pandemie ...
12/07/22
Het roer om!?
Het roer om!?
12/07/22 · Duurzaam toerisme · Guido Aerts | Lees meer
Minstens sinds de start van de pandemie maar zeker sinds het ingaan van de versoepelingen is de zoge...
28/04/22
Geef toerisme een nieuwe toekomst
Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwa...
31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/11/22
Holidayguru.nl wint award voor Beste Website van het Jaar 2022 in categorie Reizen
Dit jaar is de award voor Beste Website van het Jaar 2022 in de categorie Reizen gewonnen door Holidayguru.
25/11/22
Exclusief voor leden
Groningen bestelt waterstoftreinen
Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk van de provincie Groningen en Arriva-directeur Anne Hettinga ondertekenden donderdag 24 november de overeenkomst voor de aanschaf van vier nieuwe waterstoftreinen.
24/11/22
Allereerste winteropening Walibi
Voor het eerst in zijn geschiedenis is er een winteropening van attractiepark Walibi. Deze kerstvakantie vindt Bright Nights; Rides & Lights, hét nieuwe winterevenement van Walibi Holland plaats.
24/11/22
Hoe is het beursconcept EventSummit opgebouwd?
Vijftien jaar geleden werd EventSummit bedacht. De twee bedenkers over het concept, de roerige jaren, bijna failliet maar nu is het een strakke beurs.
23/11/22
Exclusief voor leden
Bijna twee derde Nederlanders vindt uit eten gaan nu te duur
De inflatie en stijgende gas- en energieprijzen worden een steeds groter risico voor de horeca. Bijna twee derde van de Nederlanders vindt uit eten gaan intussen te duur.
23/11/22
EuroParcs lanceert nieuwe televisiecampagne
‘Je hebt ‘t gevonden’ wordt de nieuwe slogan van EuroParcs in de commercial die vanaf deze week te zien zal zijn op televisie.
23/11/22
Visit Friesland, Kâld Kletske en Sonnema lanceren nieuwe smaaksensatie
Visit Friesland en Kâld Kletske slaan wederom de handen ineen voor het ontwikkelen van een nieuw product. Dat doen ze dit keer in samenwerking met Berenburg producent Sonnema uit Bolsward.
23/11/22
Exclusief voor leden
Waterrecreatie Nederland presenteert ‘Atlas Waterrecreatie en Watersport’
Kennisorganisatie Waterrecreatie Nederland heeft de ‘Atlas Waterrecreatie en Watersport’ ontwikkeld.