Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 28-10-2022
Auteur: Peter Bekkering
NRIT

RIU Hotels & Resorts gaat voor kooivrij inkoopbeleid kippeneieren

RIU Hotels & Resorts gaat voor kooivrij inkoopbeleid kippeneieren

RIU Hotels & Resorts, een hotel-brand van TUI met het hoofdkantoor in het Spaanse Mallorca, wil eind 2025 een volledig kooivrij inkoopbeleid voor alle soorten kippeneieren die door RIU hotels over de hele wereld worden gebruikt. RIU Hotels & Resorts heeft 100 accommodaties in meer dan 20 landen. De hotelgroep werkt sinds 2021 samen met dierenbeschermingsorganisatie Humane Society International (HSI) in Mexico.

RIU is niet de eerste hotelketen die deze stap maakt. De afgelopen jaren besloten ook onder meer Accor, Marriott en Meliá Hotels International en de Palladium Hotel Group dezelfde stap te zetten.

Elise Allart, Corporate Engagement Director bij HSI/Europe, is blij met de samenwerking in Mexico. Ze legt uit waarom: "In Europa is er al wetgeving die legbatterijkippen verbiedt. De wetgeving wordt bovendien in 2023 nog strenger. In Mexico en veel andere landen in Midden-Amerika en Azië zijn ze echter nog niet zover. Een van de problemen is daar bovendien dat er voldoende vraagvolume moet zijn zodat het voor producenten aantrekkelijk wordt om over te schakelen op kooivrije kippeneieren. Vandaar dat we ons ook richten op de cateringbranche en de supermarkten om wel aan dat volume te komen.”

De doelstelling van RIU is dat tegen het einde van 2025 100% van de eieren die worden geconsumeerd in alle hotels en in alle producten, afkomstig zijn van kooivrije kippen. RUI gaat samenwerken met deskundige organisaties in het veld, evenals met lokale leveranciers en producenten om het doel te bereiken. Ook zal RIU jaarlijks publiekelijk rapporteren over de voortgang met betrekking tot de volledige naleving van deze verbintenis.

De kooivrije systemen bieden legkippen de ruimte om te lopen en hun natuurlijk gedrag te ontwikkelen. In kooien hebben de legkippen niet genoeg ruimte om vrij te bewegen, hun vleugels uit te strekken, te nestelen of ander fundamenteel gedrag uit te voeren.

Trefwoorden: horeca, hotels, duurzaam toerisme, inkoop, f&b

CELTH



||| Nieuws |||

09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
26/06/25
Studenten Buas en WUR onderzoeken klimaatrisico’s in Montenegrijnse toerismesector
Toerismestudenten van Breda University of Applied Sciences (Buas) en Wageningen University & Research hebben onlangs drie weken lang veldonderzoek gedaan in Montenegro. Ze droegen bij aan het inzicht in hoe lokale gemeenschappen de toenemende klimaatrisico's in de toeristische sector ervaren. Dit onderzoek, onderdeel van het jaarlijkse International Field Practicum, richt zich op complexe duurzaamheidsvraagstukken.
17/06/25
Binnenlandse vakantiegangers stoten meer CO2-uit, eco-efficiency wel omhoog
De CO2-uitstoot ten gevolge van binnenlandse vakanties groeide in 2023 harder dan het aantal vakanties. De zogenaamde eco-efficiency verbeterde wel, van 2,24 verdiende euro naar 2,33 euro per kilogram uitgestote CO2. Dat blijkt uit een studie van de Breda University of Applied Sciences en NBTC.
06/06/25
Exclusief voor leden
JetCamp maakt duurzaamheidslabels voor Europese campings inzichtelijk
Steeds meer vakantiegangers kiezen bewust voor duurzame vakanties, maar wat betekent het eigenlijk als een camping ‘duurzaam’ is? JetCamp, het grootste zoek- en boekingsplatform voor Europese campings, brengt daar nu helderheid in. Het platform vermeldt voortaan bij steeds meer campings welke internationale duurzaamheidslabels zij voeren, zoals Green Key, EcoCamping, EU Ecolabel en ISO 14001.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
02/06/25
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen voor Europese uitbreiding
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinverbindingen.
02/06/25
APG investeert €250 miljoen in duurzame vliegtuigbrandstof SkyNRG
Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.
26/05/25
Nieuwe route in Nationaal Park De Alde Feanen verbindt natuur, gezondheid en toerisme
Op 23 mei is in Nationaal Park De Alde Feanen een bijzondere nieuwe wandelroute geopend die bezoekers uitnodigt om bewust te vertragen, tot rust te komen en zich te verbinden met de omgeving. De minfulness Route.