Geplaatst op: 28-10-2022
Auteur: Peter Bekkering
NRIT

RIU Hotels & Resorts gaat voor kooivrij inkoopbeleid kippeneieren

RIU Hotels & Resorts gaat voor kooivrij inkoopbeleid kippeneieren

RIU Hotels & Resorts, een hotel-brand van TUI met het hoofdkantoor in het Spaanse Mallorca, wil eind 2025 een volledig kooivrij inkoopbeleid voor alle soorten kippeneieren die door RIU hotels over de hele wereld worden gebruikt. RIU Hotels & Resorts heeft 100 accommodaties in meer dan 20 landen. De hotelgroep werkt sinds 2021 samen met dierenbeschermingsorganisatie Humane Society International (HSI) in Mexico.

RIU is niet de eerste hotelketen die deze stap maakt. De afgelopen jaren besloten ook onder meer Accor, Marriott en Meliá Hotels International en de Palladium Hotel Group dezelfde stap te zetten.

Elise Allart, Corporate Engagement Director bij HSI/Europe, is blij met de samenwerking in Mexico. Ze legt uit waarom: "In Europa is er al wetgeving die legbatterijkippen verbiedt. De wetgeving wordt bovendien in 2023 nog strenger. In Mexico en veel andere landen in Midden-Amerika en Azië zijn ze echter nog niet zover. Een van de problemen is daar bovendien dat er voldoende vraagvolume moet zijn zodat het voor producenten aantrekkelijk wordt om over te schakelen op kooivrije kippeneieren. Vandaar dat we ons ook richten op de cateringbranche en de supermarkten om wel aan dat volume te komen.”

De doelstelling van RIU is dat tegen het einde van 2025 100% van de eieren die worden geconsumeerd in alle hotels en in alle producten, afkomstig zijn van kooivrije kippen. RUI gaat samenwerken met deskundige organisaties in het veld, evenals met lokale leveranciers en producenten om het doel te bereiken. Ook zal RIU jaarlijks publiekelijk rapporteren over de voortgang met betrekking tot de volledige naleving van deze verbintenis.

De kooivrije systemen bieden legkippen de ruimte om te lopen en hun natuurlijk gedrag te ontwikkelen. In kooien hebben de legkippen niet genoeg ruimte om vrij te bewegen, hun vleugels uit te strekken, te nestelen of ander fundamenteel gedrag uit te voeren.

Trefwoorden: horeca, hotels, duurzaam toerisme, inkoop, f&b

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.