Geplaatst op: 17-10-2022
Auteur: Marc Gerlings

Aanbod accommodaties in Zeeland op platformen met 30% gegroeid

Iets meer dan de helft van het aanbod op Airbnb en Vrbo is regulier verblijfsaanbod

Aanbod accommodaties in Zeeland op platformen met 30% gegroeid
Middelburg.
Aanbod van accommodaties in de provincie Zeeland via platformen Airbnb en Vrbo is met 30% toegenomen tussen 2019 en 2021. Steeds vaker worden deze als extra verkoopkanaal gebruikt en is het geen nieuw aanbod in accommodaties.

In 2021 telde Zeeland ruim 5.600 accommodaties die actief waren op de platformen Airbnb en/of Vrbo (onderdeel van de Expedia groep). Deze accommodaties waren goed voor 598.400 gereserveerde overnachtingen, geboekt via de platformen Airbnb, Vrbo én andere kanalen. Airbnb is hiermee ook een belangrijke speler geworden binnen de Zeeuwse verblijfsmarkt.

De toeristische verhuur van woningen en kamers via platforms als Airbnb heeft de laatste jaren overal een aanzienlijke positie verworven. Dit heeft veel gevolgen, binnen de toeristische sector, maar ook sociaal-economisch in woonkernen en gebieden. Om de omvang van dit fenomeen in Zeeland beter in beeld te brengen heeft HZ Kenniscentrum Kusttoerisme onderzoek laten doen door de Expertpool Toeristische Verhuur Woonruimte, een samenwerkingsverband van Universiteit van Utrecht en adviesbureau Sweco. Het onderzoek is gefinancierd door Provincie Zeeland.
 

Groei tijdens coronajaren

Het aanbod van woningen en kamers via de platforms Airbnb en Vrbo is in Zeeland tussen 2019 en 2021 toegenomen met 31,5% naar ruim 5.600 woningen en kamers. In dezelfde periode is het aantal gereserveerde overnachtingen eveneens gegroeid, maar minder snel dan de toename van het aanbod. Het aantal gereserveerde overnachtingen nam met 23% toe, van 485.900 in 2019 tot 598.400 in 2021. De stijging van het aantal accommodaties en gereserveerde nachten na 2019 is opvallend, aangezien de jaren 2020 en 2021 getekend zijn door de coronapandemie. Internationaal toerisme naar Nederland is in deze jaren op landelijke schaal juist sterk afgenomen Toch bleef in Zeeland de vraag naar en het aanbod van accommodaties via platformen als Airbnb in deze periode stijgen.

Regionale verschillen

Het aanbod op Airbnb en Vrbo bevindt zich met name in gemeenten en kernen met een sterke toeristische sector, zoals langs de Noordzeekust. Er zijn grote verschillen tussen gemeenten. In de gemeente Veere nam het aanbod in de periode 2019-2021 met 58% toe naar bijna 1.500 accommodaties. Ook op Schouwen-Duiveland en Noord-Beveland was sprake van groei met meer dan 20%. In de gemeente Sluis bleef het aanbod daarentegen stabiel. De echte uitschieter bevindt zich verrassend in de gemeente Tholen waar het aanbod met maar liefst 175% toe nam, van 156 in 2019 naar 429 in 2021. 

Intensief gebruik

In 2021 werden Zeeuwse accommodaties op Airbnb of Vrbo gemiddeld 106 nachten verhuurd, via deze platformen of andere kanalen. Er zitten echter sterke verschillen in de verhuuractiviteit van de 5.628 accommodaties. Ruim 18% van de Zeeuwse accommodaties was in 2021 meer dan 180 nachten gereserveerd en nog eens 21,5% tussen de 120 en 180 nachten. Dit zijn hoge percentages, zeker omdat de toeristische vraag in Zeeland sterk seizoensgebonden is. Daarentegen wordt een derde van de accommodaties minder dan 60 nachten gereserveerd.
 

Airbnb als extra verkoopkanaal 

Iets meer dan de helft van het aanbod op Airbnb en Vrbo is regulier verblijfsaanbod op huisjesterreinen, campings of bij hotels en B&B’s. Platforms als Airbnb en Vrbo blijken in Zeeland nu een belangrijk uithangbord te zijn voor reguliere accommodaties. Er zijn grote professionele partijen, zoals Landal, Roompot of Bellvilla, én kleine particuliere eigenaren van woningen op huisjesterreinen actief op verhuurplatforms. In deze gevallen gaat het dus niet om nieuw aanbod, maar om bestaand aanbod dat via een extra verkoopkanaal de weg naar de markt vindt. Hierdoor is het lastig om de statistieken over accommodaties actief op platforms te vergelijken met de reguliere accommodatiesector: er kan dubbeltelling optreden. 

Impact voor Zeeland

De impact van platformen als Airbnb kan sterk verschillen tussen locaties. Verhuur van regulier verblijfsaanbod, bijvoorbeeld op huisjesterreinen, heeft in veel gevallen veel minder impact op de leefomgeving dan het aanbod van particuliere woonruimte, onder meer vanwege ligging en inrichting. Toeristische verhuur van woningen heeft vaak meer sociaaleconomische effecten, denk aan de impact op sociale cohesie, overlast voor permanente bewoners of een afname van de regulier beschikbare woningvoorraad. Met name een clustering van verhuuraanbod binnen bevolkingskernen vraagt om meer (beleids-)aandacht.
Het volledige rapport over Airbnb in Zeeland én factsheets met kerncijfers per gemeente zijn beschikbaar op www.kenniscentrumtoerisme.nl/airbnb

Trefwoorden: Zeeland, platform, accommodatie, vakantiepark

||| Blogs |||

31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
09/07/21
Dromomania
Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenl...
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

29/11/22
Exclusief voor leden
Internationaal veel reisplannen
Internationaal zit reizen weer helemaal in het systeem van de consument. Maar liefst 63% plant de komende twaalf maanden een vakantiereis. Zij hebben een duidelijke voorkeur voor duurzame en sociaal verantwoorde merken en bestemmingen.
25/11/22
Holidayguru.nl wint award voor Beste Website van het Jaar 2022 in categorie Reizen
Dit jaar is de award voor Beste Website van het Jaar 2022 in de categorie Reizen gewonnen door Holidayguru.
23/11/22
EuroParcs lanceert nieuwe televisiecampagne
‘Je hebt ‘t gevonden’ wordt de nieuwe slogan van EuroParcs in de commercial die vanaf deze week te zien zal zijn op televisie.
21/11/22
Exclusief voor leden
Booking.com verbetert Duurzaam Reizen-programma met footprint over luchtvaart
Booking.com voegt productfuncties toe aan het Duurzaam Reizen-programma. Het programma is een jaar geleden gestart zodat consumenten bewustere keuzes kunnen maken voor hun reis. Onder meer is een filter toegevoegd over de belasting van vliegreizen naar het vakantiehuis. Als vernieuwing zijn ook drie niveaus gemaakt in het programma.
16/11/22
Vakantieparken op de vingers getikt door ACM over prijsweergave
Acht grote aanbieders van vakantiehuizen vermelden nu de prijzen inclusief alle verplichte bijkomende kosten. Na onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) hebben zij hun prijsweergave aangepast. Niet overal waren verplichte kosten zoals schoonmaakkosten, bedlinnen en toeristenbelasting in de prijs opgenomen. Dat mag niet.
15/11/22
Exclusief voor leden
FlixBus noteert recordaantal passagiers in de zomer van 2022
FlixBus meldt een recordaantal van meer dan 34 miljoen passagiers in het zomerseizoen (Q2/Q3 van 2022) in de 39 landen waar zij actief is. Het aantal passagiers ligt zelfs boven het niveau van vóór de pandemie.
15/11/22
Exclusief voor leden
Nederland volgend jaar in recessie, omzet vrijetijdssector -1%
ABN AMRO verwacht dat Nederland volgend jaar in een lichte recessie terecht komt. Dat heeft ook gevolgen voor de leisure die in totaliteit met 1% zal krimpen. En dat na een jaar waar ondernemers hun omzet flink zagen stijgen door een forse inhaalvraag. Maar ook een jaar waar de kosten flink toenamen. Daarnaast krijgen ondernemers ook te maken met een veranderend bestedingsgedrag van consumenten die vanwege fors stijgende prijzen hun koopkracht zien afnemen. Dat schrijven leisure-experts van ABN AMRO in hun nieuwste Sectorprognose Leisure die daarin per deelsector hun omzetverwachting uitspreken.
13/11/22
Veel plannen voor buitenlandse stedentrips
De helft van de Nederlanders is van plan om de komende drie jaar op stedentrip te gaan. Toeristische hotspots als Barcelona, Londen en New York zijn het meest in trek maar tegelijkertijd groeit de belangstelling voor minder bekende steden. Naar dichtbij bestemmingen gaat men bij voorkeur met de auto; op enige afstand gevolgd door trein en vliegtuig.