Geplaatst op: 07-10-2022
Auteur: Marc Gerlings

Vaste gasten: onderzoek gedrag van de trouwste bezoekers van Zeeland

Vaste gasten: onderzoek gedrag van de trouwste bezoekers van Zeeland
Beeld vaste gasten belangrijk voor regionale economie Zeeland.

Zeeland telt meer dan 100.000 vaste gasten: mensen met een eigen vakantie-accommodatie in Zeeland, zoals een tweede woning of seizoenplaats op een camping of een vaste ligplaats in een jachthaven. Deze groep gasten blijft in veel toeristische onderzoeken buiten beschouwing, help daarom met dit onderzoek.

Hoe is de situatie 5 jaar later?

In 2017 heeft HZ Kenniscentrum Kusttoerisme in samenwerking met Zeeuwse overheden en ondernemers onderzoek gedaan naar vaste gasten in Zeeland. Uit dit onderzoek bleek dat vaste gasten gemiddeld zo’n 70 nachten per jaar op hun Zeeuwse vakantieadres doorbrengen en dat zij liefst nog meer tijd in Zeeland zouden willen doorbrengen. Gezamenlijk gaven deze gasten in 2017 zo’n € 184 miljoen uit in Zeeland, waarvan 38% terechtkomt in winkels en 23% in de horeca. Hoe is de situatie nu, vijf jaar later, na een coronapandemie en kijkend naar verschuivingen in het aanbod op campings en vakantieparken? 

Op dit moment herhaalt HZ Kenniscentrum Kusttoerisme het vaste gasten onderzoek. Voor een deel is de vragenlijst hetzelfde gebleven. Hierdoor kunnen vergelijkingen met 2017 gemaakt worden. Verder zijn een aantal nieuwe actuele thema’s toegevoegd. De resultaten van dit onderzoek worden begin 2023 verwacht. 

Deel in netwerk vaste gasten

Momenteel wordt de online vragenlijst via ondernemers verspreid. Om een goed beeld te krijgen van vaste gasten in alle Zeeuwse regio’s, is het belangrijk dat zo veel mogelijk vaste gasten de vragenlijst invullen. Bent u een toeristische ondernemer met vaste gasten op uw Zeeuwse bedrijf? Deel dan bijgevoegde link met uw gasten! Heeft u zelf een tweede woning, vaste ligplaats, jaar- of seizoenplaats in Zeeland? Vul dan de vragenlijst in en maak kans op één van de 20 prijzen. 
Trefwoorden: Zeeland, vaste gast, camping, jachthaven, vakantiepark

||| Blogs |||

31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
09/07/21
Dromomania
Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenl...
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

29/11/22
Exclusief voor leden
Internationaal veel reisplannen
Internationaal zit reizen weer helemaal in het systeem van de consument. Maar liefst 63% plant de komende twaalf maanden een vakantiereis. Zij hebben een duidelijke voorkeur voor duurzame en sociaal verantwoorde merken en bestemmingen.
25/11/22
Holidayguru.nl wint award voor Beste Website van het Jaar 2022 in categorie Reizen
Dit jaar is de award voor Beste Website van het Jaar 2022 in de categorie Reizen gewonnen door Holidayguru.
23/11/22
EuroParcs lanceert nieuwe televisiecampagne
‘Je hebt ‘t gevonden’ wordt de nieuwe slogan van EuroParcs in de commercial die vanaf deze week te zien zal zijn op televisie.
21/11/22
Exclusief voor leden
Booking.com verbetert Duurzaam Reizen-programma met footprint over luchtvaart
Booking.com voegt productfuncties toe aan het Duurzaam Reizen-programma. Het programma is een jaar geleden gestart zodat consumenten bewustere keuzes kunnen maken voor hun reis. Onder meer is een filter toegevoegd over de belasting van vliegreizen naar het vakantiehuis. Als vernieuwing zijn ook drie niveaus gemaakt in het programma.
16/11/22
Vakantieparken op de vingers getikt door ACM over prijsweergave
Acht grote aanbieders van vakantiehuizen vermelden nu de prijzen inclusief alle verplichte bijkomende kosten. Na onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) hebben zij hun prijsweergave aangepast. Niet overal waren verplichte kosten zoals schoonmaakkosten, bedlinnen en toeristenbelasting in de prijs opgenomen. Dat mag niet.
15/11/22
Exclusief voor leden
FlixBus noteert recordaantal passagiers in de zomer van 2022
FlixBus meldt een recordaantal van meer dan 34 miljoen passagiers in het zomerseizoen (Q2/Q3 van 2022) in de 39 landen waar zij actief is. Het aantal passagiers ligt zelfs boven het niveau van vóór de pandemie.
15/11/22
Exclusief voor leden
Nederland volgend jaar in recessie, omzet vrijetijdssector -1%
ABN AMRO verwacht dat Nederland volgend jaar in een lichte recessie terecht komt. Dat heeft ook gevolgen voor de leisure die in totaliteit met 1% zal krimpen. En dat na een jaar waar ondernemers hun omzet flink zagen stijgen door een forse inhaalvraag. Maar ook een jaar waar de kosten flink toenamen. Daarnaast krijgen ondernemers ook te maken met een veranderend bestedingsgedrag van consumenten die vanwege fors stijgende prijzen hun koopkracht zien afnemen. Dat schrijven leisure-experts van ABN AMRO in hun nieuwste Sectorprognose Leisure die daarin per deelsector hun omzetverwachting uitspreken.
13/11/22
Veel plannen voor buitenlandse stedentrips
De helft van de Nederlanders is van plan om de komende drie jaar op stedentrip te gaan. Toeristische hotspots als Barcelona, Londen en New York zijn het meest in trek maar tegelijkertijd groeit de belangstelling voor minder bekende steden. Naar dichtbij bestemmingen gaat men bij voorkeur met de auto; op enige afstand gevolgd door trein en vliegtuig.