Geplaatst op: 07-10-2022
Auteur: Marc Gerlings

Duurzame tentenmaker wint prijs bij Beter op Kampeerreis Congres

Duurzame tentenmaker wint prijs bij Beter op Kampeerreis Congres
De winnaars Karsten tenten en Ventje. Foto: NKC

Op woensdag 5 oktober zijn tijdens het Beter op Kampeerreis Congres in Utrecht de eerste Kampeer Duurzaamheidsprijzen uitgereikt. De winnaar in de categorie meest duurzame innovatieve camperproduct is het duurzame camperinterieur van Ventje uit Culemborg geworden. In de categorie meest duurzame innovatieve kampeerproduct gingen de circulaire Blueline tenten van Karsten Tenten uit Zwaag er met de prijs vandoor.

Voor beide categorieën zijn de inzendingen beoordeeld door een vakjury bestaande uit kampeer- en milieuexperts, waarna ook het publiek een stem uit kon brengen. Naast het juryoordeel is deze publieksstem voor vijftig procent meegewogen in het bepalen van de uiteindelijk winnaars.

De jury over het meest duurzame camperproduct van Ventje:
'Ventje is een Nederlandse startup bestaande uit jonge enthousiaste camperaars die campervans bouwen met daarin het meest duurzame interieur uit de camperbranche. Ventje onderscheidt zich met FSC gecertificeerd hout voor het meubelwerk en schapenwol voor de isolatie van de campers. Voor de vloer wordt linoleum toegepast, CO2-neutraal geproduceerd met natuurlijke grondstoffen. Het zonnepaneel op de campervans voorziet de gebruikers van groene stroom. De jury heeft ook oog voor de sociale impact: de campers worden gebouwd door mensen met een lage baankans waaronder vluchtelingen uit Oekraïne. Met de toekenning van de prijs hoopt de jury Ventje te stimuleren om zich met hun duurzame en circulaire interieurs meer te gaan focussen op elektrisch aangedreven campers en daarnaast andere campermerken te inspireren duurzame campers te bouwen.'

De jury over het meest duurzame kampeerproduct van Karsten Tenten:
'Karsten Tenten uit het Noord-Hollandse Zwaag maakte jaren geleden furore met oppompbare tenten en innoveert verder, met tenten gemaakt van gerecyclede spijkerbroeken. Het eerste model was de Karsten Opera Blueline, een tweepersoons tent die in het energieneutrale atelier wordt gemaakt. Dit jaar volgde de vierpersoons Lacerta Blueline. De jury is onder de indruk van de enorme milieueffecten: door gebruik te maken van het duurzame tentdoek wordt bijvoorbeeld per tent 50.000 liter water bespaard. Daarnaast is er bij productie in het Karsten atelier geen CO2-uitstoot en verder wordt snijafval van het kuipgrondzeil hergebruikt. Ook de ritsen zijn van gerecycled plastic. Zo maakt Karsten Tenten serieus werk van een circulair ketenproces, waarmee jeans een tweede (buiten)leven krijgen.'

De andere genomineerden per categorie waren:

Camperproduct


  • Erwin Hymer Group Nederland B.V. – elektrische Crosscamp Flex camper
  • Tonke – elektrische Tonke EQV Touring camper
  • Fixxter Nederland – elektrische camper
  • Etarki – solar camper

Kampeerproduct


  • Smitveld Vouwwagens – Ruebist Ecoline vouwwagen met gerecycled tentdoek
  • Flevobike Technology – de GoLo GoCamp "camperfiets” op zonne-energie
  • Solbio – biologisch toiletvloeistof
  • CRW systems – Tank – 03 fresh water system (zuiver water systeem)
  • Thetford – Powerpods Bio (toiletvloeistof)

De winnaars en alle andere genomineerden zijn te zien op het Duurzaamheidsplein tijdens de Kampeer & Caravan Jaarbeurs, van 5 tot en met 9 oktober in de Jaarbeurshallen te Utrecht. Zowel de Kampeer Duurzaamheidsprijs als het Beter op Kampeerreis Congres zijn gezamenlijke initiatieven van de NKC (Europa’s grootste camperclub), Kampeer & Caravan Jaarbeurs en branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie.

"De Kampeer Duurzaamheidsprijs heeft als doel om de kampeersector duurzamer en dus toekomstbestendiger te maken, zodat ook toekomstige generaties kunnen blijven genieten van zowel camper- als kampeervakanties”, zegt Gerben Hardeman, verantwoordelijk voor het programma duurzaamheid bij de NKC en jurylid van de Kampeer Duurzaamheidsprijs. "Door hier met de deze prijs aandacht voor te vragen, hopen wij samen bij te dragen aan het verduurzamen van de branche en het laagdrempeliger maken van bewuste kampeerkeuzes. Mooi dat we als branchepartijen de urgentie van deze bewustwording voelen en daar met deze groene prijs gezamenlijk in optrekken.”

De overige juryleden:

  • Leo Diepemaat, Voorzitter Kampeer en Caravan Industrie
  • Marloes van den Berg, Chief Sustainability Officer en directielid bij Jaarbeurs
  • Folkert van der Molen, Eigenaar van Van der Molen Environmental Internet Services
  • Dick William Harinck, Presentator, schrijver en vlogger in de kampeerbranche
  • Mariken Stolk, Strategisch communicatieadviseur Duurzame Mobiliteit Milieu Centraal
Trefwoorden: kamperen, camper, camping, duurzaam

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.