Geplaatst op: 05-10-2022
Auteur: NRIT redactie

Hoe je als bedrijf je producten constant kunt blijven verbeteren

Hoe je als bedrijf je producten constant kunt blijven verbeteren
Foto: Pexels

Er zijn vandaag de dag zoveel producten op de markt en er komen er iedere dag weer een hoop bij. Het wordt hierdoor steeds lastiger voor bedrijven of particuliere verkopers om hun nieuwe producten succesvol op de markt te brengen. Toch hoeft het helemaal niet zo moeilijk te zijn. De fout die veel bedrijven begaan is het argeloos op de markt zetten van hun product, zonder eerst te peilen wat hun doelgroep ervan vindt en wat er nog aan verbeterd zou kunnen worden. 

Het is in dit digitale tijdperk waarin iedereen zijn mening kan geven via internet nog veel belangrijker geworden om je producten constant te blijven verbeteren en aanpassen op de veranderende markt!

Voorbeeldcase: De Air-Up drinkfles 

Een mooi voorbeeld is de Air-Up fles, die nog niet zo lang geleden op de markt is gekomen. Het concept van een drinkfles die gebruik maakt van een geursysteem om smaak te geven aan het water is natuurlijk erg vernieuwend. Dit betekent meestal dat veel mensen er sceptisch over zullen zijn, totdat ze het zelf succesvol hebben kunnen uitproberen of totdat ze er positieve dingen over gelezen hebben online. Daarnaast weet je met een compleet nieuw concept nooit of jouw product meteen perfect is. Je hebt namelijk geen vergelijkingsmateriaal. Dit maakt het nog veel belangrijker om erachter te komen of het product nog grote verbeterpunten heeft om het echt aantrekkelijk te maken voor jouw doelgroep. 

Laat jouw product testen door consumenten

De beste manier om achter de verbeterpunten van een product te komen, is door het te laten testen door consumenten die binnen de doelgroep vallen. Dit is vandaag de dag simpeler dan je zou denken. Er bestaan een hoop websites waar consumenten zich aan kunnen melden om producten te testen. Het enige dat je als bedrijf hoeft te doen, is een paar consumenten uitkiezen die in de doelgroep passen. Vervolgens stuur je hen jouw product op en geef je ze een bepaalde periode de tijd om het te testen. Na deze periode sturen ze het product terug of mogen ze het houden, net wat je als bedrijf het fijnst vindt. Dit in ruil voor het schrijven of opnemen van een review of het invullen van een enquête over het geteste product. 

Het inventariseren van de resultaten

Ten slotte ga je inventariseren wat consumenten te zeggen hebben over jouw product. Wat zijn de pluspunten en wat zijn eventuele verbeterpunten? Het voordeel van een enquête is dat je er verplichte vragen in kunt zetten die consumenten moeten beantwoorden. Dit maakt het eenvoudiger om de resultaten te analyseren. Zorg wel dat je gebruik maakt van de juiste enquete tool! 

Trefwoorden: innovatie, concept, product, enquete, doelgroep, test

||| Blogs |||

12/09/22
Janken om personeel
De gastvrijheidssector zucht na de coronacrisis onder de personeelscrisis. Kunnen ze na de pandemie ...
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
09/07/21
Dromomania
Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenl...
18/03/21
Het ontwikkelen van recreatiebedrijven begint met het eind voor ogen
Overheden buitelen over elkaar rondom het thema: vitale verblijfsrecreatie. Terecht, want een sterke verblijfsrecreatie draagt bij aan de leefbaarheid in een stad, dorp of gemeente. Goed dat overheden daar op letten. In onze optiek hebben veel gemeenten echter weinig oog voor het sturen op nieuwe concepten die gebaseerd zijn op toeristisch-recreatieve exploitatie.
18/03/21
Ken jij al een recreatief boetiek park?
In deze blog aandacht voor een nieuwe nichemarkt die we zien in de verblijfsrecreatie en die in de branding naar de gast voor een nieuw onderscheidend merk zou kunnen zorgen. We zien dit als een mooie tegenhanger van veel grootschalige ontwikkelingen in de verblijfsrecreatie.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

28/11/22
Exclusief voor leden
Schoon water en gezonde boden leidend bij beleid gebiedsontwikkeling
Voldoende en schoon water en een gezonde bodem wordt het uitgangspunt voor gebiedsontwikkeling. Daarom wil het kabinet water en bodem sturend laten zijn bij beslissingen over de inrichting van ons land. Dat heeft de ministerraad besloten, op voorstel van minister Harbers en staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat. Dat beleid is van invloed op de recreatiegebieden en recreatiebedrijven.
21/11/22
Exclusief voor leden
Booking.com verbetert Duurzaam Reizen-programma met footprint over luchtvaart
Booking.com voegt productfuncties toe aan het Duurzaam Reizen-programma. Het programma is een jaar geleden gestart zodat consumenten bewustere keuzes kunnen maken voor hun reis. Onder meer is een filter toegevoegd over de belasting van vliegreizen naar het vakantiehuis. Als vernieuwing zijn ook drie niveaus gemaakt in het programma.
16/11/22
HISWA RECRON gaat betere voorwaarden huurders jaarplaatsen met leden bespreken
HISWA RECRON gaat de komende periode met haar leden in gesprek over meer rechten voor huurders van jaarplaatsen. Dat vertelde Marcel Tap op de Recreatie Vakbeurs in het dagjournaal dat NRT daar maakt.
16/11/22
Vakantieparken op de vingers getikt door ACM over prijsweergave
Acht grote aanbieders van vakantiehuizen vermelden nu de prijzen inclusief alle verplichte bijkomende kosten. Na onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) hebben zij hun prijsweergave aangepast. Niet overal waren verplichte kosten zoals schoonmaakkosten, bedlinnen en toeristenbelasting in de prijs opgenomen. Dat mag niet.
15/11/22
Exclusief voor leden
Nederland volgend jaar in recessie, omzet vrijetijdssector -1%
ABN AMRO verwacht dat Nederland volgend jaar in een lichte recessie terecht komt. Dat heeft ook gevolgen voor de leisure die in totaliteit met 1% zal krimpen. En dat na een jaar waar ondernemers hun omzet flink zagen stijgen door een forse inhaalvraag. Maar ook een jaar waar de kosten flink toenamen. Daarnaast krijgen ondernemers ook te maken met een veranderend bestedingsgedrag van consumenten die vanwege fors stijgende prijzen hun koopkracht zien afnemen. Dat schrijven leisure-experts van ABN AMRO in hun nieuwste Sectorprognose Leisure die daarin per deelsector hun omzetverwachting uitspreken.
15/11/22
Zet je regio op de kaart 2022 - De Recreatie Vakbeurs begint vandaag
Als organisator van 'Zet je regio op de kaart 2022', willen we je ook iets fysieks meegeven. Iets wat samenwerking in de regio nieuw stof tot dromen geeft. Dat is de belevingskaart van Zuid Oost Drenthe. Schrijf je in en die kaart ligt gratis voor je klaar.
11/11/22
Exclusief voor leden
Inclusie? Kijk voorbij de groepssamenstelling
In de gastvrijheidssector en ook in de culturele sector speelt sterk de omslag naar meer inclusie. E...
11/11/22
Topzomer voor Nederlands toerisme
Nederlandse logiesaccommodaties hebben in het derde kwartaal van dit jaar een recordaantal gasten ontvangen. Zij hebben daarmee de mindere jaren als gevolg van de pandemie achter zich gelaten. Hoe is de spreekwoordelijke koek over de typen accommodaties en provincies verdeeld?