Geplaatst op: 30-09-2022
Auteur: Marc Gerlings

Provincie Utrecht aan de slag met leidraad duurzame vrijetijdseconomie

Provincie Utrecht aan de slag met leidraad duurzame vrijetijdseconomie

De provincie Utrecht wil dat de sector voor toerisme en recreatie, oftewel de vrijetijdseconomie, versneld duurzamer wordt. Utrecht is een van de opstellers van een speciale leidraad die de sector hierbij moet helpen. Niet zo lang geleden was toeristisch beleid vooral economisch ingestoken en gericht op het krijgen van meer bezoekers en meer bestedingen. Dat gaat veranderen.

In het beleid (Omgevingswetprogramma Recreatie & Toerisme 2022-2025) van de provincie Utrecht staat voor 2022-2025 dat de provincie in beleid breder kijkt, ook naar de sociale en ecologische impact van bezoek. De leidraad is tot stand gekomen in samenwerking met diverse landelijke partijen, waaronder Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC), Centre of Expertise leisure, tourism & hospitality (CELTH), ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK), Interprovinciaal Overleg (IPO) en Gastvrij Nederland.

Denk hierbij aan spreiding van bezoekers in tijd en ruimte, meer aandacht voor zakelijk bezoek en het voor het voetlicht brengen van specifieke thema's zoals kastelen en buitenplaatsen en fietsactiviteiten. Toerisme moet een bijdrage leveren aan de welvaart van alle inwoners. 

Gedeputeerde Schaddelee: "We hebben ons als provincie gecommitteerd aan het landelijke Perspectief 2030 waar we inzetten op verduurzaming van de vrijetijdseconomie voor bezoekers en bewoners. Zo zorgen we ervoor dat er meer aandacht is voor onbekende plekken, werken we aan spreiding van bezoek over de gehele regio en stimuleren we duurzaam recreatief vervoer, zoals recreatief wandelen en fietsen. De landelijke leidraad die nu is opgesteld, gaat ons helpen om onze samenwerking met gemeenten en bureaus voor toerisme meer te richten op duurzaamheid. Uiteindelijk is dit in het voordeel van iedereen, met name de mensen die in onze provincie vakantie komen vieren en voor dagtochten van onze bewoners."

De provincie vindt het ook belangrijk om te meten hoeveel bezoekers waar komen, en wanneer. Ook voor zakelijk bezoek zet de provincie in op verduurzaming. Denk bijvoorbeeld aan het stimuleren van kennisevenementen op het vlak van gezond, slim en groen.

Trefwoorden: recreatie, toerisme, beleid, leidraad,

||| Blogs |||

31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
09/07/21
Dromomania
Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenl...
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/11/22
Holidayguru.nl wint award voor Beste Website van het Jaar 2022 in categorie Reizen
Dit jaar is de award voor Beste Website van het Jaar 2022 in de categorie Reizen gewonnen door Holidayguru.
23/11/22
EuroParcs lanceert nieuwe televisiecampagne
‘Je hebt ‘t gevonden’ wordt de nieuwe slogan van EuroParcs in de commercial die vanaf deze week te zien zal zijn op televisie.
21/11/22
Exclusief voor leden
Booking.com verbetert Duurzaam Reizen-programma met footprint over luchtvaart
Booking.com voegt productfuncties toe aan het Duurzaam Reizen-programma. Het programma is een jaar geleden gestart zodat consumenten bewustere keuzes kunnen maken voor hun reis. Onder meer is een filter toegevoegd over de belasting van vliegreizen naar het vakantiehuis. Als vernieuwing zijn ook drie niveaus gemaakt in het programma.
16/11/22
Vakantieparken op de vingers getikt door ACM over prijsweergave
Acht grote aanbieders van vakantiehuizen vermelden nu de prijzen inclusief alle verplichte bijkomende kosten. Na onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) hebben zij hun prijsweergave aangepast. Niet overal waren verplichte kosten zoals schoonmaakkosten, bedlinnen en toeristenbelasting in de prijs opgenomen. Dat mag niet.
15/11/22
Exclusief voor leden
FlixBus noteert recordaantal passagiers in de zomer van 2022
FlixBus meldt een recordaantal van meer dan 34 miljoen passagiers in het zomerseizoen (Q2/Q3 van 2022) in de 39 landen waar zij actief is. Het aantal passagiers ligt zelfs boven het niveau van vóór de pandemie.
15/11/22
Exclusief voor leden
Nederland volgend jaar in recessie, omzet vrijetijdssector -1%
ABN AMRO verwacht dat Nederland volgend jaar in een lichte recessie terecht komt. Dat heeft ook gevolgen voor de leisure die in totaliteit met 1% zal krimpen. En dat na een jaar waar ondernemers hun omzet flink zagen stijgen door een forse inhaalvraag. Maar ook een jaar waar de kosten flink toenamen. Daarnaast krijgen ondernemers ook te maken met een veranderend bestedingsgedrag van consumenten die vanwege fors stijgende prijzen hun koopkracht zien afnemen. Dat schrijven leisure-experts van ABN AMRO in hun nieuwste Sectorprognose Leisure die daarin per deelsector hun omzetverwachting uitspreken.
13/11/22
Veel plannen voor buitenlandse stedentrips
De helft van de Nederlanders is van plan om de komende drie jaar op stedentrip te gaan. Toeristische hotspots als Barcelona, Londen en New York zijn het meest in trek maar tegelijkertijd groeit de belangstelling voor minder bekende steden. Naar dichtbij bestemmingen gaat men bij voorkeur met de auto; op enige afstand gevolgd door trein en vliegtuig.
10/11/22
Campercontact introduceert boeken en betalen
Campercontact, het internationale platform voor ruim een miljoen camperaars integreert een slimme bo...