Geplaatst op: 30-09-2022
Auteur: Marc Gerlings

Provincie Utrecht aan de slag met leidraad duurzame vrijetijdseconomie

Provincie Utrecht aan de slag met leidraad duurzame vrijetijdseconomie

De provincie Utrecht wil dat de sector voor toerisme en recreatie, oftewel de vrijetijdseconomie, versneld duurzamer wordt. Utrecht is een van de opstellers van een speciale leidraad die de sector hierbij moet helpen. Niet zo lang geleden was toeristisch beleid vooral economisch ingestoken en gericht op het krijgen van meer bezoekers en meer bestedingen. Dat gaat veranderen.

In het beleid (Omgevingswetprogramma Recreatie & Toerisme 2022-2025) van de provincie Utrecht staat voor 2022-2025 dat de provincie in beleid breder kijkt, ook naar de sociale en ecologische impact van bezoek. De leidraad is tot stand gekomen in samenwerking met diverse landelijke partijen, waaronder Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC), Centre of Expertise leisure, tourism & hospitality (CELTH), ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK), Interprovinciaal Overleg (IPO) en Gastvrij Nederland.

Denk hierbij aan spreiding van bezoekers in tijd en ruimte, meer aandacht voor zakelijk bezoek en het voor het voetlicht brengen van specifieke thema's zoals kastelen en buitenplaatsen en fietsactiviteiten. Toerisme moet een bijdrage leveren aan de welvaart van alle inwoners. 

Gedeputeerde Schaddelee: "We hebben ons als provincie gecommitteerd aan het landelijke Perspectief 2030 waar we inzetten op verduurzaming van de vrijetijdseconomie voor bezoekers en bewoners. Zo zorgen we ervoor dat er meer aandacht is voor onbekende plekken, werken we aan spreiding van bezoek over de gehele regio en stimuleren we duurzaam recreatief vervoer, zoals recreatief wandelen en fietsen. De landelijke leidraad die nu is opgesteld, gaat ons helpen om onze samenwerking met gemeenten en bureaus voor toerisme meer te richten op duurzaamheid. Uiteindelijk is dit in het voordeel van iedereen, met name de mensen die in onze provincie vakantie komen vieren en voor dagtochten van onze bewoners."

De provincie vindt het ook belangrijk om te meten hoeveel bezoekers waar komen, en wanneer. Ook voor zakelijk bezoek zet de provincie in op verduurzaming. Denk bijvoorbeeld aan het stimuleren van kennisevenementen op het vlak van gezond, slim en groen.

Trefwoorden: recreatie, toerisme, beleid, leidraad,

CELTH
 






||| Nieuws |||

24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
15/04/24
Minke Rabaut in workshop 3ST
Minke Rabaut van Impuls Zeeland is toegevoegd aan de workshop 3ST tijdens het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024, op 18 april in Vlissingen
15/04/24
Resort Lexmond van TopParken officieel geopend
Zaterdag 13 april vond de officiële opening van Resort Lexmond van TopParken plaats. Het vakantiepa...
11/04/24
Marieke Braber spreker workshop Vakantieparken en trends
Jos van der Sterren heeft bij zijn workshop over vakantieparken een stevige side-kick naast zich in de vorm van Marieke Braber. Het is weer een sterke aanvulling in het programma van Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
09/04/24
Ga op speeddate bij Trendcongres Toerisme en Vrijetijd
Nog een reden om naar het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd te komen. Je mag als bezoeker op speeddate. Leer razendsnel je vakgenoten kennen.
05/04/24
Exclusief voor leden
Handreiking tijdelijke functieverandering vakantieparken
Het Expertisecentrum Vitale Vakantieparken Overijssel heeft de ‘Handreiking tijdelijke functieverandering vakantieparken' aan aan demissionair minister Hugo de Jonge overhandigd.
03/04/24
Exclusief voor leden
Hoe bouw je een onderscheidend merk?
Hoe bouw je een merk met een onderscheidende identiteit? Die vraag stond centraal op de presentatie van Martijn Assen van bureau NLVK op het kennisevent Embrace Growth 2024 van Booking Experts. In dit artikel de highlights en wat pointers.

||| Agenda |||

27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...