Geplaatst op: 27-09-2022
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Datatool Limburg Marketing geeft uniek inzicht in bezoeker regio

Datatool Limburg Marketing geeft uniek inzicht in bezoeker regio

Limburg Marketing heeft in samenwerking met de Universiteit Maastricht een unieke datatool ontwikkeld. Deze datatool geeft met behulp van een unieke combinatie van externe databronnen concrete en zeer waardevolle bezoekersinformatie over o.a. leefstijl, woonplaats, reistijd en weers- en vakantie invloeden.


Leefstijlvinder als uitgangspunt voor datatool

Bureau MarketResponse heeft samen met de meerderheid van de Nederlandse provincies een segmentatiemodel ontwikkeld, dat zich speciaal richt op invulling van de leisure behoefte van mensen. Hierbij is als uitgangspunt de leefstijl van mensen genomen. Er zijn zeven verschillende leefstijlen te onderscheiden. Deze leefstijlen laten zien waar mensen in hun vrije tijd of op vakantie behoefte aan hebben maar ook waar deze mensen in Nederland wonen.

 

Combinatie van data

Met de leefstijlvinder als uitgangspunt heeft Limburg Marketing i.s.m. Universiteit Maastricht onderzocht of het mogelijk is, om andere databronnen te koppelen aan deze leefstijlen. En dat is gelukt.


Door het ingeven van een bezoekdatum en postcode (zonder huisnummer) van de bezoeker is het mogelijk om diverse data over het type bezoeker te verzamelen. Door het niet meenemen van het huisnummer blijft de dataverzameling volledig anoniem. De datatool geeft zeer waardevolle informatie waardoor segmentatie en klantbenadering nauwkeuriger, sneller en efficiënter plaats kan vinden. Met behulp van de postcode en de datum worden leefstijldata, woonplaatsgegevens, weergegevens en vakantiedata gekoppeld. Een uniek middel voor toeristische marketeers om hun marketing gericht te kunnen voeren.

 

Uitkomst

In de datatool laten tabellen en dashboards zien waar bezoekers vandaan komen; hoeveel bezoekers dit zijn; welk type bezoekers het zijn; hoelang welk type bezoeker bereid is geweest om te reizen en wat de weersinvloeden zijn geweest op de bezoekersaantallen. Al deze gegevens kunnen op diverse manieren gefilterd worden. Ook kunnen tabellen worden gedownload om ze verder naar wens te bewerken. En er kan een PDF van de gegevens worden gedownload.

 

Efficiëntere marketing

Roermond 15 september 2022

Met de uitkomst van de gegevens hebben marketeers unieke informatie om gerichte marketing te voeren. De gegevens vormen ook de bron voor een totaaloverzicht van bezoekers aan de regio, waarmee zowel Limburg Marketing als ook de bij Limburg Marketing aangesloten gemeentes en partners hun marketinginstrumenten efficiënter kunnen inzetten.

Trefwoorden: Datatool, leefstijlvinder, dashboard

||| Blogs |||

12/09/22
Janken om personeel
De gastvrijheidssector zucht na de coronacrisis onder de personeelscrisis. Kunnen ze na de pandemie ...
12/07/22
Het roer om!?
Het roer om!?
12/07/22 · Duurzaam toerisme · Guido Aerts | Lees meer
Minstens sinds de start van de pandemie maar zeker sinds het ingaan van de versoepelingen is de zoge...
28/04/22
Geef toerisme een nieuwe toekomst
Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwa...
31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/11/22
Holidayguru.nl wint award voor Beste Website van het Jaar 2022 in categorie Reizen
Dit jaar is de award voor Beste Website van het Jaar 2022 in de categorie Reizen gewonnen door Holidayguru.
25/11/22
Exclusief voor leden
Groningen bestelt waterstoftreinen
Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk van de provincie Groningen en Arriva-directeur Anne Hettinga ondertekenden donderdag 24 november de overeenkomst voor de aanschaf van vier nieuwe waterstoftreinen.
24/11/22
Allereerste winteropening Walibi
Voor het eerst in zijn geschiedenis is er een winteropening van attractiepark Walibi. Deze kerstvakantie vindt Bright Nights; Rides & Lights, hét nieuwe winterevenement van Walibi Holland plaats.
24/11/22
Hoe is het beursconcept EventSummit opgebouwd?
Vijftien jaar geleden werd EventSummit bedacht. De twee bedenkers over het concept, de roerige jaren, bijna failliet maar nu is het een strakke beurs.
23/11/22
Exclusief voor leden
Bijna twee derde Nederlanders vindt uit eten gaan nu te duur
De inflatie en stijgende gas- en energieprijzen worden een steeds groter risico voor de horeca. Bijna twee derde van de Nederlanders vindt uit eten gaan intussen te duur.
23/11/22
EuroParcs lanceert nieuwe televisiecampagne
‘Je hebt ‘t gevonden’ wordt de nieuwe slogan van EuroParcs in de commercial die vanaf deze week te zien zal zijn op televisie.
23/11/22
Visit Friesland, Kâld Kletske en Sonnema lanceren nieuwe smaaksensatie
Visit Friesland en Kâld Kletske slaan wederom de handen ineen voor het ontwikkelen van een nieuw product. Dat doen ze dit keer in samenwerking met Berenburg producent Sonnema uit Bolsward.
23/11/22
Exclusief voor leden
Waterrecreatie Nederland presenteert ‘Atlas Waterrecreatie en Watersport’
Kennisorganisatie Waterrecreatie Nederland heeft de ‘Atlas Waterrecreatie en Watersport’ ontwikkeld.