Geplaatst op: 27-09-2022
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Datatool Limburg Marketing geeft uniek inzicht in bezoeker regio

Datatool Limburg Marketing geeft uniek inzicht in bezoeker regio

Limburg Marketing heeft in samenwerking met de Universiteit Maastricht een unieke datatool ontwikkeld. Deze datatool geeft met behulp van een unieke combinatie van externe databronnen concrete en zeer waardevolle bezoekersinformatie over o.a. leefstijl, woonplaats, reistijd en weers- en vakantie invloeden.


Leefstijlvinder als uitgangspunt voor datatool

Bureau MarketResponse heeft samen met de meerderheid van de Nederlandse provincies een segmentatiemodel ontwikkeld, dat zich speciaal richt op invulling van de leisure behoefte van mensen. Hierbij is als uitgangspunt de leefstijl van mensen genomen. Er zijn zeven verschillende leefstijlen te onderscheiden. Deze leefstijlen laten zien waar mensen in hun vrije tijd of op vakantie behoefte aan hebben maar ook waar deze mensen in Nederland wonen.

 

Combinatie van data

Met de leefstijlvinder als uitgangspunt heeft Limburg Marketing i.s.m. Universiteit Maastricht onderzocht of het mogelijk is, om andere databronnen te koppelen aan deze leefstijlen. En dat is gelukt.


Door het ingeven van een bezoekdatum en postcode (zonder huisnummer) van de bezoeker is het mogelijk om diverse data over het type bezoeker te verzamelen. Door het niet meenemen van het huisnummer blijft de dataverzameling volledig anoniem. De datatool geeft zeer waardevolle informatie waardoor segmentatie en klantbenadering nauwkeuriger, sneller en efficiënter plaats kan vinden. Met behulp van de postcode en de datum worden leefstijldata, woonplaatsgegevens, weergegevens en vakantiedata gekoppeld. Een uniek middel voor toeristische marketeers om hun marketing gericht te kunnen voeren.

 

Uitkomst

In de datatool laten tabellen en dashboards zien waar bezoekers vandaan komen; hoeveel bezoekers dit zijn; welk type bezoekers het zijn; hoelang welk type bezoeker bereid is geweest om te reizen en wat de weersinvloeden zijn geweest op de bezoekersaantallen. Al deze gegevens kunnen op diverse manieren gefilterd worden. Ook kunnen tabellen worden gedownload om ze verder naar wens te bewerken. En er kan een PDF van de gegevens worden gedownload.

 

Efficiëntere marketing

Roermond 15 september 2022

Met de uitkomst van de gegevens hebben marketeers unieke informatie om gerichte marketing te voeren. De gegevens vormen ook de bron voor een totaaloverzicht van bezoekers aan de regio, waarmee zowel Limburg Marketing als ook de bij Limburg Marketing aangesloten gemeentes en partners hun marketinginstrumenten efficiënter kunnen inzetten.

Trefwoorden: Datatool, leefstijlvinder, dashboard

CELTH
 






||| Nieuws |||

17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
Exclusief voor leden
Boekingstrends meivakantie
Met de meivakantie aanstaande komen diverse touroperators met hun boekingstrends. TUI Nederland ziet 10% meer reizigers tijdens de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. De VakantieDiscounter ziet een grote belangstelling voor een all-inclusive naar Turkije.
17/04/24
Exclusief voor leden
Erfgoeddag met thema 'Thuis'
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.
17/04/24
Jaarverslag Koninklijke Jaarbeurs 2023
Na een periode van drie moeizame coronajaren is er weer behoefte om elkaar te zien en te ontmoeten. Koninklijke Jaarbeurs publiceerde deze week het jaarverslag 2023. Jaarbeurs is weer volop in bedrijf.
15/04/24
Minke Rabaut in workshop 3ST
Minke Rabaut van Impuls Zeeland is toegevoegd aan de workshop 3ST tijdens het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024, op 18 april in Vlissingen
15/04/24
Uitstoot industrie omlaag maar luchtvaart omhoog
In 2023 was de uitstoot van de Nederlandse bedrijven binnen het Europese Emissiehandelssysteem (EU ETS) 13,2% lager dan in 2022. In tegenstelling tot de luchtvaart die noteerde een stijging van 11%.
15/04/24
Inchecken met betaalpas in buurtbus
In- en uitchecken met de betaalpas nu ook mogelijk in alle buurtbussen van vervoerder Arriva.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...