Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Kennisbank
Kennisbank

Geplaatst op: 27-09-2022
Auteur: Marc Gerlings

Bekende Haagse locaties opnieuw beleven met blow up art

Bekende Haagse locaties opnieuw beleven met blow up art
BlowUp Art Gevangenpoort door Steve Messam. Foto The Hague & Partners / Pim Top.

Vijf BlowUp objecten blazen de komende weken nieuw leven in de beleving van de binnenstad van Den Haag. Museum de Gevangenpoort, het schelpenpad langs de Hofvijver, de Koninklijke Schouwburg, de Schoorsteenvegerstraat en het standbeeld van Willem van Oranje op het Plein... vaak lopen we bijna achteloos langs de vele monumentale plekken die de Haagse binnenstad rijk is. Maar dat gaat de komende weken veranderen. 

Bekende locaties opnieuw beleven

Kleurrijk, groots en beweeglijk: vijf opblaasbare kunstwerken voegen spectaculaire, tijdelijke vormen toe aan monumenten, standbeelden en andere plekken van weleer. Door deze kleurige en soms grappige ingrepen, ervaar je die dagelijkse dingen ineens alsof ze nieuw zijn. Dit wordt niet alleen een feest voor de bewoners van Den Haag zelf maar ook voor mensen van buiten de stad! De kunstwerken maken deel uit van een wandelroute rond het Binnenhof in Museumkwartier. Gratis toegankelijk voor jong en oud tot en met donderdag 13 oktober (ook ’s avonds)!  

Door kunst heen lopen

Alle objecten zijn ‘site specific’, dat wil zeggen dat ze speciaal voor deze specifieke plekken gemaakt zijn. Een keur aan internationaal werkende kunstenaars, onder wie enkele uit Den Haag zelf, is verantwoordelijk voor de BlowUp Art. 

De tijdelijke ingrepen in de openbare ruimte van Steve Messam (Verenigd Koninkrijk), Marleen Sleeuwits (Den Haag), Adrianus Kundert (Berlijn) en Larissa Ambachtsheer (Den Haag) zetten de vertrouwde omgeving in een nieuw licht. 

Zo verandert Steve Messam de hardheid van de Gevangenpoort in een vrolijk bubbelende omhelzing. Een plek waar bezoekers doorheen kunnen lopen via een houten brug die in de onderdoorgang is gelegd. 

Kleurrijk contrast

Marleen Sleeuwits fietste dagenlang door Den Haag om zuilen te fotograferen. Die verzameling voegt ze in allerlei groottes en kleuren toe aan het voorplein van de Koninklijke Schouwburg. De interventie van Larissa Ambachtsheer in de Schoorsteenvegersstraat (naast Pulchri Studio) vormt een opvallend kleurig contrast met de statigheid van het Lange Voorhout.  

BinnenhofBuiten

BlowUp Art Den Haag is een productie van BinnenhofBuiten, een project van The Hague & Partners. BinnenhofBuiten organiseert evenementen en activiteiten tijdens de renovatie van het Binnenhof.   
Topics:Cultuur
Trefwoorden: dmo, Den Haag, kunst, Blowup art, beleving, route

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.