Geplaatst op: 20-09-2022
Auteur: Redactie
Uitgever: NRIT Media

Voortzetting samenwerking bij de opening van een LEGOLAND® Resort in Charleroi, België

Voortzetting samenwerking bij de opening van een LEGOLAND® Resort in Charleroi, België

Toonaangevende attractie-operator Merlin Entertainments Group, SOGEPA, SFPI en SORESIC hebben Heads of Terms ondertekend - een niet-bindend memorandum van overeenstemming - gericht op het verdiepen van hun samenwerking voor de opening van een LEGOLAND® Resort op de voormalige industriële site van Caterpillar in Charleroi. Door deze overeenkomst bevestigen Merlin Entertainments, SOGEPA en SFPI hun bereidheid om samen te werken aan dit waardevolle en opwindende project voor Wallonië. De opening is gepland in 2027. 

De studie voor de opening van een LEGOLAND® Resort in Charleroi, gestart in 2019, vordert en heeft zojuist een nieuwe mijlpaal bereikt. Op 30 augustus 2022 ondertekenden de belanghebbenden van het project - Merlin Entertainments Group, SOGEPA, SFPI en SORESIC - een eerste samenwerkingsovereenkomst. Dit document beschrijft de belangrijkste richtlijnen voor toekomstige samenwerking bij dit grote project. 


Onder leiding van Merlin Entertainments, de Europese leider op het gebied van attracties en themaparken (en de op één na grootste ter wereld), houdt het project voor de bouw en opening van een LEGOLAND® Resort in Charleroi niet alleen de belofte in om de voormalige Caterpillar-site te vernieuwen met een sterk en wereldwijd erkend merk zoals LEGOLAND®, maar met de expertise en succesvolle staat van dienst van Merlin in het ontwikkelen van vergelijkbare complexen. Het project creëert vanaf de eerste dag meer dan 1.000 banen en zou ook het bredere toeristische ecosysteem van continentaal Europa in het algemeen en van Wallonië in het bijzonder versterken. 


LEGOLAND®, de uitbreiding van een sterk merk

Met drie LEGOLAND® Resorts in Europa is de Merlin Entertainments Group al enkele jaren op zoek naar uitbreiding van haar aanwezigheid in Europa en in het bijzonder in de BENELUX/Noord-Frankrijk, die is geïdentificeerd als een levensvatbare markt voor een vierde Europees LEGOLAND® Resort. Het zeer succesvolle LEGOLAND® Resort Deutschland, gelegen in Zuid-Duitsland, was meer dan 20 jaar geleden het laatste Europese LEGOLAND® Resort dat zijn deuren opende. 


Uit de uitgevoerde technische en marktstudies bleek het potentieel van een locatie op het voormalige industrieterrein van Caterpillar, gelegen in het centrum van een dichtbevolkt gebied en dicht bij belangrijke vervoersvoorzieningen: snelwegknooppunten, een goed ontwikkeld spoorwegnet en een goed bediendeluchthaven. De sterke aantrekkingskracht van LEGOLAND® Resorts laat het vooruitzicht van een potentiële 21 miljoen bezoekers binnen twee uur rijden. Een LEGOLAND® Resort trekt doorgaans tussen de 1,5 en 2 miljoen bezoekers per jaar. Met de sterke marktbasis die deze locatie ondersteunt, verwacht LEGOLAND dat dit ook kan worden verkregen voor LEGOLAND® Resort in Charleroi. 


De ondertekende Head of Terms specificeert ook de structuur van het project. Volgens het overeengekomen plan zal SORESIC, de huidige eigenaar van het land, verantwoordelijk zijn voor de transformatie van het terrein om de aanleg van het park mogelijk te maken. Transformatie betekent deconstructie en bodemsanering. Het samenwerkingsplan voorziet er ook in dat de Merlin Entertainments Group verantwoordelijk is voor het beheer van de activiteiten van het themapark op een terrein dat zal worden verworven door een joint venture tussen de Groep, SOGEPA en SFPI. 


Het project voor de bouw van een LEGOLAND® Resort in Charleroi is dan ook stevig verankerd, vooral omdat er wat het technisch masterplan betreft geen contra-indicaties zijn voor de verschillende uitvoeringsscenario's. Dit economisch project is ambitieus en de voltooiing ervan zou aanzienlijke positieve spin-offs opleveren. Een aantal van de voordelen van de implementatie ervan, zijn:

  • De versterking van het ecosysteem van LEGOLAND® Resorts;
  • Het creëren van een aanzienlijk aantal banen zodra het opengaat;
  • De rehabilitatie van een grote industriële woestenij in verband met een duurzame logica uitgevoerd door de Merlin Group    (vergroening, duurzaamheid van de gebruikte materialen voor de bouw en een groene energieproductie);
  • De structurerende impact op de economie van Charleroi en zijn regio is natuurlijk ook onweerlegbaar met onder meer de mobilisatie van Belgische dienstverleners vanaf de bouwfase en, voor de operationalisering, de promotie van "Made in Belgium"-producten binnen het park evenals een sterke zichtbaarheid van het grondgebied;
  • Het LEGOLAND® Resort-project zal ook het bestaande toeristische aanbod in Wallonië en België versterken. 
  • Ten slotte brengt het project voor de opening van een LEGOLAND® Resort in Charleroi door zijn aard ook weinig verplaatsingsrisico met zich mee.       

 

Link: https://www.merlinentertainments.biz/newsroom/news-releases/2022/heads-of-terms-legoland-resort-charleroi/
Trefwoorden: Legoland, samenwerking, nieuw park

||| Blogs |||

08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
09/03/20
Pleasure for all!; overprikkelde dagattracties in Nederland …?
Goed nieuws voor 20 procent van de wereldbevolking die overprikkeld is: ‘Six Flags’ 26 theme par...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

28/11/22
Avonturenboerderij Molenwaard werkt samen met Keukenhof
In Keukenhof zijn de tuinmannen druk aan het planten voor seizoen 2023: 5 van de 7 miljoen bloembollen zijn inmiddels geplant. Fien & Teun hielpen samen met een aantal kinderen de tuinmannen een handje. In het voorjaar keert het duo van Avonturenboerderij Molenwaard terug naar Keukenhof tijdens de meivakantie.
24/11/22
Allereerste winteropening Walibi
Voor het eerst in zijn geschiedenis is er een winteropening van attractiepark Walibi. Deze kerstvakantie vindt Bright Nights; Rides & Lights, hét nieuwe winterevenement van Walibi Holland plaats.
15/11/22
Exclusief voor leden
Nederland volgend jaar in recessie, omzet vrijetijdssector -1%
ABN AMRO verwacht dat Nederland volgend jaar in een lichte recessie terecht komt. Dat heeft ook gevolgen voor de leisure die in totaliteit met 1% zal krimpen. En dat na een jaar waar ondernemers hun omzet flink zagen stijgen door een forse inhaalvraag. Maar ook een jaar waar de kosten flink toenamen. Daarnaast krijgen ondernemers ook te maken met een veranderend bestedingsgedrag van consumenten die vanwege fors stijgende prijzen hun koopkracht zien afnemen. Dat schrijven leisure-experts van ABN AMRO in hun nieuwste Sectorprognose Leisure die daarin per deelsector hun omzetverwachting uitspreken.
11/11/22
Exclusief voor leden
Over 10 jaar levert Efteling meer energie op dan het verbruikt
De Efteling wil klimaatneutraal zijn in 2030 en streeft ernaar om klimaatpositief te zijn in 2032. Onlangs plaatste het attractiepark een carportsysteem met 12.000 zonnepanelen op het parkeerterrein.
09/11/22
Exclusief voor leden
Ontluisterend: Dagattracties zagen bezoek halveren in 2021
Het jaar 2021 was evenals 2020 een heel lastig jaar voor de Nederlandse dagattracties. De bezoekersaantallen bleven op een laag niveau door veel beperkende maatregelen vanwege de pandemie. Vooral indoorlocaties hadden het erg lastig. De 30 grootste Nederlandse dagattracties hebben in 2021 tezamen 15,4 miljoen bezoekers getrokken. Dat waren er 53% minder dan in 2019.
07/11/22
Slagharen sluit Wild West Adventure
Attractie- en Avonturenpark Slagharen heeft de darkride Wild West Adventure na 22 jaar gesloten. De attractie krijgt een complete metamorfose. De western-attractie heeft 22 jaar gedraaid maar voldoet qua thematisering en beleving niet meer aan de eisen van de consument.
04/11/22
Pakken zich donkere wolken samen boven de sector?
Na een prima zomer voor veel vrijetijdssectoren pakken donkere wolken zich samen boven de sector. Dat schrijven de experts van ABN Amro in een nieuwe ‘Stand van de leisure’. Ze zien een laag consumentenvertrouwen, naar boven bijgestelde ramingen voor de inflatie, toenemende faillisementen en zorgen over stijgende kosten. Wat betekent dat voor de toekomst?
01/11/22
Exclusief voor leden
Attractiepark Phantasialand verlaagt ticketprijs voor winterperiode
In een tijd, waarin alles steeds duurder wordt, biedt Phantasialand vanaf 30 oktober 2022 nogmaals voordelige tickets voor de periode Wintertraum aan.