Geplaatst op: 07-09-2022
Auteur: Peter Bekkering
NRIT

Reispatroon Nederlanders in zomervakantie voor en na corona verschilt sterk

Reispatroon Nederlanders in zomervakantie voor en na corona verschilt sterk
Photo by Mariia Kamenska via Pexels

Het reispatroon van Nederlanders in de zomervakantie is in 2022 flink veranderd ten opzichte van 2019, het laatste ‘gewone’ jaar voor corona. Zo nam het totaal aantal aankopen van reizen met 11 procent af, terwijl de totale bestedingen met 14 procent stegen en de gemiddelde orderwaarde met maar liefst 27 procent. De cijfers zijn afkomstig uit een analyse van Nederlandse creditcarddata van International Card Services (ICS).

Bestemmingen

De cijfers laten ook opvallende verschuivingen zien in de bestemmingen. Landen in West- en Zuid-Europa, zoals Nederland, Frankrijk, Spanje en Duitsland, blijven de meest bezochte bestemmingen voor vakantievierende Nederlanders. Opvallend is de toegenomen populariteit van landen in Oost-Europa. Het meest opvallend is de stijging voor Estland, dat een stijging ziet van maar liefst 446 procent in het aantal bezoekers ten opzichte van 2019. Ook een andere Baltische republiek, Litouwen, kent met 240 procent een forse stijging. Op eerbiedige afstand volgen drie andere stijgers, Slovenië (49 procent), Letland (41 procent) en Servië (39 procent). Dit ging met name ten koste van Ierland (-38%), Spanje (-25%), Polen (-17%) en het eigen land (-21%), die juist minder populair werden.

Buiten Europa

Buiten Europa ziet ICS ook andere reispatronen. Het lijkt erop dat de mate waarin landen nog strenge coronamaatregelen kennen invloed heeft gehad. De regio’s die het meest in populariteit zijn toegenomen zijn Centraal Amerika (+64%), West Azië (+51%) en het Caraïbisch gebied (+29%). Vooral landen als Bonaire (+166%), Mexico (+145%) en de Verenigde Arabische Emiraten (+24%) waren deze zomer meer in trek bij Nederlanders dan in 2019. Daarentegen zijn landen waar backpacken populair is, zoals Vietnam (-54%) en Australië (-46%), deze zomer een stuk minder vaak bezocht dan in 2019.

ICS Travel Insights

Manier van vervoer

ICS ziet ook een verschil in de gekozen vervoersmodaliteiten binnen de EU: aankopen voor reizen met het OV (bus, trein en boot) stijgen met 49 procent, vliegen daarentegen daalde in 2022 met 21 procent ten opzichte van 2019.

Travel Insights ICS

International Card Services introduceert deze zomer voor het eerst haar Travel Insights. Hierin worden de creditcardbestedingen op basis van geanonimiseerde en geaggregeerde data van door ICS uitgegeven creditcards in Nederland – in diverse reiscategorieën geanalyseerd. De analyse is gebaseerd op de data van 1 juli tot en met 1 september 2022 en is vergeleken met dezelfde periode in 2019.

Trefwoorden: vakanties, reisbranche, bestedingen, bestemmingen

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.