Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-08-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Zorgen om vrijetijdssector na hele mooie zomer

Zorgen om vrijetijdssector na hele mooie zomer

Leisure-experts van ABN-AMRO maken zich grote zorgen over de vrijetijdssector door de hoge inflatie en het lage vertrouwen van zowel consumenten als ondernemers. En dat na een prachtige zomer waar in bijna alle deelsectoren de omzetten fors boven het niveau van 2019 uitkwamen. 

De vrijetijdssector heeft -als we kijken naar de transactiedata van ABN-AMRO- twee hele mooie maanden (juni-juli) achter de rug. In de meeste sectoren lagen de pin- en online transacties fors boven het niveau van 2019. Daarbij moet wel worden aangetekend dat mede door de pandemie veel meer mensen digitaal zijn gaan betalen. Deze zomer hadden vanwege het mooie weer alleen de bioscopen een zware tijd. Ook de catering is nog niet van de pandemie hersteld door meer thuiswerk. 

PintransactiesABNAMRO

Vertrouwen daalt

Maar in augustus zakte het consumentenvertrouwen weg naar een historisch dieptepunt van -54 en ook de koopbereidheid daalde van -18 in januari naar -41 in augustus. Dat is heel vervelend voor de vrijetijdssector die traditioneel gevoelig is voor het consumentenvertrouwen. Dat had ook gevolgen voor het ondernemersvertrouwen dan scherp daalde.

Stijgende kosten maar deels doorberekend

Een ander pijnpunt is de hoge inflatie, gedreven door sterk oplopende prijzen voor energie. Veel ondernemers in de vrijetijdssector kunnen de gestegen kosten niet geheel doorberekenen in de tarieven die ze aan consumenten rekenen. Een kwart van de ondernemingen in de cultuur, recreatie en sport geeft aan de gestegen kosten aan energie, inkoop van voeding, personeel, en transport geheel niet te kunnen doorberekenen aan hun klanten en bijna 55% kan dit slechts voor een klein deel. Van de ondernemers in de horeca geeft slechts 7,2% aan de kosten niet te kunnen doorberekenen, al zegt ruim 62% dit maar voor een klein deel te kunnen. Ook musea, dierentuinen, theaters en congressen berekenen de gestegen kosten niet door in hun prijzen. Voor andere vrijetijdsproducten en -diensten zijn de prijzen de afgelopen maanden wel fors gestegen zoals kampeerwagens (10,5%), hotelkamers (15,7%) en pakketreizen naar het buitenland (18,1%). Ook fastfood en afhaalmaaltijden zijn flink duurder geworden met een stijging van 9,7% in juli. Restaurants en cafés hadden meer moeite de gestegen kosten volledig door te berekenen; hier stegen de prijzen in juli met 6,2%.

Oplopende verliezen

Veel ondernemers in de sector vrijetijdssector zagen als gevolg hun resultaten in de eerste helft van 2022 verslechteren, zo laten data van het CBS zien. Hoewel in de horeca 47% van de ondernemers winstgevend was, leed 17% verlies. In de cultuur, sport en recreatie waren deze percentages respectievelijk 36% en 20% . Hiermee zijn de resultaten van de ondernemers in de sector leisure het minst positief van alle sectoren van de Nederlandse economie. Gemiddeld boekte namelijk ruim 63% van alle Nederlandse bedrijven winst en 9% verlies.

Zorgen om personeelstekorten

Naast de stijgende kosten zorgen personeelstekorten voor een afnemend vertrouwen van ondernemers. In de horeca stonden in het tweede kwartaal 44.600 vacatures open; een toename van 3.000 vacatures ten opzichte van het eerste kwartaal. Het digitaliseren van werkzaamheden kan in deze tijden van personeelsschaarste verlichting bieden. Maar liefst 73% van alle taken in de horeca lenen zich vanwege de mate van herhaling en voorspelbaarheid voor digitalisering en automatisering. Het in- en uitchecken in hotels, het bijbestellen van drankjes, het optimaliseren van de inkoop en voorraadposities en het afrekenen zijn voorbeelden van zaken waar techniek kan helpen.

Link: https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/insights/sectoren-en-trends/leisure/index.html
Trefwoorden: attractieparken, cultuur, dagrecreatie, evenementen, horeca, leisure, reisbranche, toerisme, vakanties, verblijfsrecreatie, ondernemen, consumenten, omzetten, vertrouwen

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool
Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...