Geplaatst op: 28-09-2022
Auteur: Marc Gerlings
NRIT
Publicatie: R&T 2022-3

Toeristische informatie verstopt in drakeneieren

Receptie vakantiepark wordt ook VVV-inspiratiepunt

Toeristische informatie verstopt in drakeneieren
Meer glas in de gevel van het vernieuwde Landal receptiegebouw. De gast kan meteen goed naar binnen kijken.

Op 17 mei is het nieuwe receptiegebouw geopend van Landal De Lommerbergen. Het is een bijzondere combinatie geworden van een eigentijdse receptie van het Landal-park en een interactief officieel VVV Inspiratiepunt. De ruimte is gethematiseerd naar de legende van Sint-Joris en de Draak, die een belangrijke rol speelt in de naburige gemeente Beesel.

Op diverse plekken zijn interactieve elementen toegevoegd. Zo is er een verhalenboom met tips en verhalen van de boswachter en de burgemeester van Beesel. Of je kunt je hand op een drakenpoot leggen, waarna er informatie verschijnt over een bezienswaardigheid. Bijzonder zijn ook de twee drakeneieren met informatie over streekproducten en de natuur. In de eieren zijn schermen, vitrines en diverse andere technieken gebruikt om bezoekers te inspireren. Lommerbergen is een van de grootste Landal-parken met bijna 500 accommodaties. Die massa aan gasten drukt een stevig stempel op de regio. Het park rondde eerder in 2021 een grote renovatie af waarin onder meer zowel het zwembad als de verschillende retail- en horecagelegenheden werden veranderd. In dat jaar is in R&T een ruim artikel besteed aan de plannen voor deze vernieuwing in het informatiepunt. De receptie is het sluitstuk. Lastig punt voor de regio, het dorp Beesel krijgt alle aandacht in het VVV inspiratiepunt maar het andere dorp Reuver gaf zijn VVV-punt op en is nauwelijks zichtbaar in het nieuwe punt.

Aansluiting bij het DNA van Beesel

Bij de inrichting is aansluiting gezocht bij het DNA van de gemeente Beesel en specifiek bij het thema draken en draaksteken. Het draaksteken is immaterieel erfgoed en nog iedere zeven jaar vindt er een groots openluchtspektakel plaats rondom de legende van Sint-Joris die de draak versloeg. Ook in het straatbeeld van Beesel vind je nog veel herinneringen aan de legende van de draak. Wandel- en fietsroutes gebruiken ook de draak als thema. Enkele van deze routes kun je starten in Lommerbergen. Het was dan ook logisch om de draak als vertrekpunt te nemen bij het ontwerp.

Rechts de twee drakeneieren met informatie over de regio.

Rechts de twee drakeneieren met informatie over de regio.

Bij binnenkomst in de receptie valt direct de enorme drakenstaart op die door de ruimte slingert. Het is uiteindelijk in doek uitgevoerd. In de eerste tekeningen was het een decoratieve staart. Niet iedereen ziet er in de huidige uitvoering meteen de drakenstaart in. Daarmee is het visuele verband met de drakeneieren waar de informatie is ingestopt minder duidelijk. De natuurlijke uitstraling van de omgeving met veel bos en groen is vertaald in het gebruik van natuurlijke houtmaterialen.

Van teruglopende informatie naar beleving

Voor dit project kwamen verschillende opgaven bij elkaar. Zo nam het aantal bezoekers aan de VVV in Reuver af en wilden Marketing Limburg en Gemeente Beesel naar een nieuwe vorm van fysiek gastheerschap waarbij verhalen, interactiviteit en beleving centraal stonden, meldt Limburg Marketing. Tegelijkertijd maakte Landal De Lommerbergen plannen voor een nieuw receptiegebouw. Bijna 95% van alle verblijfsgasten in de gemeente Beesel overnachten op dit park. De digitale uitgifte van sleutels voor de bungalows betekent een andere rol voor de receptie met ruimte voor ook andere functies. De drie partijen hebben daarom de krachten en investeringen gebundeld om te werken aan een nieuw inspiratieconcept waarbij de receptie en VVV op een slimme manier gecombineerd worden.

De VVV heeft hiermee een volwaardige plek gekregen in het receptiegebouw. Naast de gasten van Landal De Lommerbergen zijn ook inwoners en toeristen van buiten het park van harte welkom voor toeristische informatie of om een kijkje te nemen in het nieuwe inspiratiepunt.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, marketing, vakantieparken, dmo's, informatie

||| Blogs |||

28/04/22
Geef toerisme een nieuwe toekomst
Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwa...
31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
25/11/21
Verduurzaming Toerisme in Nederland moet sneller
Jos Vranken en Martin Cnossen nodigen de sector uit om een duurzame versnelling in te zetten.
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

02/12/22
Exclusief voor leden
Belevingskaart Elst opgeleverd
De Belevingskaart Elst en omgeving is gelanceerd op woensdag 23 november. Het is een handgetekende plattegrond waarop alles staat wat er te beleven is in Elst en omgeving. Het was Hester van Aalst van Stichting ‘Verbinden en Ontmoeten Elst’, die in de belevingskaart een gereedschap zag om mensen te verbinden en ontmoetingen te creëren in haar eigen dorp.
29/11/22
Waar zijn die mbo studenten-talenten recreatie?
De instroom van studenten in mbo recreatieopleidingen blijft achter. De klassen worden steeds kleiner. Nieuwe medewerkers zijn lastig te vinden en veel huidige medewerkers verruilen de recreatie voor andere sectoren. HISWA-RECRON en FNV Recreatie willen de sector wakker schudden op het congres op 6 december ‘Recreatie terug op de kaart’.
28/11/22
Avonturenboerderij Molenwaard werkt samen met Keukenhof
In Keukenhof zijn de tuinmannen druk aan het planten voor seizoen 2023: 5 van de 7 miljoen bloembollen zijn inmiddels geplant. Fien & Teun hielpen samen met een aantal kinderen de tuinmannen een handje. In het voorjaar keert het duo van Avonturenboerderij Molenwaard terug naar Keukenhof tijdens de meivakantie.
23/11/22
Exclusief voor leden
Waterrecreatie Nederland presenteert ‘Atlas Waterrecreatie en Watersport’
Kennisorganisatie Waterrecreatie Nederland heeft de ‘Atlas Waterrecreatie en Watersport’ ontwikkeld.
21/11/22
Exclusief voor leden
Groei in F1 reizen naar Abu Dhabi in 2023
Afgelopen weekend vlogen 4.500 racefans met Corendon en Stip Reizen (onderdeel van Corendon) naar Abu Dhabi om de laatste Formule 1-race van dit seizoen te beleven. Voor de Formule 1 was dit de grootste uittocht van Nederlandse racefans naar een race buiten Europa ooit. Het is een groeimarkt en dat leidt tot nieuwe afspraken tussen de touroperator en het circuit.
21/11/22
Exclusief voor leden
Booking.com verbetert Duurzaam Reizen-programma met footprint over luchtvaart
Booking.com voegt productfuncties toe aan het Duurzaam Reizen-programma. Het programma is een jaar geleden gestart zodat consumenten bewustere keuzes kunnen maken voor hun reis. Onder meer is een filter toegevoegd over de belasting van vliegreizen naar het vakantiehuis. Als vernieuwing zijn ook drie niveaus gemaakt in het programma.
17/11/22
Delft Music Tour laat je luisteren naar de stad
We kennen wandelroutes door steden met gedichten, of over beroemde schilders. Delft pakt het anders aan. Je kunt op 30 locaties luisteren naar de stad met Delft Music Tour. Een charmante vernieuwing in het uitwerken van routes. Je kunt luisteren en clips bekijken.
16/11/22
Vakantieparken op de vingers getikt door ACM over prijsweergave
Acht grote aanbieders van vakantiehuizen vermelden nu de prijzen inclusief alle verplichte bijkomende kosten. Na onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) hebben zij hun prijsweergave aangepast. Niet overal waren verplichte kosten zoals schoonmaakkosten, bedlinnen en toeristenbelasting in de prijs opgenomen. Dat mag niet.