Geplaatst op: 15-08-2022
Auteur: Redactie
NRIT

Nederlandse campings geven beste prijs-kwaliteit

Nederlandse campings geven beste prijs-kwaliteit
Afbeelding van Brahmsee via Pixabay

Een mooie opsteker voor Nederlands campings. Volgens de Pincamp, het digitale campingplatform van de ADAC, hebben Nederlandse campings de beste prijs-kwaliteitverhouding van Europa. In Nederland is kamperen relatief goed geprijsd tegenover een hoge sterrenkwaliteit. 

Nederlandse campings hebben samen met die in Kroatië gemiddeld de hoogste sterrenkwaliteit maar in Nederland tegen een veel gunstiger tarief. Die ligt in Nederland gemiddeld op 44,80 euro bij een gemiddelde viersterrenkwaliteit. Voor het onderzoek werden de gemiddelde sterbeoordelingen van de ADAC-classificatie gedeeld door de gemiddelde overnachtingsprijs.

Beste campings in Kroatië

In het ADAC-klassement behalen campings in Kroatië samen met Nederland de hoogste sterrencijfers, gevolgd door campings in Oostenrijk, Frankrijk en Italië. Spanje, Duitsland en Slovenië volgen. Vooral in Kroatië en Italië betalen de gasten echter aanzienlijk meer voor de zeer goede diensten dan in Nederland. Daarom bevinden zij zich in het midden van het veld wat de berekende prijs-prestatieverhouding betreft en is Nederland de winnaar. 

Beste prijs-kwaliteit in Nederland

In de vergelijking van de prijs-kwaliteitverhouding komen de Duitse campings op de tweede plaats na Nederland. Wat de sterrenclassificatie betreft, bevindt Duitsland zich in de middenmoot. Dankzij de lage vergelijkende prijs van 36,99 euro is de prijs-kwaliteitverhouding echter de op één na beste in de landenvergelijking.

PinCampPrijsKwaliteit

Beste Superplätze in Duitsland

Kijken we alleen naar de beste campings, de zogenaamde ADAC Superplätze, dan scoort Duitsland het beste. Hier kamperen de gasten voor een gemiddelde prijs van 55,15 euro per nacht. In Nederland is dat  61,98 euro; in Frankrijk en andere grote campinglanden aanzienlijk meer.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings, kampeerterreinen, prijzen, kwaliteit

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.