Geplaatst op: 12-08-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Prima junimaand voor Nederlands toerisme

Prima junimaand voor Nederlands toerisme

Toeristisch Nederland heeft een prima junimaand achter de rug. Zowel het aantal gasten als overnachtingen groeide sterk ten opzichte van 2021 en het verlies van de pandemie is bijna ingelopen. Maar het herstel is op de diverse deelmarkten niet overal even goed. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers uit de Statistiek Logiesaccommodaties van het CBS. 

Totaal

In juni 2022 werden Nederlandse logiesaccommodaties door 4,6 miljoen gasten bezocht die er 13,2 miljoen nachten doorbrachten. Ten opzichte van 2021 groeide het aantal gasten met 43% en het aantal overnachtingen met 30%. We benaderden daarmee bijna het niveau van 2019,  gasten (-7%) en overnachtingen (-3%). Het binnenlands toerisme zit qua aantallen gasten met +2% alweer boven het niveau van 2019. Het inkomend toerisme groeide in juni 2022 sterk (+283%) ten opzichte van juni 2021 maar zit nog wel 19% onder het niveau van 2019. 

Logiesvormen

Heel opvallend scoorden in juni 2022 hotels ten opzichte van juni 2019 het best. Het aantal gasten lag slechts 5% achter. Het aantal Nederlandse gasten ligt inmiddels 9% voor op 2019. Andere logiesvormen scoorden minder. Het slechtst kampeerterreinen (-12%), gevolgd door groepsaccommodaties (-10%) en huisjesterreinen (-6%). Ten opzichte van een jaar eerder konden de bedrijven forse groeicijfers noteren met de groepsaccommodaties voorop (+97%), gevolgd door hotels (+66%). Lagere groeicijfers zien we bij kampeerterreinen (+13%) en huisjesterreinen (+12%). 

Figuur 1: Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties naar type accommodatie, juni 2022 vs juni 2019, mutatie in %

GastenNederland
Bron: CBS, Statistiek Logiesaccommodaties

Provincies

Verleggen we de focus naar provincies dan valt op dat alle provincies ten opzichte van juni 2021 sterke groeicijfers noteren met Noord-Holland voorop (+126%). Toch ligt deze provincie ten opzichte van 2019 nog 15% achter. Ook Drenthe is nog lang niet hersteld van de pandemie (-14%). Het best hersteld zijn Utrecht (+15%), Noord-Brabant (+2,1%), Flevoland (+1,3%), Groningen (+1,2%) en Limburg (+0,2%). De grote toeristische provincies Overijssel (-5%), Gelderland (-7%) en Zeeland (-8%) lopen daarop wat achter. 

Figuur 1: Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties naar provincie, juni 2022 vs juni 2019, mutatie in %

GastenNederland
Bron: CBS, Statistiek Logiesaccommodaties
Trefwoorden: horeca, verblijfsrecreatie, hotels, campings, bungalowparken, vakantieparken, groepsaccommodaties, gasten, overnachtingen

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.