Geplaatst op: 12-08-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Compensatieregeling voor reizigers die vlucht hebben gemist

Compensatieregeling voor reizigers die vlucht hebben gemist
Photo by Ben Koorengevel on Unsplash

Schiphol komt met een compensatieregeling voor reizigers die door de drukte op de luchthaven hun vlucht hebben gemist. Het aanbod van de luchthaven komt na druk van de Consumentenbond en de MAX Ombudsman die een proefproces aankondigden. De regeling geldt ook voor Eindhoven Airport dat onderdeel is van de Schiphol Group. Bijzonder is dat Schiphol het wel ‘ontzettend vervelend vind’ dat reizigers hun vlucht hebben gemist maar tegelijkertijd stelt dat het ‘niet direct iets te verwijten valt’. 

De regeling geldt voor reizigers die tussen 23 april 2022 en 11 augustus 2022 op tijd op de luchthaven  waren, maar hun vlucht misten als gevolg van de lange wachtrijen. Andere voorwaarde is dat andere partijen de gemaakte kosten niet vergoeden. Reizigers kunnen een compensatie krijgen voor het omboeken van de vlucht of het boeken van een vervangende vlucht en voor alternatief vervoer of extra reiskosten die zijn  gemaakt om opnieuw naar Schiphol of een andere luchthaven te reizen. Ook verblijfkosten op of bij Schiphol en uitgaven voor niet meer te annuleren accommodaties, vervoer of activiteiten op de plaats van bestemming gaat Schiphol compenseren. Reizigers moeten hun verzoek uiterlijk 30 september 2022 indienen. 

Na de uitzending van MAX vakantieman, die op 25 juli ruim aandacht aan de kwestie besteedde, reageerden niet alleen veel consumenten, maar ook rechtsbijstandsverzekeraars en de Consumentenbond meldden zich voor een samenwerking. Schiphol nam contact op met MAX Ombudsman, waarna er gesprekken werden gevoerd over de randvoorwaarden. Met vereende krachten is er een regeling tot stand gekomen waaronder consumenten de kosten, die zij gemaakt hebben vanwege het missen van hun vlucht bij Schiphol, kunnen claimen. Jeanine Janssen van MAX Ombudsman: "Ik ben blij dat Schiphol haar verantwoordelijkheid neemt richting de consument. We zijn er trots op dat we met onze actie hebben kunnen bijdragen aan deze oplossing’. Het proefproces is nu van de baan, want mensen worden schadeloos gesteld.”

Link: https://www.schiphol.nl/nl/pagina/compensatie-kosten-als-gevolg-van-wachtrijen/
Trefwoorden: luchtvaart, luchthavens, consumentenrecht

CELTH



||| Nieuws |||

27/06/25
Exclusief voor leden
Wordt Groningen de AI-stad van Nederland?
Kunstmatige intelligentie (AI) is de technologie die onze economie, veiligheid en manier van leven de komende jaren gaat bepalen. Maar op dit moment komen de belangrijkste innovaties uit de Verenigde Staten en China. Dat maakt Europa, en dus ook Nederland, te afhankelijk van anderen. In Groningen moet een AI-fabriek komen die in 2027 operationeel wordt.
27/06/25
Exclusief voor leden
Gratis handbagage in aantocht
De Europese Unie wil nieuwe regels invoeren die luchtvaartmaatschappijen verplichten om passagiers gratis een handbagagekoffer toe te staan, naast een persoonlijk item zoals een handtas of laptoptas. Luchtvaartmaatschappijen zijn niet blij.
27/06/25
Nieuwe borden markeren Van Gogh Nationaal Park langs Brabantse snelwegen
Reizigers die begin juli over de A2, A58, A50 en N65 rijden, zullen het meteen merken: de bruine Groene Woud-borden maken plaats voor nieuwe exemplaren die het Van Gogh Nationaal Park markeren. De vervanging volgt op de toekenning van de status Nationaal Park in oktober 2024.
27/06/25
DierenPark Amersfoort lanceert zomers familie-evenement
Deze zomervakantie verandert DierenPark Amersfoort in een bruisend festivalbos. Van 23 tot en met 26 juli vindt de eerste editie van het ZOOmer Festival plaats. Bezoekers kunnen genieten van livemuziek, entertainment en zomerse lekkernijen.
27/06/25
Exclusief voor leden
Hoge prijzen zetten Nederlandse kusttoerisme onder druk
De Nederlandse kust dreigt binnen- en buitenlandse toeristen kwijt te raken door oplopende prijzen. Een dagje strand kost al snel 100 euro. Dat zet de concurrentiepositie van de Nederlandse kustregio’s onder druk. De kust kan aantrekkelijk blijven als horecaondernemers inzetten op een betere prijs-kwaliteitverhouding. Dat stelt sectorspecialist Services & Leisure Sjuk Akkerman van ING.
26/06/25
Rotterdam ontvangt internationale experts voor advies over cultuur
Van 2 tot en met 5 juli ontvangt Rotterdam tien internationale experts, vanuit alle windstreken, om mee te denken over de culturele toekomst van Rotterdam.
26/06/25
VVKR ontvangt 500ste lid
De Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VVKR) verwelkomt met trots haar 500ste lid: Tuktuk Reis Sri Lanka.
26/06/25
Exclusief voor leden
Wat zijn de best gewaardeerde Europese en Nederlandse stranden?
De zomer van 2025 staat voor de deur en strandliefhebbers kunnen hun hart ophalen. Maar waar kunnen ze het best hun handdoekje leggen? Vakantieplatform Holidu analyseerde de Google Maps-recensies. Beste Europese strand is Spiaggia dei Conigli op Lampedusa in Italië. Voor het beste Nederlandse strand moet je naar dat van Renesse in Zeeland.