Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 22-07-2022
Auteur: Redactie
NRIT

11fountains magazine moet cultuurtoerisme stimuleren

11fountains magazine moet cultuurtoerisme stimuleren
Karin Hofmeijer van Merk Fryslân overhandigt het eerste exemplaar aan wethouder Kees Arendz van gemeente Waadhoeke

Fryslân blijft de legacy van de Culturele Hoofdstad van Europa 2018 onder de aandacht brengen. De  fonteinen die rond het evenementen in elf Friese steden werden gebouwd krijgen nu een eigen magazine. Het 11fountains magazine moet de steden met elkaar verbinden en kwaliteits- en cultuurtoerisme bevorderen. 

Het 11fountains magazine is een gratis fysiek en online magazine ter promotie van het 11fountains kunstproject. In het magazine, dat een vervolg is op de gids uit 2018, wordt de verdieping opgezocht met achtergrondverhalen over de elf fonteinen, het ontstaan van het kunstproject, de kunstenaars en de steden. Daarnaast wordt de beleefbaarheid van de steden uitgelicht met drie inspiratiereizen naar Leeuwarden, Franeker en Harlingen. 

Fonteinen een aanwinst voor de steden

11fountains is een internationaal kunstproject waar elf internationaal gerenommeerde kunstenaars elf fonteinen in de elf Friese steden hebben ontworpen in het kader van Leeuwarden-Friesland 2018 Culturele Hoofdstad van Europa. Dat de fonteinen een echte aanwinst voor de steden zijn onderstreept wethouder Kees Arendz van gemeente Waadhoeke in Franeker bij de Oortfontein: "Het ontwerp van de Oortfontein past naadloos bij onze mooie middeleeuwse binnenstad en bij de menselijke maat van de stad. We merken dat bezoekers aangenaam verrast zijn, door de locatie naast de kerk maar zeker ook door de prachtige omgeving met de tuinen van Piet Oudolf. Het kunstwerk reflecteert tevens het belang van Franeker als voormalige universiteitsstad en zet aan tot denken. Met elkaar zijn we immers maar een stipje in het heelal en een voorbijgaand moment in de tijd.”

Ontdek de fonteinen het hele jaar door

Cultuur is een belangrijk speerpunt voor Merk Fryslân om het zogenoemde waardevol toerisme te stimuleren: toekomstgericht, duurzaam kwaliteits- en cultuurtoerisme. Door de ontwikkeling van beleefbaar aanbod, waarbij er sterk wordt gefocust op de combinatie van het bezoek van de fontein én de stad, kunnen bezoekers de Friese elf steden het hele jaar door ontdekken en wordt het jaarrond toerisme gestimuleerd in Friesland. 11fountains zorgt sinds Leeuwarden-Fryslân 2018 voor een extra verbinding tussen de elf cultuurhistorische steden van Friesland. Het project wordt ondersteund door de Provincie Fryslân en de zes betrokken gemeenten.

Trefwoorden: toerisme, cultureel toerisme, marketing, Friesland

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool
Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...