Geplaatst op: 21-07-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Negatiefste consumenten ooit

Negatiefste consumenten ooit
Afbeelding van Oleg Gamulinskiy via Pixabay

Nederlandse consumenten zijn steeds somberder. In juli werd voor de derde keer het laagterecord in het consumentenvertrouwen gebroken. In juli kwam het vertrouwen uit op -51, tegen -50 in juni. Ook het oordeel over het economisch klimaat en de koopbereidheid daalden naar het laagste niveau ooit. Dat maakt het CBS bekend. 

Het consumentenvertrouwen in juli is met -51 fors lager dan het gemiddelde van de afgelopen 20 jaar dat op -9 ligt. De hoogste stand werd in januari 2020 bereikt, deze indicator stond toen op 36. Opvallend genoeg zien we het negatieve consumentenvertrouwen nog niet terug in de boekingen voor vakanties, zowel in binnen- als buitenland. Het lijkt alsof consumenten na de pandemie het er nog even van nemen voordat de broekriem definitief aan moet worden getrokken.

Alle deelindicatoren van het consumentenvertrouwen staan fors in de min. Vooral over het economisch klimaat zijn consumenten negatief. Ook de koopbereidheid staat flink in de min en kwam uit op -38. Ook dit is het laagste niveau ooit. Consumenten ervaren ook een sterke stijging van de prijzen.  

Consumentenvertrouwen
Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/29/consumenten-in-juli-somberder-dan-ooit
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: onderzoek, consumenten, consumentenvertrouwen, nederland

||| Blogs |||

13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
30/11/17
Customer Journey “Teaching 3 weeks on Leisure & Events Management and Tourism in Shanghai”
De pre-exposure fase Een uitnodiging om les te gaan geven als visiting professors bij Shanghai N...
04/03/16
Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken
In ieder nummer van Recreatie & Toerisme maakt de redactie ruimte vrij voor een Bedrijfscolumn. ...
23/11/15
Joie de vivre
Joie de vivre
23/11/15 · Onderzoek · Nienke van Boom | Lees meer
Vrijetijd - of ‘leisure’ - wordt vaak geassocieerd met plat vermaak, hedonistisch consumentisme...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

29/09/22
Exclusief voor leden
Beste steden voor generatie Z
DMO's opgelet, de gangbare generaties hebben allemaal hun eigen wensen. Generatie Z kijkt heel anders naar vrijetijd doorbrengen in een stad dan de babyboomers.
28/09/22
De dagrecreatie in Overijssel is vitale sector
Het gaat goed met de vitaliteit van de dagrecreatie in Overijssel. Dat blijkt uit onderzoek van het ...
27/09/22
Datatool Limburg Marketing geeft uniek inzicht in bezoeker regio
Limburg Marketing heeft in samenwerking met de Universiteit Maastricht een unieke datatool ontwikkel...
26/09/22
Twentse campings enorm gestegen in populariteit
Uit onderzoek van de RekreaVakkrant (augustus 2022) blijkt dat de regio Twente een bovengemiddelde g...
26/09/22
Toerist wil wel rekening houden met duurzaamheid maar dat lukt nog niet altijd
Vandaag vindt bij de Floriade Expo de Toerisme Top 2022 plaats en het centrale thema is klimaat neut...
26/09/22
Inkomen Nederlanders in tweede kwartaal 2022 procent gestegen
Het voorjaar was goed voor de toerisme- en gastvrijheidssector. Daarbij helpt dat in het tweede kwartaal Nederlanders een procent meer inkomen in de portemonnee hadden.
20/09/22
Op weg naar 1 landelijke datastrategie
De Landelijke Data Alliantie (LDA) werkt in op dracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat aan een nationale datastrategie voor het gastvrijheidsdomein. Deze strategie moet in het eerste kwartaal van 2023 gereed zijn.
19/09/22
Toeristische economie in 2021 nog lang niet op niveau
Hoe heeft in 2021, toen het herstel van de pandemie al inzette, de toeristische economie gepresteerd? Het CBS zocht het uit.