Geplaatst op: 14-07-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Sterke groei transacties in leisure maar wel donkere wolken boven ondernemers

Sterke groei transacties in leisure maar wel donkere wolken boven ondernemers

Rabobank ziet in alle leisuresectoren een sterke stijging van het aantal digitale transacties tot ver boven het niveau van 2019. Dat de sector zo snel herstelt van de coronacrisis, heeft te maken met ‘inhaalbestedingen’ (we konden niet, dus gaan nu goed of vaker), prijsstijgingen die zijn doorgevoerd maar ook het toerisme dat sneller herstelt dan verwacht. Maar er hangen ook donkere wolken boven de sector vanwege teruglopende koopkracht van de consumenten, hogere kosten, de belastingschuld en personeelsproblematiek. 

Sterk herstel tot boven niveau van 2019

Het aantal digitale transacties voor vakanties lag in april ruim 2 keer zo hoog was als in dezelfde periode in 2019. De maanden februari, maart en mei lieten stijgingen zien van ruim 80%. Dit duidt op een sterk herstel van de zowel binnen- als buitenlandse vakantiebestedingen. Ook bestedingen aan buitenshuis eten en drinken stijgen nog steeds, ten opzichte van 2019. In maart, april en mei lag het aantal transacties bijna 40% hoger in vergelijking met dezelfde periode in 2019. 

Figuur 1: digitale transacties in de periode 2020-2022 t.o.v. 2019

TransactiesRabo
Bron: Rabobank

Toch grote uitdagingen

Ondanks het sterke herstel zien de experts van Rabobank ook grote uitdagingen voor de sector. Die hebben te maken met de hoge voedsel- en brandstofprijzen. De daarmee gepaard gaande koopkrachtdaling zal in de tweede helft van 2022 impact hebben op de omzetten in de sector en het herstel van de pandemie. Grootste uitdaging is de uitgestelde belasting van ongeveer 1,4 miljard euro die vanaf oktober moeten worden ingelopen.

Marges onder druk

De hoge inflatie zet bovendien de marges onder druk. De sterke kostenstijging (10%) wordt maar ten dele goedgemaakt door hogere consumentenprijzen (6%). Deze hoge kosten zullen dan ook getemperd moeten worden. Dit kan aan de ene kant door innovatie zoals robotisering en QR-codes, maar aan de andere kant ook door aanpassing van de menukaart en voorkomen van verspilling.

Samenvattend

Al met al geeft het goede herstel, in combinatie met de uitdagingen op marge, schulden en personeelsproblematiek, een mistig beeld op dit moment.

Link: https://www.rabobank.nl/kennis/d011275660-horeca-en-recreatiesector-zit-tussen-herstel-en-vrees
Trefwoorden: horeca, verblijfsrecreatie, vakanties, reisbranche, omzet, ondernemen

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.